Після відставки, про яку президент Казахстану Нурсултан Назарбаєв оголосив у своєму телезверненні до народу в березні цього року, кермо влади відповідно до закону перейшло до спікера. Сенсаційна заява після майже тридцятирічного беззмінного правління незалежною республікою трохи збентежила. Адже президент добровільно склав повноваження глави держави, не чекаючи термінів закінчення свого президентства, яке він виграв у 2015 році, набравши 98% голосів виборців.

Так, швидка зміна влади була обґрунтованим кроком з боку глави держави, так як йому вдалося уникнути хаосу і паніки, які спричинив би будь-який інший непередбачуваний і не спланований сценарій. Адже великою перевагою політики Назарбаєва, країни, яку він будував, на території якої проживає більш як 100 етносів і народностей, є мир і міжнаціональна згода. Збереження стабільності дозволило республіці, яка володіє хорошими запасами нафти та інших природних ресурсів, протягом короткого часу стабілізувати, а потім і розвинути економіку, яка на початку 1990-х років була в занепаді. Показово, що перший президент країни Нурсултан Назарбаєв завжди керувався правилом: «Спочатку економіка, потім політика».

За багато років правління методи управління та політика Назарбаєва нерідко піддавалися критиці, його звинувачували в схильності до диктату, у нерозвиненості демократичних інститутів, у завищених повноваження президента. Але високі результати роботи підтверджують, що у великій роботі важко досягти досконалості і безпомилкових дій навряд чи вдасться уникнути. За час правління Нурсултану Назарбаєву вдалося досягти соціально-економічної стабільності. Завдяки своїм природним багатствам у Казахстан вдалося залучити великі обсяги інвестицій. Уряд ставив перед собою амбітні завдання: увійти до тридцятки розвинених країн світу, і при цьому вдалося досягти значних успіхів.

Закономірно, що при оголошенні про транзит влади в суспільстві з’явилися хвилювання з приводу подальшого курсу політики влади, особливо серед представників нетитульної нації. Не вдалося уникнути напруженості в перші дні президентства у всіх сферах життя людей. Від початку передачі влади про позачергові вибори президента не йшлося, адже хотіли дочекатися чергових виборів у квітні 2020-го. Нині, з метою затвердити передачу влади і припинити будь-яке занепокоєння, було оголошено про проведення позачергових виборів президента країни 9 червня цього року. У своєму зверненні новий глава держави дав гарантію, що «вибори будуть проведені відкрито і чесно».

На сьогодні в Казахстані йде активний передвиборчий процес. Згідно із законодавством свої кандидатури висунули 8 представників різних політичних партій і рухів, у тому числі й від опозиції. Усі кандидати є громадянами Казахстану, відповідають вимогам про необхідність проживання в Казахстані останні 15 років, мають вищу освіту, не мають судимості, не притягувалися судом до відповідальності за корупційні правопорушення, користуються активним виборчим правом. Кожному кандидату необхідно набрати 118 140 підписів на свою підтримку не менше як у 12 регіонах і в найбільших містах. Для остаточної реєстрації як кандидатів у президенти, крім збору підписів, претенденти на першу посаду країни нададуть два документи: довідку про стан здоров’я та декларацію про свої доходи та доходи сім’ї.

Яким би не був результат виборів, Казахстан продовжить бути об’єднуючою головною ланкою для країн центральноазійського регіону. Адже за роки незалежності, завдяки накопиченому досвіду та стабільності, якихось невизначеностей і розхитувань як у внутрішній, так і в зовнішній політиці очікувати не варто.