Відповідь на це питання вже знають греки

Різдво в Греції — це не тільки свято, а й додаткові витрати, що їх починають планувати заздалегідь, і відкладають гроші на продукти та подарунки.
Грецький Інститут роздрібної торгівлі споживчими товарами перед святами прикинув, скільки треба витратити пересічній родині, щоб накрити стіл. На думку співробітників інституту, щоб укластися в збіднілий після кризи бюджет, передсвяткові покупки найкраще робити в супермаркетах — перед Різдвом вони пропонують величезні знижки на багато які продукти, що їх греки зазвичай воліють бачити під час святкової трапези. Цього року набір із 22 типових продуктів для різдвяного столу, а це — індичка, баранина, каштани, яйця, картопля чи макарони, спеціальний хліб, кураб’є, обійдеться в 82,45 євро. Торік такий самий набір продуктів, куплених у супермаркетах, коштував 82,33 євро. Зростання непомітне. Але головне, що радять експерти, — скласти список знижок у різних магазинах, не лінуватися і обійти їх, заплативши мінімум.
Кілька років тому такими порадами більшість греків нехтували, бо зарплат і пенсій цілком вистачало, щоб отоваритися в одному магазині, а не «полювати» за знижками по всьому місту. Але за роки кризи народ збіднів, а мережі великих супермаркетів, щоб не знижувався торговельний оборот, почали пропонувати різні знижки й навіть змагаються між собою, хто залучить більше покупців. Із 22 категорій продуктів, протестованих експертами, 10 показали зниження вартості в супермаркетах, на два види продуктів — ціни не змінилися, і ще на 10 — порівняно з минулим роком збільшилися. Але все одно в покупців є можливість заощадити майже 12 відсотків на їх покупку. Тим більше, очікується, що в останній передсвятковий тиждень ціни на м’ясо значно знижуватимуться через посилення передріздвяної конкуренції виробників і постачальників.
Але, крім продуктів, греки перед Різдвом звикли купувати й подарунки рідним, близьким, лікарям, адвокатам і всім, з ким пов’язані по життю. Соціологи Інституту громадської думки провели опитування з метою з’ясувати, що спричиняє в них особливе занепокоєння перед Різдвом. З’ясувалося, що 67 відсотків респондентів «усвідомлюють необхідність скорочення видатків на подарунки через обмежені фінансові можливості», а також їм прикро через те, що вони «не в змозі купити ідеальні подарунки, котрі насправді хотіли би придбати своїм близьким». 55 відсотків непокоїть «перевищення сум, які мали намір витратити на подарунки». А ще більше половини опитаних греків серйозно дратують велика кількість іноземних туристів на передсвяткових вулицях, через котрих продавці підвищують ціни, переповнені автобуси й тролейбуси, а також товкотнеча в магазинах — за тиждень до Різдва в усіх супермаркетах і торгових центрах людям доводиться незвично довго стояти в чергах до кас, тому вони скаржаться на «грубість і хамство продавців та касирів, злість покупців».
На щастя, для більшості з нас, сучасні технології пропонують прості й зручні рішення, щоб не впасти в «різдвяне божевілля». Одним із способів, за допомогою якого греки борються зі стресом, спричиненим «перегонами» перед святами, є онлайн-шопінг. Переважно це молоді люди, добре знайомі з новими технологіями. Статистика зазначає, що кількість онлайн-покупок з мобільних пристроїв сягає 30 відсотків. Це майже на 10 відсотків вище, ніж торік. Соціологи також зауважують, що греків «почало турбувати те, яке враження справлять їхні подарунки на близьких і друзів». Для них, як і раніше, купують книжки (27 відсотків), одяг (27) і комп’ютерні ігри (26).
Скільки греки готові витратити на подарунки до свята? Згідно з опитуванням, близько чверті можуть залишити у відділі подарунків щонайменше 100 євро. Тільки кожний п’ятий опитаний планує купити більше, ніж торік. А 56 відсотків заявили, що цього року зможуть придбати менше різдвяних подарунків для близьких, але з обіцянкою, що на заощаджені гроші куплять для них щось істотне в «сезон зимових розпродажів», який розпочнеться одразу після різдвяних і новорічних свят. Така обіцянка багатьох заспокоює.
Економія і ще раз економія — такого принципу зараз дотримується майже кожна грецька родина з надією, що колишні часи, коли можна було, не замислюючись, придбати флакон дорогих парфумів чи смартфон своєму чаду, таки повернуться.