Не встиг розпочатися після літніх «канікул» новий політичний сезон, як справа польського Верховного суду (ВС) знову очолила порядок денний суспільно-політичного дискурсу на внутрішньополітичній арені та продовжує залишатися однією з провідних на  європейському форумі.

Європейський суд справедливості (ЄСС) зайнявся розглядом п’яти преюдиціальних питань, отриманих від Верховного суду Польщі на початку серпня, про що свого часу повідомляв «Голос України». Нагадаємо лишень, що запитання стосувалися аспектів незалежності судів і суддів, а також неусувальності суддів та відправлення їх у відставку за віком. При цьому ВС призупинив застосування статей нового закону про ВС, які регулюють ці питання.

ЄСС розпочав перший (так званий письмовий) етап процедури. Рішення про визначення судді-доповідача та генерального речника прийняв особисто голова ЄСС, а всі документи передано для здійснення перекладу на мови країн-членів ЄС. Але це ще не очікувана польськими опозиційними до партії влади (та здійснюваних нею реформ у судовій сфері) силами так звана прискорена процедура розгляду, про яку просив ВС у своєму запиті до ЄСС і право оголошення якої віднесено до виключної компетенції голови ЄСС.

Проте для застосування такої процедури голова ЄСС мусить спершу ознайомитися з відповідною оцінкою судді-доповідача та генерального речника.

Це підтверджують також у прес-службі ЄСС, де заявили, що «на цьому етапі немає жодного прискорення діяльності ЄСС у справі преюдиціальних питань», a «рішення про те, згідно з якою процедурою ЄСС розглядатиме справу, ще не прийнято». З неофіційної інформації, яку оприлюднили з посиланням на джерела в ЄСС окремі польські ЗМІ, рішення щодо процедури може бути ухвалено головою ЄСС упродовж двох найближчих тижнів. Натомість відповіді ЄСС на преюдиціальні запитання ВС РП, на думку експертів, котрі базують свої висновки на аналогії з преюдиціальним питанням італійського Конституційного суду (від січня 2017 року, яке також розглядалося за прискореною процедурою), слід сподіватися орієнтовно в липні 2019 року.

Минулого тижня ВС РП звернувся до ЄСС з двома новими запитаннями, які стосуються Вищої ради правосуддя (ВРП). Перше: чи спосіб обрання суддів до ВРП не суперечить польській Конституції та європейським стандартам? Друге, котре, як пояснив речник ВС РП, випливатиме з першого і «матиме сенс лише тоді, коли ЄСС, відповідаючи на нього, постановить, що «обрання суддів до ВРП не відповідає стандартам». Тоді постане питання: який статус мають судді, обрані новою ВРП, тобто «чи призначення цих суддів на посади було правомочне»?

З преюдиціальними питаннями (і з проханнями розглянути їх за прискореною процедурою) до ЄСС звернулися також Варшавський та Лодзинський окружні суди. Зокрема, стосовно оцінки «загрози ліквідації гарантій незалежного дисциплінарного провадження щодо суддів у Польщі шляхом політичного впливу на здійснення дисциплінарних проваджень та ймовірності ризиків використання системи дисциплінарних інструментів для політичного контролю за постановленням судових рішень» у світлі нової системи дисциплінарного провадження стосовно суддів, а також у зв’язку зі змінами, внесеними до законів про судоустрій судів загальної юрисдикції, ВС та ВРП.

Упродовж найближчих тижнів до ЄСС може надійти також черговий запит щодо польської реформи судочинства, який по суті стосуватиметься того ж, що й преюдиціальне питання ВС РП. Але цього разу це буде не прохання щодо тлумачення євросоюзівського права, а скарга на Польщу, яку може подати Європейська комісія в рамках чергового етапу розпочатої нею так званої скороченої процедури щодо «порушення Польщею євросоюзівського законодавства» в питанні відправки у відставку суддів ВС за віком до закінчення їхньої каденції.

Нагадаємо, що 14 серпня Єврокомісія перейшла до другого етапу процедури, тобто надіслала офіційній Варшаві «аргументовану оцінку», давши місяць на відповідь. Після спливу цього терміну ЄК має право звернутися зі скаргою до ЄСС і просити розглянути її за прискореною процедурою.

Офіційна Варшава «бачить поспіх в діях ЄСС» та висловлює надію, що «ЄСС поведе себе раціонально». В польському уряді неодноразово і неоднозначно давали зрозуміти, що «багато євросоюзівських країн не виконують рішень ЄСС». Генеральний прокурор РП звернувся з поданням до Конституційного суду РП, аби той перевірив положення законодавства, посилаючись на які, ВС призупинив дію положень нового закону про ВС щодо зниження пенсійного віку суддів ВС і його голови та скерував преюдиціальне запитання до ЄСС (через призму конституційності дій ВС). В Генпрокуратурі дії ВС РП вважають «разючим виходом за межі повноважень». Тим часом президент країни висловив згоду на постановлення рішень п’ятьма суддями ВС 65-річного віку, які звернулися до глави держави з відповідними проханнями (згідно з новим законом про ВС) та отримали позитивну оцінку ВРП, а також визначив нового тимчасового виконувача обов’язків голови ВС -- ним став найстарший за стажем голова однієї з палат ВС Даріуш Завістовський. Останній же виступив із заявою, що головою ВС надалі залишається Малґожата Ґерсдорф, а він «лише заміщатиме голову в періоди її відсутності в суді».