8 січня стало чорним днем вітчизняної авіації. Літак авіакомпанії «Міжнародні Авіалінії України» при виконанні рейсу PS752 за маршрутом Тегеран — Київ зник з радарів через декілька хвилин після вильоту (о 06.10 за місцевим часом) з аеропорту імені Імама Хомейні. За інформацією Ради нацбезпеки й оборони, на борту було 167 пасажирів та 9 членів екіпажу. В катастрофі загинули громадяни семи країн. Як повідомив міністр закордонних справ України Вадим Пристайко, найбільше було громадян Ірану — 82, також загинули 63 громадяни Канади, 10 громадян Швеції, 4 — Афганістану, 3 — Німеччини і 3 — Великої Британії, українське громадянство мали екіпаж (9 осіб) та 2 пасажири.

В офіційній заяві після катастрофи «Міжнародні Авіалінії України» уточнили, що рейс виконувався на літаку Boeing 737-800 NG, реєстраційний номер UR-PSR. Літак 2016 року виробництва, був отриманий авіакомпанією безпосередньо з заводу концерну. Останнє планове технічне обслуговування пройшов 6 січня 2020 року. «Це був один з наших кращих літаків з прекрасним екіпажем», — заявив учора президент МАУ Євгеній Дихне на брифінгу в «Борисполі». Також він повідомив, що компанія ухвалила рішення припинити польоти в Іран на невизначений термін.

Про можливі причини катастрофи представники влади та  МАУ вчора висловлювалися дуже стримано. Президент авіакомпанії Євгеній Дихне закликав з поваги до людей, які були на борту, коментувати лише офіційну інформацію. Президент Володимир Зеленський просив утриматися від висунення неперевірених версій катастрофи літака.

У МАУ не припускають помилки екіпажу

Проте вчора журналісти не отримали жодних попередніх офіційних версій причин трагедії. Віце-президент МАУ з льотної роботи Ігор Сосновський на брифінгу у «Борисполі» розповів про екіпаж рейсу, підкресливши його великий досвід. За його словами, літаком керували: командир Володимир Гапоненко (11 600 годин нальоту), інструктор Олексій Наумкін, який перебував у літаку для підсилення екіпажу (12 тисяч годин нальоту), другий пілот Сергій Хоменко мав 7 600 годин нальоту.

Ігор Сосновський також розповів, що пілоти, які керували Boeing 737, постійно проходили професійну підготовку, причому відбувалася вона саме на базі аеропорту Тегерана.

«Маючи дані про те, що літак набрав 2 400 метрів висоту (можна сказати. — Ред.), що помилка екіпажу мінімальна. Ми її просто не припускаємо», — запевнив журналістів І. Сосновський.

Однак Офіс Генерального прокурора розпочав досудове розслідування авіакатастрофи за статтею про порушення правил безпеки руху або експлуатації авіасудна.

Жодного слова і ніким не було сказано про ракетний удар Ірану по американських базах в Іраку, який стався за кілька годин до катастрофи нашого судна. Втім, перші версії, очевидно, назвуть фахівці, які проводитимуть розслідування. Уже відомо, що до нього будуть залучені авіаційна влада України, Ірану, представники компанії-виробника Boeing, авіакомпанії МАУ, а також Національного бюро розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами в Україні (НБРЦА).

У МЗС повідомили, що Україна «готова максимально долучитися до розслідування причин катастрофи у відповідності до норм міжнародного права, зокрема, Чиказької конвенції».

Чорні скриньки знайдено

А нині з’ясуванням обставин трагедії займається оперативний штаб, який очолює секретар Ради національної безпеки й оборони Олексій Данілов. У Департаменті консульської служби МЗС створено оперативну кризову групу, на місці катастрофи працює український консул.

Секретар РНБО теж закликав не поспішати з висновками стосовно причин авіакатастрофи до закінчення офіційного розслідування.

Учора в РНБО чекали на підтвердження від Ірану щодо безпечного вильоту для двох українських літаків, які мають забрати загиблих. Також до Тегерана планують вирушити вітчизняні фахівці, які з’ясовуватимуть усі обставини катастрофи. На момент верстки номера ще не було відомо, чи вдалося відправити наші літаки.

Водночас іранські рятувальники підтвердили, що знайшли обидві чорні скриньки Boeing 737-800 NG на місці катастрофи, інформує агентство IRIB.

Ми з тими, хто втратив близьких

Учора в Україну продовжували надходити співчуття від іноземних лідерів та міжнародних організацій. Президентка Європейської комісії Урсула фон дер Ляєн висловила найглибше співчуття всім, хто втратив близьких у катастрофі українського літака.

«На даний момент фахівці з авіаційної безпеки розслідують причину катастрофи, щоб надати відповіді на цю жахливу трагедію», — йдеться в офіційній заяві.

У зв’язку з трагічними наслідками аварії президент Російської Федерації Володимир Путін надіслав Володимиру Зеленському телеграму.

«Я шокована новиною про катастрофу українського пасажирського літака в Ірані. Мої думки зараз з родинами жертв та всіма, хто постраждав», — написала на своїй сторінці у Твіттері посол Великої Британії в Україні Мелінда Сіммонс.

Генсекретар Ради Європи Марія Пейчинович-Бурич від імені організації надіслала листа зі словами співчуття Президенту України.

Заступник прем’єр-міністра з питань судової реформи та міністр закордонних справ Болгарії Єкатерина Захарієва теж не залишилася осторонь та відреагувала на трагедію. «Ми висловлюємо найглибші співчуття сім’ям загиблих в результаті катастрофи українського Boeing 737-800, на борту якого знаходилися 180 осіб, котрий вилетів з міжнародного аеропорту Імама Хомейні в Тегерані», — написала вона у Твіттері.

На черзі — велика перевірка

Через катастрофу під Тегераном українська влада перевірить безпеку польотів усіх вітчизняних авіакомпаній, починаючи з «Міжнародних Авіаліній України». Про це вчора заявив Прем’єр-міністр Олексій Гончарук. За його словами, Державіаслужба оперативно отримає наказ провести позапланову перевірку стану безпеки польотів МАУ. Також будуть проведені додаткові перевірки стану безпеки польотів інших авіакомпаній.

Фото: Rouhollah Vahdati/інформаційне агентство ISNA International