Комітет з питань освіти, науки та інновацій рекомендував парламенту ухвалити у другому читанні та в цілому доопрацьований проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти (реєстр. № 2299 від 22.10.2019 р.), поданий народними депутатами України Сергієм Бабаком, Юлією Гришиною, Ольгою Коваль та Володимиром Вороновим.

Автори законопроекту (народженого в МОН) пропонують через внесення змін до законів України «Про вищу освіту», «Про освіту» та «Про фахову передвищу освіту» вдосконалити регулювання процесів ліцензування освітньої діяльності, вступу на навчання для здобуття вищої освіти, реалізації міждисциплінарних освітніх програм, а також окремих питань, що стосуються забезпечення якості вищої освіти, студентоцентрованого навчання, форм здобуття освіти, вимог до керівника закладу, Національної рамки кваліфікацій тощо. Документ розроблений на виконання Закону «Про освіту» і покликаний зміцнити європейські засади функціонування системи вищої освіти в Україні.

Під час підготовки законопроекту до другого читання народні депутати, зокрема, звернули увагу на положення, що стосуються функціонування територіально відокремлених структурних підрозділів закладів вищої освіти.

— З огляду на останні трагічні події в Одесі (пожежу в коледжі економіки, права та готельно-ресторанного бізнесу. — Авт.) є пропозиція доопрацювати нашу 312-ту правку, оскільки в нас передача коледжів з державної у комунальну власність затягується, а потім неможливо в певних ситуаціях виявити, хто є відповідальним за основні напрями діяльності, пожежну безпеку, навчальний процес і так далі, — наголосила народний депутат України, голова підкомітету з питань вищої освіти Комітету з питань освіти, науки та інновацій Юлія Гришина (на знімку). — Тому поправка доповнена новим абзацом: передбачено Кабінету Міністрів затвердити план заходів з підготовки передачі з державної у комунальну власність вищих навчальних закладів I—II рівнів акредитації (коледжів і технікумів. — Авт.) державної форми власності, що мають статус окремих юридичних осіб, і видатки на оплату послуг з підготовки фахівців в яких здійснюються з обласних бюджетів та бюджету міста Києва.

У деяких випадках процес передачі триває роками, додала вона, тому що є проблеми з документами, з оформленням землі, з «паперами», які засвідчують право власності на нерухомість тощо. «Необхідно якимось чином цей процес стимулювати», вважає народний депутат. Комітет підтримав правку в такій редакції.

Того ж дня парламентарії підтримали ініціативу свого колеги — голови підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Володимира Воронова (на знімку) щодо створення робочих груп з розроблення проекту Концепції трансформації дошкільної освіти та проекту закону України «Про дошкільну освіту» в новій редакції.

Крім того, комітет затвердив рекомендації круглого столу «Щодо застосування критеріїв оцінки науково-педагогічної або наукової діяльності здобувачів вчених звань», що відбувся у Верховній Раді 8 листопада.

Представники деяких галузей знань скаржаться, що «не мають можливості на рівних конкурувати у сфері публікацій в Scopus та Web of Science», нагадала Юлія Гришина. «З огляду на це запропоновано внести зміни до Закону «Про вищу освіту» — скасувати вимогу про необхідність мати вчене звання для претендентів на окремі адміністративні посади в закладах освіти і наукових установах», — повідомила вона.

Крім того, учасники круглого столу рекомендують щорічно, починаючи з 2021 року, передбачати в Державному бюджеті кошти на стажування здобувачів вчених звань за кордоном та в Україні. Ідеться не більш як про тисячу осіб, уточнила Юлія Гришина, — приблизно стільки науковців щороку подають документи на здобуття вчених звань.

За підсумками дискусії Міністерству освіти рекомендовано диференціювати вимоги щодо присвоєння вчених звань з урахуванням галузевих особливостей і підготувати відповідні зміни до Порядку при-своєння вчених звань науковим і науково-педагогічним працівникам, затвердженого 2016 року. За словами Юлії Гришиної, за кордоном — зокрема, у вишах Литви — диференційовані підходи теж застосовують.

Запропоновано також змінити окремі пункти Порядку формування Переліку наукових фахових видань України, де мають публікуватися науковці.

Довідково

Проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення освітньої діяльності у сфері вищої освіти (реєстр. № 2299) передбачає низку новацій у процедурі вступу до ЗВО — зокрема, збільшує питому вагу творчого конкурсу в загальному конкурсному балі та запроваджує мотиваційний лист абітурієнта. Питома вага останнього може становити від нуля до одного відсотка конкурсного бала. Крім того, законопроект закріплює обов’язковість проведення єдиного вступного іспиту з іноземної мови при вступі до магістратури.