«Голос України» регулярно описував ситуацію навколо протистояння на лінії Брюссель-Варшава у справі Верховного суду РП. Здавалось би, що після набрання чинності (1 січня) черговими змінами до закону про ВС, внесеними правлячою партією, всі гострі кути буде знято. Але справа має свій подальший розвиток.

 

Президент А. Дуда, після підписання вищезгаданих (сьомих) змін, висловив жаль, що владі «не вдалося повною мірою реалізувати реформи у сфері правосуддя», але водночас наголосив: «вірить у те, що поступово її вдасться втілити». При цьому глава польської держави зазначив, що ця зміна (повернення до виконання службових обов’язків суддів Верховного і Вищого адміністративного судів, котрі досягли 65-річного віку) не була поступкою офіційної Варшави Єврокомісії», а впроваджена «на виконання рекомендацій Європейського суду справедливості (ЄСС)».

 

Днями ВС РП у своєму комюніке поінформував, що до ЄСС надійшли зауваження і позиції Бельгії, Голландії, Данії, Латвії, Польщі, Європейської комісії та Європейської асоціації вільної торгівлі (ЄАВТ) у зв’язку з преюдиціальними запитами стосовно закону про ВС РП, що були направлені 2 серпня 2018 року польським ВС до ЄСС.

 

Офіційна Варшава звернулась з поданням визнати вищезгадані п’ять преюдиціальних питань стосовно принципів незалежності судів та суддів як принципів євросоюзівського права, а також євросоюзівської заборони дискримінації за віковою ознакою «недопустимими». В позиції Польщі вказується, що «надання відповіді на преюдиціальні запити ВС є недопустиме, оскільки порушена в них правова проблема не має реального характеру, пов’язаного з правами і обов’язками сторін спору, а їх скерування мало на меті схилити ЄСС до висловлення позиції у справі реформи системи правосуддя в Польщі». Про відсутність правових і фактичних підстав для надання відповіді на запити ВС стверджує також польська Генпрокуратура.

 

У позиції Латвійської Республіки наголошується, що «виконавча влада не повинна приймати рішення стосовно того, чи суддя може далі виконувати свої повноваження». Нідерландський уряд вважає, що спірні вирішення суперечать європейському праву, а запроваджена процедура висловлювання згоди на подальше обіймання посади після досягнення 65-річного віку веде до «відсутності гарантій щодо захисту суддів від арбітральних рішень виконавчої влади». У висновках підкреслюється, що такі регулювання «становлять дискримінацію за віковою ознакою, порушують принцип правової держави та стандарти незалежності». Ідентичні висновки представили уповноважені датського і бельгійського урядів. Єврокомісія у своїй позиції також ствердила невідповідність вищезгаданих регулювань європейському праву, підкресливши, що «суд, який виявляє таку невідповідність, зобов’язаний не застосовувати такі положення національного законодавства». В зауваженнях ЄАВТ, витриманих у подібному тоні, додатково вказується на те, що Польща, поставивши такими правовими регулюваннями під сумнів незалежність ВС, ставить під сумнів усю систему правосуддя та підриває довіру до суду, яку повинні мати приватні суб’єкти, що обстоюють свої права».

 

Справа розглядатиметься за прискореною процедурою. Розгляд преюдиціальних запитів заплановано ЄСС на 12 лютого.

 

Тим часом у Вищій раді правосуддя (ВРП) повідомили, що одинадцятеро суддів ВС та один суддя ВАС висловили бажання залишитись на заслуженому відпочинку. Підставою для цього стали останні зміни до закону про ВС.