Батьки неповнолітніх дітей, психологи й соціологи в чорногорській столиці всерйоз стурбовані новими модними течіями, що весь час з’являються в дитячому середовищі. Варто лише учневі з багатої родини прийти в школу в дорогому одязі від відомих світових брендів, як спочатку однокласники, а потім і решта вимагають від батьків купувати лише «фірму». Так було й з дорогими айфонами. А тепер з’явилася нова мода — відзначати дитячі дні народження в дорогих кафе й навіть ресторанних залах, у дитячих куточках розважальних центрів, боулінгах, кінних клубах...

Зрозуміло, що надання такої радості улюбленому чаду захід недешевий. Наприклад, винайняти на дві години не найпросунутіший розважальний центр з аніматорами, але без напоїв і тортів для дітей коштує від 40 до 150 євро, залежно від місця проведення. При цьому батькам доводиться замовляти приміщення за місяць—два наперед. Особливо завантажені дитячими святами вихідні дні. Кореспонденти чорногорського видання Vijesti зателефонували до кількох розважальних центрів у Подгориці, де їм відповідали, що на найближчі дві—три тижні все зайнято, й радили думати про це раніше, як роблять усі батьки.
«Я просто зобов’язана провести таке свято для своєї дитини. Всі з класу святкують день народження в розважальних центрах, і я не хочу, щоб моя дитина була винятком, щоб на неї показували пальцем», — прокоментувала нову моду мама одного зі школярів Драгана К. Мама зізналася, що вони з чоловіком одержують не такі вже й великі гроші, тому змушені були відкладати із сімейного бюджету на свято кілька місяців. Зупинилися на одному з найдешевших варіантів, але все одно таке святкування вилилося для них у дуже дороге задоволення. «Зате тепер до нашої дитини в класі не ставляться зневажливо й вважають своєю. Тепер вона й ми знаємо — підтримання іміджу коштує дуже дорого», — підсумувала Драгана.
Соціолог Ана Іванович, що почала вивчати прояви нової модної течії, підтвердила: «Незважаючи на те, що більшість батьків не мають зайвих фінансових коштів, усі дотримуються моди, яку запровадили заможні верстви столичного суспільства. Батьки готові відмовитися від багато чого для того, щоб не впасти лицем в грязюку, і платять запаморочливі суми за ексклюзивні дні народження». За її спостереженнями, цю моду наслідують усі, і навіть ті, у кого низький рівень доходів.
До речі, організація і проведення дитячих днів народження стає і прибутковим бізнесом. Власники розважальних центрів розробляють дедалі нові сценарії проведення дитячих свят, здорожуючи їх, і на марнославстві батьків заробляють гарні гроші.
Як покласти цьому край? Ніхто із соціологів, психологів і педагогів не може дати готового рецепта.