Урядова програма «Шкільний автобус», яку реалізують за державні гроші соціальної освітньої субвенції та місцевих бюджетів, може коштувати платникам податків набагато дорожче, ніж планували в Кабінеті Міністрів й органах місцевого самоврядування. Така думка пролунала на прес-конференції автокорпорації «Еталон», де виробничники звітували про підсумки роботи в першій половині року.

Шкільні автобуси у виробників через систему ProZorro закуповують за підсумками тендерів, які проводять замовники — зазвичай департаменти та відділи освіти і науки обласних та районних держадміністрацій. Нині сертифікати на випуск шкільних автобусів мають тільки три виробники — ТОВ «Чернігівський автозавод», що складає автобуси марки «Еталон», черкаський автоскладальний завод компанії «Богдан Моторс» і АТ «Черкаський автобус», з конвеєра якого сходить Ataman.

«Еталон» зіткнувся з фактами штучного обмеження учасників тендерів. Юристам корпорації неодноразово доводилося оскаржувати підсумки конкурсів в Антимонопольному комітеті (АМКУ), але останній випадок уже просто переповнив чашу терпіння.

У квітні цього року тендер про закупівлю 43 автобусів на суму 79 млн грн оголосив департамент освіти і науки Львівської облдержадміністрації. Заявки на участь у конкурсі подали «Торговий дім «Еталон авто» із пропозицією автобуса марки «Еталон» та «Торговий дім Динат груп» і ТОВ «Автоград», які пропонують Ataman. Замовники відхилили пропозицію «Еталона», пославшись на незначні неточності в поданих документах. Тому у тендері брали участь два учасники, що пропонували машину... одного й того само виробника! До речі, черкаський автобус трохи дорожчий за «еталонівський».

Першого липня АМКУ, розглянувши скаргу «Еталона», скасував результати торгів, визнавши, що вони відбулися з порушенням процедури публічних закупівель. Замовник оголосив новий тендер і, здавалося, справедливість відновлена.

Але уявіть собі, яким було здивування «еталонівців», коли вони побачили, що освітній департамент Львівської ОДА вніс до тендерних вимог одну невеличку, але дуже істотну зміну. Тепер до торгів допускали тільки автобуси, висота яких не перевищує 2900 міліметрів. Автобуси марки «Еталон» — вищі на 78 міліметрів.

— Це різниця завбільшки з коробку сірників! — каже директор «Торгового дому «Еталон авто» Вадим Шкарупін. — Виявляється, раз наш автобус вищий за Ataman на коробку сірників, то в ньому дітей перевозити неможливо... Але ж єдиний критерій відповідності шкільного автобуса встановленим нормам — це його відповідність державному стандарту. Параметри автобусів, які не описані в сертифікаті, аж ніяк не знижують їхні якість і рівень безпеки та не змінюють цільове призначення. Адже й школярам зрозуміло — висота кузова не впливає на функціональні властивості автобуса.

Вадим Шкарупін жартує: у «львівському» випадку один міліметр «коштував» мільйон гривень (вартість 43 шкільних автобусів становить 79 млн грн — 78 міліметрів). Прикро, але й нова влада Львівщини на ситуацію не реагує.

На жаль, таких випадків — багато. На прес-конференції наводили й інші приклади дискримінації одного з учасників тендерів. Скажімо, кілька торгів на суму 34,6 млн грн відбулося в Кіровоградській області. «Еталон» і тут зіткнувся з доволі екзотичними технічними вимогами, які прописували замовники. Одні вимагали, щоб у салоні була певна кількість кнопок для подачі сигналів водію, другі — певної ширини кузов, треті — щоб двері в салон були виносними. А дехто вимагав вказати кількість циліндрів і... крутний момент двигуна.

— Цікаво, коли розмовляв з авторами таких тендерних вимог, ніхто не міг пояснити, чим кращі виносні двері, а що таке крутний момент двигуна взагалі не знали, — розповідає директор Бориспільського автозаводу корпорації «Еталон» Сергій Желевський.

Як зазначалося на прес-конференції, такі тендерні «вимоги» штучно звужують коло учасників тендерів на закупівлю шкільних автобусів до двох марок — Ataman і «Богдан», а найчастіше — тільки до дітища АТ «Черкаський автобус», який пропонують юрособи, що торгують «Атаманами».

— Звернення в АМКУ майже нічого не дають. Річ у тім, що комітет застосовує «правило двох учасників». Якщо в тендері беруть участь хоча б дві юрособи, вважають в АМКУ, значить, принцип конкурентності дотриманий, — пояснює директор юридичного департаменту корпорації «Еталон» Наталія Бачуріна. — Загалом система ProZorro — це добра справа. Але проблема в тому, що кожен замовник розробляє тендерну документацію сам і прописує такі кваліфікаційні й технічні вимоги, які часом не розуміють ані учасники закупівлі, ані... самі замовники. Думаю, технічні вимоги мають бути засновані на нормативних документах. А то нас і надалі обмежуватимуть то кількістю кнопок, то кількома «зайвими» міліметрами кузова...

Усе це необхідно, бо штучне обмеження кількості учасників тендерів призводить до зниження конкуренції та до підвищення вартості шкільних автобусів. За підрахунками спеціалістів, з початку року держава й місцеві громади вже переплатили 700 тисяч гривень. Загалом цього року має бути закуплено 500 шкільних автобусів, і, якщо справи йтимуть так само, як на Кіровоградщині та Львівщині, переплата становитиме ще приблизно 400 тисяч гривень.

Віце-президент корпорації «Еталон», директор Чернігівського автозаводу Валерій Купцов також наголосив: необхідно, нарешті, повернутися до політики сприяння вітчизняному автовиробнику. Зокрема треба налагодити його кредитування.

— Щоб інвестувати у виробництво й нові технології, необхідні кошти, — каже Валерій Володимирович. — На жаль, сьогодні ми не маємо можливості отримати кредит. І тут правила теж якісь вибіркові. Скажімо, державний Укрексімбанк реструктуризував «Богдан Моторс» борг на 1,5 млрд грн та ще й з процентною ставкою лише 0,09% річних. А нам не хоче навіть реструктуризувати взяту позику. Але ж в умовах ринкової економіки правила мають бути однакові для всіх, чи не так?