Минулий місяць просто-таки промайнув під знаком «вжарювання» не лише нахабних газівників, які втратили, здається, не тільки сором, а й страх разом із совістю! До переліку тих, із ким обіцяють розібратися, додалися ще й мобільні оператори. Утім, про все по черзі.

На кінець березня ще в чотирьох облгазах Фірташа виявили порушення. Про це заявила прес-служба Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. А перед тим, як ми вже повідомляли, було виявлено незаконні донарахування та порушення у «Київоблгазі», «Волиньгазі» та «Вінницягазі».

Під час останньої перевірки лави порушників поповнили «Львівгаз», «Чернівцігаз», «Запоріжгаз» та «Чернігівгаз». Обіцяють усіх їх зобов’язати провести перерахунок спожитого українцями газу та накласти на них штраф. Але...

Але облгази не те що не поспішають виконувати суворі приписи регулятора та сплачувати штрафи, а ще й погрожують позовами до суду. Глухий кут? Виходить, що НКРЕКП приймає рішення, а облгази зупиняють його ухвалою суду і далі збирають з людей гроші. Навіщо нам такий незалежний регулятор?

Ось пропозиція фахівця із державної політики у паливно-енергетичному комплексі Геннадія Рябцева: «...Треба позбавляти ліцензії, і нехай радіють разом зі своїм патроном».

Знаєте, щось у цьому є! Дехто з експертів вважає, що не слід було поспішати зі змінами до Закону України «Про комерційний облік природного газу». Якби у грудні 2017-го цього не зробили, то уже з 1 січня 2018 року облгази не мали б права продавати газ населенню без лічильника. І це б змусило їх поводитися зі споживачами більш чемно. А так їм перенесли дедлайн на 3 роки, і вони вирішили розжитися наостанок...

Долучився до «газової» справи й Антимонопольний комітет України (АМКУ). Про це на селекторній нараді з питань забезпечення населення централізованим теплопостачанням, зокрема й щодо формування тарифів, сказав голова АМКУ Юрій Терентьєв.

«До АМКУ надходять скарги. Зазвичай вони пов’язані з необґрунтовано високими тарифами і невідповідністю якості послуг тим стандартам, які існують. Щодо ситуації на ринку газу і донарахувань минулого місяця було порушено справу за фактами зловживання монопольним становищем. Нині триває розслідування», — сказав Терентьєв і закликав місцеву владу повідомляти АМКУ, якщо є відповідна інформація на місцевому рівні. «Це розслідування — під моїм контролем», — наголосив Терентьєв.

Тим часом навкруг мобільних операторів теж розгоряються неабиякі пристрасті.

Держуповноважений АМКУ Марія Процишен на своїй сторінці у соцмережі ділиться інформацією про перебіг справи, в якій, схоже, вже зовсім скоро поставлять крапку.

«...У листопаді ми відкрили справи щодо розрахункового періоду на 4 тижні, що встановлювався операторами мобільного зв’язку у своїх тарифних планах. До нас надходила неймовірна кількість питань про перебіг розгляду цих справ. З того часу було проведено робочі зустрічі з операторами, під час яких було вислухано, а надалі досліджено та проаналізовано додаткову аргументацію позицій відповідачів... Моя позиція як державного уповноваженого залишилася незмінною», — запевнила Марія Вікторівна. А ми додамо, що бачення компаній дуже туманне і незрозуміле. Якщо у двох словах, то вони самі заплуталися і намагаються заплутати клієнтів та перевіряльників, підмінюючи поняття. Звалили в одну купу безліч спеціальних термінів: розрахункові періоди, абонплата, пакети послуг... — і маніпулюють ними, дістаючи, як штукар з рукава, мічені карти. Саме ті, що їм нині вигідні.

Користувачі ж хочуть цілком зрозумілих і справедливих речей. Щоб їм безпричинно не підвищували тариф, щоб рік тривав 12, а не 13 місяців. На якій підставі мобільні оператори вважають, нібито їм видніше, що саме потрібно клієнту? І самовільно нав’язують непотрібні послуги мобільного Інтернету та смс тим, кому треба лише дзвінки! Користувачі просять, нарешті, запровадити соціальний тариф для пенсіонерів.

А ми процитуємо Марію Процишен. «Єдиний розрахунковий період (відповідно й вартість встановлюється за цей розрахунковий період) дає можливість абоненту ефективно зіставляти ціни різних операторів, різних тарифних планів, порівнювати їх і ухвалювати виважені рішення з урахуванням вартості таких послуг. Саме такі підходи багато років є орієнтиром для споживачів, протилежні практики будуть виявом недобросовісної комерційної практики і порушуватимуть чесні звичаї у господарській діяльності...» — цілком справедливо зазначила держуповноважений АМКУ і додала, що вищезазначені справи 15 квітня 2019 року заслухають і винесуть на розгляд Антимонопольного комітету України.

Підсумовував Віктор БОНДАР.