За рішенням Комітету з питань бюджету перед самим голосуванням за проект закону про Державний бюджет на 2019 рік 22.11.2018 р. за пропозицією першого заступника голови Комітету з питань бюджету «Прикінцеві положення» проекту закону «Про Державний бюджет України на 2019 рік» були доповнені нормами щодо пролонгації на один рік (до 31 березня 2020-го) державних закупівель лікарських засобів та виробів медичного призначення із залученням спеціалізованих міжнародних організацій, які здійснюють закупівлі.

Зазначені зміни внесені за зверненням народного депутата України Г. Гопко (голови Комітету Верховної Ради України у закордонних справах, що не має за своїм професійним спрямуванням жодного стосунку до галузі охорони здоров’я).
Антиконституційність таких дій пояснюється тим, що ці зміни були внесені з порушенням вимог Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», при їх відсутності у текстах законопроекту Державного бюджету на 2019 рік, поданих урядом до першого та другого читань, а також в ухвалених парламентом Бюджетних висновках. І це при тому, що неодноразові рішення Конституційного Суду України вказували на неприпустимість внесення змін до інших законів України законом про Державний бюджет.
Зазначену ініціативу пані Г. Гопко обґрунтувала зверненням до неї начебто двох пацієнтських організацій, а саме Благодійного фонду «Пацієнти України» та Благодійної організації «Всеукраїнська мережа людей, які живуть з ВІЛ/СНІД». У листах зазначених пацієнтських організацій ідеться про те, що закупівлі через міжнародні організації дали змогу заощадити до 40% бюджетних коштів.
Зі свого боку вважаю ці листи маніпулятивними, адже про які заощадження може йти мова, якщо постачання лікарських засобів (ЛЗ) та виробів медичного призначення (ВМП), закуплених через спеціалізовані організації, кінцевому споживачу здійснюється протягом 2 років.
З огляду на критичну ситуацію із забезпеченням закладів охорони здоров’я України життєво необхідними лікарськими засобами та виробами медичного призначення, мною та іншими народними депутатами — членами комітету 22.11.2018 р. було зареєстровано проект постанови Верховної Ради України про звернення до правоохоронних органів щодо розслідування кримінальних правопорушень та притягнення до відповідальності посадових осіб, винних у завданні збитків державі внаслідок проведення державних закупівель лікарських засобів та виробів медичного призначення із залученням спеціалізованих організацій (реєстр. № 9325), який одноголосно підтримано на засіданні комітету 20 грудня 2018 року.
Також уже неодноразово акцентував увагу на тому, що МОЗ має надавати інформацію стосовно закупівель лікарських засобів і виробів медичного призначення із залученням спеціалізованих міжнародних організацій за 2016—2018 рр. у повному обсязі на паперових носіях за особистим підписом в. о. міністра охорони здоров’я чи його заступника, незалежно від наявності відповідних відомостей у відкритому доступі на офіційному веб-сайті МОЗ України. Але станом на сьогодні МОЗ свідомо не надає запитувану інформацію, що може свідчити про намагання керівництва МОЗ приховати певні дані, оскільки на офіційному веб-сайті висвітлюється обмежена інформація лише про кількість закуплених і поставлених препаратів.
Проте навіть така інформація вкотре підтверджує несвоєчасність поставок ліків у регіони, зокрема, в переддень 2019 року ще за кошти держбюджету 2017-го не надійшли оплачені лікарські препарати за такими програмами:
ЮНІСЕФ не поставили:
1) імунопрофілактика (вакцина) — 67,75%.
CROWN AGENTS не поставили:
1) СНІД (ЗПТ) — 76,64%;
2) СНІД (ВМП) — 52,14%;
3) донорство крові (ВМП та витр. матеріали) — 57,34%;
4) Конвенція ООН (дитячий діаліз) — 100%;
5) нефрологія доросла — 92,01%;
6) ендопротези і набори інструментів для імплантації — 34,99%;
7) ідіопатична сімейна дистонія — 12,5%.
ПРООН не поставили:
1) онкологія та онкогематологія дитяча (ЛЗ) — 40,73%;
2) онкологія дитяча та онкогематологія дитяча (ВМП) — 99,7%;
3) репродуктивне здоров’я (імуноглобуліни) — 21,41%;
4) Конвенція ООН (гепатит) — 48,07%;
5) Конвенція ООН (імунодефіцити) — 48,46%;
6) Конвенція ООН (аутизм) — 18,14%;
7) легенева гіпертензія — 83,19%;
8) гепатити В, С — 71%;
9) туберкульоз (ЛЗ) — 81,37 %;
10) туберкульоз (ВМП) — 97,36%.
Мало того, за кошти держбюджету 2016 року досі не поставлено в регіони оплачених лікарських препаратів за такими програмами:
ЮНІСЕФ не поставили:
1) імунопрофілактика (вакцина) — 4,15%.
CROWN AGENTS не поставили:
1) ЗПТ (ЛЗ) — 25,42%;
2) СНІД (ВМП) — 5,78%;
3) репродуктивне здоров’я (кровотечі) — 23,37%;
4) репродуктивне здоров’я (контрацептиви) — 4,17 %.
ПРООН не поставили:
1) онкологія дитяча (ЛЗ) — 0,75%;
2) онкологія дитяча (ВМП) — 0,75%;
3) Конвенція ООН (муковісцидоз) — 19,63%;
4) Конвенція ООН (імунодефіцити) — 15,82%;
5) Конвенція ООН (ЮРА) — 7,58%;
6) туберкульоз (ВМП) — 20,26%.
Хочу нагадати, що люди хворіють у тому числі і з 1 січня 2018-го. А про ліки, які мали бути поставлені за кошти 2018 року, взагалі годі щось говорити: інформація засвідчує лише про поодинокі поставки при 100% передоплати в сумі майже 6 млрд грн.

 

Ігор ШУРМА, народний депутат України.