Звіт про роботу Комітету у справах ветеранів та осіб з інвалідністю за період роботи Верховної Ради України восьмого скликання (27.11.2014–19.07.2019)

Затверджено на засіданні Комітету 11 липня 2019 р.

І. Дата створення Комітету, склад та його структура

Комітет Верховної Ради України у справах ветеранів та осіб з інвалідністю восьмого скликання (далі – Комітет) утворено відповідно до Постанови Верховної Ради України № 22-VIII від 04.12.2014 "Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України восьмого скликання" (зі змінами).

Згідно з Постановою Верховної Ради України № 23-VIII від 04.12.2014 "Про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України восьмого скликання та обрання голови, першого заступника, заступників голови, секретаря та членів Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації" (зі змінами) до складу Комітету обрано 7 народних депутатів України. Головою Комітету обрано Третьякова Олександра Юрійовича, першим заступником голови Комітету – Бурбака Максима Юрійовича, заступниками голови Комітету – Гаврилюка Михайла Віталійовича, Рибчинського Євгена Юрійовича, Шухевича Юрія-Богдана Романовича, членами Комітету – Бойка Юрія Анатолійовича та Загорія Гліба Володимировича.

Відповідно до рішення Комітету від 11.02.2015, у структурі Комітету утворення підкомітетів не передбачено.

Секретар Комітету визначався головуючим на засіданнях Комітету у відповідності до вимог частини третьої статті 44 Закону України "Про комітети Верховної Ради України".

ІІ. Цілі, завдання та основні напрями законотворчої роботи. Основні здобутки по законодавчому врегулюванню питань, які знаходились у віданні Комітету

Предмети відання Комітету затверджено Додатком до Постанови Верховної Ради України № 22-VIII від 04.12.2014. До предметів відання Комітету віднесено питання:

– правового статусу і соціального захисту осіб з інвалідністю внаслідок війни та учасників бойових дій, учасників війни (у тому числі з числа учасників антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, Революції Гідності), жертв нацистських переслідувань, членів сімей загиблих зазначених вище осіб, дітей війни, осіб похилого віку і регулювання діяльності їх громадських об'єднань;

– соціального захисту постраждалих учасників Революції Гідності та членів сімей Героїв Небесної Сотні;

– законодавчого забезпечення увічнення пам'яті загиблих при захисті Батьківщини;

– соціального захисту і реабілітації осіб з інвалідністю та регулювання діяльності їх підприємств і громадських об'єднань;

– реабілітації ветеранів війни з числа учасників антитерористичної операції та здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях;

– законодавчого регулювання надання соціальних послуг ветеранам, особам з інвалідністю, особам похилого віку та іншим особам, які перебувають у складних життєвих обставинах;

– законодавчого регулювання гуманітарної допомоги.

Діяльність Комітету забезпечує врегулювання питань: а) соціального захисту й підтримки близько 2,6 млн осіб з інвалідністю та понад 1,2 млн ветеранів війни (забезпечення їх протезно-ортопедичною продукцією, санаторно-курортним оздоровленням, реабілітаційними послугами, впровадження інклюзивного навчання та створення умов для безперешкодного доступу до об'єктів фізичного оточення, надання гуманітарної допомоги тощо); б) надання державної соціальної допомоги понад 400 тис. осіб з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю; в) надання соціальних послуг понад 300 тис. осіб тощо.

Впродовж звітного періоду:

1) створено законодавчу базу з питань соціального захисту: учасників АТО/Заходів та членів їхніх сімей; постраждалих учасників Революції Гідності та членів сімей родин Небесної Сотні; громадян, у тому числі дітей, які отримали інвалідність внаслідок поранень чи інших ушкоджень здоров'я, одержаних на території проведення АТО/Заходів;

2) удосконалено: процедуру реабілітації жертв політичних репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917–1991 років; порядок отримання гуманітарної допомоги; систему надання соціальних послуг;

3) посилено соціальний захист: осіб з інвалідністю; окремих категорій осіб із числа жертв нацистських переслідувань та політичних репресій; учасників боротьби за незалежність України у XX столітті.

Членами Комітету та працівниками секретаріату Комітету було виконано роботу з підготовки і проведення 93 засідань Комітету, на яких розглянуто 391 питання.

За результатами попереднього розгляду законопроектів на засіданнях Комітету подано до Верховної Ради України 181 висновок по законопроектах, з опрацювання яких Комітет визначений головним.

 Із законодавчих актів, з опрацювання яких Комітет визначено головним, Верховною Радою України восьмого скликання прийнято:

– 31 закон України, 18 з яких ініційовано народними депутатами України – членами Комітету;

– 22 постанови Верховної Ради України (з яких 6 постанов, які містять положення нормативного характеру, ініційовані народними депутатами України – членами Комітету).

За загальною кількістю прийнятих законів України Комітет посідає десяте місце серед 27 комітетів Верховної Ради України.

Із законодавчих актів, головними з опрацювання яких визначено інші комітети, прийнято 33 закони, які ініційовані народними депутатами України – членами Комітету. З них 12 законів регулюють питання у сфері соціального захисту ветеранів, членів їхніх сімей та осіб з інвалідністю, а саме питання пенсійного забезпечення, навчання, оподаткування тощо.

ІІІ. Виконання контрольних функцій за дотриманням і реалізацією Конституції України та законів України

В межах виконання контрольної функції Комітету на його засіданнях було заслухано 51 питання (питання контролю за виконанням бюджетних програм з питань соціального захисту ветеранів та осіб з інвалідністю, питання аналізу практики застосування прийнятих законів, питання своєчасного прийняття підзаконних нормативно-правових актів тощо).

1. Контрольна діяльність Комітету у бюджетному процесі

1.1. Завдяки Комітету вдалося оперативно врегулювати питання своєчасної реалізації учасниками АТО/Заходів з числа осіб з інвалідністю та членами сімей загиблих таких осіб наданого їм права на отримання грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення.

Законом України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" у складі витрат Міністерства соціальної політики України затверджено бюджетну програму за кодом програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету 2511120 "Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей загиблих осіб, визначених абзацами 5–8 пункту 1 статті 10, а також для осіб з інвалідністю І–ІІ групи, визначених абзацами 11–14 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та осіб, які втратили функціональні можливості нижніх кінцівок, інвалідність яких настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, та потребують поліпшення житлових умов".

Однак, в назві субвенції при визначенні категорій осіб з інвалідністю з посиланням на відповідні норми частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" було допущено технічну помилку. Норми частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" містять пункти, а не абзаци. Ця юридична колізія фактично унеможливила реалізацію цієї бюджетної програми.

З метою врегулювання цього питання, народними депутатами України – членами Комітету 19.01.2017 було подано проект Закону України про внесення змін до додатків № 3 та № 7 до Закону України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" щодо уточнення назви субвенції за реєстр. № 5663, який був прийнятий як закон 21.02.2017.

1.2. Під час прийняття Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" враховано пропозиції Комітету щодо:

1) передбачення коштів для забезпечення житлом:

а) внутрішньо переміщених осіб, які брали участь в антитерористичній операції та одержали статус особи з інвалідністю внаслідок війни або учасника бойових дій (бюджетна програма по КПКВК 2511190 із сумою видатків 25 млн грн);

б) учасників бойових дій на території інших держав з інвалідністю І–ІІ групи та членів сімей загиблих таких осіб (бюджетна програма КПКВК 2511200 із сумою видатків 200 млн грн);

2) розділення бюджетної програми по КПКВК 2501220 "Фінансова підтримка громадських об'єднань інвалідів та ветеранів, заходи з відвідування військових поховань і військових пам'ятників та з відзначення Дня пам'яті та примирення, Дня перемоги над нацизмом у Другій світовій війні" на дві окремі:

– бюджетна програма по КПКВК 2505030 "Фінансова підтримка громадських об'єднань ветеранів, заходи з відвідування військових поховань і військових пам'ятників та з відзначення святкових, пам'ятних та історичних дат" із сумою видатків 20928,6 тис. гривень;

– бюджетна програма по КПКВК 2507020 "Фінансова підтримка громадських об'єднань інвалідів" з обсягом видатків 80 млн грн.;

3) запровадження окремої бюджетної програми для санаторно-курортного лікування та реабілітації постраждалих учасників масових акцій громадського протесту (КПКВК 2505150 із сумою видатків 109 млн грн);

4) забезпечення невідкладної виплати державної допомоги, встановленої Законом України "Про встановлення державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей" (бюджетна програма по КПКВК 2501190 із сумою видатків 294 млн грн).

1.3. Завдяки Комітету збільшено у 2019 році суму коштів для забезпечення житлом учасників АТО/Заходів з числа внутрішньо переміщених осіб.

У Державному бюджеті України на 2019 рік передбачено бюджетну програму по КПКВК 2511190 для забезпечення житлом учасників АТО/Заходів з числа внутрішньо переміщених осіб із сумою видатків 25,0 млн гривень, що становить лише 5,3 % від потреби.

На підставі статті 33 Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" Комітетом перед Урядом було ініційовано питання щодо спрямування нерозподіленого залишку коштів у сумі близько 73 млн гривень, джерелом формування яких у 2017 році були надходження конфіскованих коштів, на забезпечення житлом учасників АТО/Заходів із числа внутрішньо переміщених осіб (звернення Комітету від 06.02.2019, 28.02.2019 та 07.05.2019). Зазначене питання також двічі (13.03.2019 та 10.04.2019) обговорювалось на засіданнях Комітету.

Кабінетом Міністрів України підтримано пропозицію Комітету і додатково виділено на зазначену програму 39,8 млн грн (постанова Кабміну від 22.05.2019 № 445).

2. В межах здійснення аналізу практики застосування прийнятих законів:

а) на підставі аналізу звернень до Комітету учасників АТО Комітетом подано до Мінсоцполітики пропозиції, які було повністю враховано у постанові Кабінету Міністрів України від 20.02.2019 № 225 "Про внесення змін до постанови Ради Міністрів УРСР і Укрпрофради від 11 грудня 1984 р. № 470 та постанови Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2018 р. № 280";

б) впродовж 2017–2019 років Комітет неодноразово порушував перед Кабінетом Міністрів України (та, зокрема, перед Міноборони) питання щодо необхідності внесення відповідними державними органами змін до своїх нормативно-правових актів (у Міноборони – це Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затверджене наказом Міністра оборони України № 402 від 14.08.2008) в частині виділення в окремий рядок формулювань щодо зв'язку захворювань, поранень (контузій, каліцтв) із безпосередньою участю в АТО/Заходах. Проте, це питання на кінець скликання повністю не вирішено. Відповідні зміни внесені Службою безпеки України та Міністерством внутрішніх справ України. Питання внесення таких змін Міністерством оборони України і надалі перебуватиме на контролі Комітету;

в) Комітет тримав на постійному контролі до остаточного їх вирішення питання прийняття підзаконних нормативно-правових актів, необхідних для реалізації прийнятих законів. Зокрема, понад рік Кабінет Міністрів України розробляв нормативно-правові акти, необхідні для реалізації законів України:

– "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" щодо статусу осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України № 291-VIII від 07.04.2015;

– "Про внесення змін до Закону "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" щодо посилення соціального захисту учасників антитерористичної операції, учасників Революції Гідності та членів сімей загиблих таких осіб" № 2203 від 14.11.2017;

– "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення процедури реабілітації жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917–1991 років" № 2325-VIII від 13.03.2018.

Керуючись нормами статей 28, 29 та 42 Закону України "Про комітети Верховної Ради України", впродовж звітного періоду Комітетом проведено низку заходів, серед яких слід зазначити найважливіші:

1) 22.04.2015 відбулися слухання у Комітеті на тему: "Про соціальний захист та медичне забезпечення ветеранів війни та відзначення 70-річчя Перемоги над нацизмом у Європі". За результатами Слухань народними депутатами України – членами Комітету подано на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до статті 164 Податкового кодексу України щодо оподаткування пенсій інвалідів війни та деяких інших категорій осіб за реєстр. № 2781 (Закон України від 17.07.2015 № 653-VIII);

2) 25.11.2015 відбулося розширене засідання Комітету, на якому розглянуто питання забезпечення рівного доступу людей з інвалідністю до правосуддя;

3) 20.04.2016 проведено комітетські слухання на тему: "Стан реалізації законодавства у сфері соціального захисту ветеранів війни, жертв нацистських переслідувань та дітей війни";

4) 19.10.2016 Комітетом проведено парламентські слухання на тему: "Державні гарантії соціального захисту учасників антитерористичної операції, Революції Гідності та членів їх родин: стан і перспективи".

Підбиваючи підсумки слухань, голова Комітету О.Ю.Третьяков наголосив, що основною проблемою вирішення складних соціальних питань зазначених категорій осіб є відсутність державної стратегії. Він зазначив, що їх вирішення покладено сьогодні на окремі державні інституції і гальмується через відсутність єдиного відповідального державного органу. Саме тому Комітетом було ініційовано створення Міністерства у справах ветеранів України, яке має стати відповідальним за вирішення основних питань, порушених під час проведення слухань.

Рекомендації зазначених слухань схвалені Постановою Верховної Ради України від 09.02.2017 № 1843-VIII;

5) 15.11.2017 відбулось розширене засідання Комітету, на якому було розглянуто питання щодо стану реалізації Рекомендацій парламентських слухань на тему: "Державні гарантії соціального захисту учасників антитерористичної операції, Революції Гідності та членів їх сімей: стан і перспективи", що відбулися 18 жовтня 2016 року. За інформацією відповідальних міністерств та відомств, ними виконано більшість з 43 Рекомендацій парламентських слухань;

6) 05.04.2018, за сприяння Комітету, відбулось засідання круглого столу на тему: "Обговорення проблемних питань здійснення судового провадження в зоні АТО". Основним питанням, порушеним під час проведення заходу, стало питання реалізації військовослужбовцями, що несуть службу в районі проведення антитерористичної операції, права на висококваліфікований правовий захист у судах у справах, пов'язаних із вчиненням злочинів, які класифікуються згідно з Кримінальним кодексом України, та можливість зміни підсудності як елементу справедливого розгляду справ;

7) Комітетом проведено значну роботу щодо створення Міністерства у справах ветеранів України, головною метою якого є формування єдиної політики держави щодо ветеранів та членів їхніх сімей, забезпечення її ефективної реалізації на місцях.

Основні етапи роботи з питання утворення зазначеного Міністерства:

* за Рекомендаціями проведених парламентських слухань на тему: "Державні гарантії соціального захисту учасників антитерористичної операції, Революції Гідності та членів їхніх родин: стан і перспективи" (19.10.2016), схвалених Постановою Верховної Ради України № 1843-VIII від 09.02.2017, Уряду доручено опрацювати питання утворення Міністерства у справах ветеранів України;

* 24.05.2017 за ініціативи Комітету відбувся круглий стіл на тему "Шляхи удосконалення соціального захисту ветеранів війни. Актуальність утворення єдиного координуючого органу – Міністерства у справах ветеранів України";

* 26–28.06.2017 відбулася робоча поїздка членів Комітету разом з ветеранами АТО до Сполучених Штатів Америки, під час якої було проведено низку зустрічей в Сенаті, Конгресі і Міністерстві у справах ветеранів США;

* 17.01.2018 відбулося розширене засідання Комітету з питань посилення соціального захисту учасників АТО, в тому числі шляхом утворення Міністерства;

* 27.02.2018 Верховна Рада України ухвалила Постанову "Про звернення Верховної Ради України до Кабінету Міністрів України щодо створення Міністерства України у справах ветеранів – центрального органу виконавчої влади для забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері соціального захисту ветеранів війни" № 2294-VIII, ініційовану народними депутатами – членами Комітету;

* 06–09.03.2018 відбувся робочий візит голови Комітету О. Третьякова до Вашингтона, США, в рамках якого відбулися зустрічі з Головою Комітету у справах ветеранів Палати представників Конгресу США Філом Роу, керівництвом Міністерства у справах ветеранів США, Міністерства оборони США та представниками американських ветеранських організацій;

* 14.03.2018 Комітетом прийнято рішення про створення робочої групи для напрацювання пропозицій для Кабінету Міністрів України щодо утворення Міністерства;

* 24–25.04.2018 за підтримки Комітету в Україні вперше відбулася Міжнародна конференція "VETS: світові практики інтеграції ветеранів до мирного життя", яка об'єднала експертів з 7 країн (США, Канади, Великої Британії, Данії, Норвегії, Південної Кореї, Нідерландів);

* 16.05.2018 на засіданні Комітету Проектним офісом представлено напрацьовані матеріали щодо створення Міністерства;

* 31.05.2018 у Комітеті відбувся круглий стіл на тему: "Міністерство України у справах ветеранів – погляд громадськості щодо його завдань та структури", на якому представники громадськості виклали своє бачення та надали конкретні пропозиції щодо завдань та структури Міністерства;

* 05.07.2018 у Комітеті відбулась зустріч представників Проектного офісу із членами команди з проведення стратегічної оцінки Трастового фонду НАТО – Україна з питання створення системи зміни військової кар'єри на професійну цивільну;

* 22.11.2018 Верховною Радою України підтримано подання Уряду про призначення Міністра у справах ветеранів України (Постанова Верховної Ради України № 2624-VIII).

8) За вказаний період у Комітеті:

проведено 9 особистих прийомів громадян, на яких загалом прийнято 180 осіб;

опрацьовано майже 8000 листів і звернень громадян та громадських організацій, а також 75 запитів на публічну інформацію.

Народні депутати України – члени Комітету та працівники секретаріату Комітету працювали, зокрема, у складі таких колегіальних:

– Ради у справах осіб з інвалідністю при Кабінеті Міністрів України;

– Міжвідомчої комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (при Державній службі України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції);

– Міжвідомчої комісії з питань встановлення факту отримання особами поранень чи інших ушкоджень здоров'я, одержаних від вибухових речовин, боєприпасів і військового озброєння на території проведення антитерористичної операції (при Державній службі України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції);

– експертної групи Фонду соціального захисту інвалідів з розгляду документів щодо протезування та/або ортезування учасників АТО, які втратили функціональні можливості кінцівок;

– робочої групи при Міністерстві соціальної політики України з проведення огляду видатків бюджету у сфері соціальної політики в частині забезпечення соціальної, трудової та професійної реабілітації осіб з інвалідністю тощо.

IV. Висновки і пропозиції

З питань, що належать до предмету відання Комітету:

1) шляхом внесення змін до законів потребують врегулювання такі питання:

– встановлення статусу учасника бойових дій добровольцям добровольчих формувань, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції та не увійшли до складу Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;

– підвищення ефективності працевлаштування ветеранів війни (за результатами напрацювань Робочої групи, утвореної на виконання рішення Комітету від 15.05.2019);

– соціальної підтримки учасників війни, членів сімей загиблих, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, шляхом відновлення їх права на безплатний проїзд та отримання пільг без врахування їх доходу (з метою забезпечення виконання Рішення Конституційного Суду № 12-р/2018);

– підвищення рівня зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, зокрема, шляхом запровадження стимулюючих механізмів для роботодавців з метою забезпечення ними реалізації прав осіб з інвалідністю на працю;

– посилення підтримки родин, які здійснюють догляд за двома і більше особами з інвалідністю І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, шляхом збільшення розміру грошової допомоги;

– підвищення розміру державної допомоги постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей;

– підвищення рівня медичного обслуговування осіб, які під час участі у Революції Гідності зазнали поранень, каліцтва, контузій чи інших ушкоджень здоров'я та в подальшому були включені Міністерством охорони здоров'я України до переліку осіб, які за результатами судово-медичної експертизи отримали під час участі у Революції Гідності легкі тілесні ушкодження;

– реалізації права на достроковий вихід на пенсію за півтора року до досягнення пенсійного віку особами, трудовий договір з якими розірвано з ініціативи роботодавця у зв'язку із скороченням чисельності працівників або за станом здоров'я (з метою забезпечення виконання Рішення Конституційного Суду України № 5-р/2018);

2) тримати на подальшому контролі питання прийняття Кабінетом Міністрів України та іншими центральними органами виконавчої влади підзаконних актів з питань:

– надання державної цільової підтримки на здобуття освіти всім категоріям учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, постраждалим учасникам Революції Гідності та їхнім дітям;

– надання постраждалим учасникам Революції Гідності права на одержання позики та кредиту для будівництва житла;

– приведення Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України до вимог Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Голова Комітету ТРЕТЬЯКОВ О.Ю.

Керівник секретаріату Комітету ШАМБІР Н.В.

Друкується мовою оригіналу.