Національне антикорупційне бюро України 27 березня закрило всі провадження, відкриті за статтею 368-2 Кримінального кодексу України про незаконне збагачення. Це відбулося на виконання рішення Конституційного Суду України, котрий визнав неконституційною відповідну статтю ККУ. «Відсьогодні в НАБУ більше немає справ про незаконне збагачення. Через рішення Конституційного Суду повністю закрито 26 кримінальних проваджень, і 37 — у частині ст.368-2 КК України, — повідомила прес-служба НАБУ у Фейсбуці. — Загальна суму статків, законність походження яких досліджували детективи НАБУ в цих справах, становила майже 500 млн грн. Найчастіше йшлося про доходи та майно народних депутатів, прокурорів, посадовців центральних органів влади та суддів».

Тепер парламенту належить ухвалити нову редакцію статті ККУ про незаконне збагачення, однак тоді доведеться відкривати нові кримінальні справи і розпочинати слідство заново. У Верховній Раді зареєстровано вже 13 альтернативних законопроектів до внесеного Президентом Петром Порошенком про покарання за незаконне збагачення, що передбачають виписати у вітчизняному кримінальному законодавстві відповідну статтю в новій редакції. У парламентському правоохоронному комітеті створено робочу групу з напрацювання узгодженого варіанта законопроекту за участю народних депутатів, авторів альтернативних законопроектів, та вітчизняних і міжнародних експертів. Однак до погодження позицій ще далеко.

«Парламент продовжує виправляти рішення Конституційного Суду про скасування кримінального покарання за незаконне збагачення, — написав народний депутат України Мустафа Найєм у Фейсбуці. — Під час обговорення висловлювалися пропозиції повернутися до ідеї введення нульової декларації та прозорості реєстру власності та угод Міністерства юстиції».

Минулого пленарного тижня голова Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Андрій Кожем’якін повідомив, що посли США, ЄС і місія МВФ в Україні звернулися з листом із проханням відкласти розгляд усіх законопроектів про незаконне збагачення (у т. ч. і президентський), відзначивши «недосконалість» усіх поданих законопроектів.

У свою чергу, глава представництва ЄС в Україні Х’юг Мінгареллі заявив, що Євросоюз пропонує профільному парламентському комітету експертну допомогу для підготовки законопроектів про незаконне збагачення. «Ми запропонували комітету Верховної Ради своїх експертів, щоб відповідний законопроект було підготовлено і рішення було знайдено», — сказав він.

26 березня відбулося перше установче засідання робочої групи при профільному парламентському комітеті Верховної Ради із напрацювання законопроектів про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо відповідальності за незаконне збагачення. Як розповів член робочої групи народний депутат України Валерій Карпунцов у Фейсбуці, домовились, що буде створено віддалену електронну базу, в якій зможуть працювати всі учасники групи. «До п’ятниці напрацюється скелет нового проекту акта, тому що всі суб’єкти подання зголосились на те, що в якійсь частині кожен ЗП (законопроект. — Ред.) є недосконалим, і є розуміння, що потрібно напрацювати єдиний, під яким підпишуться і суб’єкти законодавчої ініціативи, і ті організації та інституції, які будуть працювати», — зазначив Карпунцов. За його словами, на робочій групі були присутні понад 40 представників, хоча зголосились понад 60. До робочої групи запрошено, окрім народних депутатів, представників Посольства США в Україні, представництв ЄС, МВФ, Світового банку, ОБСЄ, Конституційного та Верховного судів України, ГПУ, СБУ, НАБУ, САП, ДБР, НАЗК, Нацполіції, адміністрації Президента України, Мін’юсту, НАНУ та інших правничих об’єднань, експерти. Якщо хтось із членів робочої групи двічі не прийде на засідання, його вилучать із групи.

Як відомо, 26 лютого КС визнав неконституційною статтю ККУ, яка передбачає покарання для чиновників за незаконне збагачення, суд вирішив, що положення цієї статті не відповідають принципам верховенства права та презумпції невинуватості, зобов’язуючи самого підозрюваного довести законність своїх статків.