Комітет з питань освіти, науки та інновацій рекомендував Верховній Раді повернути на доопрацювання проект закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення державних гарантій для громадян, які проживають в гірських та високогірних населених пунктах» (реєстр. № 2003 від 3.09.2019 р.) та альтернативний йому законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання економічного розвитку та забезпечення соціальної стабільності гірських та високогірних населених пунктів» (реєстр. № 2003-1 від 16.09.2019 р.). Перший внесено групою парламентаріїв (А. Шкрум, М. Волинцем, В. Івченком, С. Соболєвим, М. Цимбалюком та іншими), другий — народними депутатами А. Лопушанським та М. Княжицьким.

Парламентарії висловили низку концептуальних зауважень до положень обох документів, що стосуються освітньої галузі. Зокрема, розкритикували пропозицію авторів законопроекту № 2003 надати вихідцям з гірських населених пунктів пільги під час вступу до вишів і внести відповідні зміни до Закону «Про вищу освіту».

Такі підходи вважають сумнівними і фахівці Головного науково-експертного управління Верховної Ради, адже автори законопроекту пропонують приймати до закладів вищої освіти на пільгових умовах (без ЗНО, за результатами вступних іспитів в межах визначених квот) не тільки абітурієнтів, котрі мають статус осіб, що проживають і працюють чи навчаються на території населеного пункту, якому надано статус гірського або високогірного. Преференції обіцяють також вступникам, які не мають «гірського» статусу, але мають батьків з таким статусом.

Цікаво, що така само норма міститься і в альтернативному законопроекті (№ 2003-1). Останній значною мірою дублює свого попередника, тож обидва документи мають спільні недоліки. Крім того, як відзначили народні депутати, законопроекти не отримали належного фінансово-економічного обґрунтування. Тому парламентарії підтримали пропозицію заступника голови комітету Сергія Колебошина повернути їх на доопрацювання.

Учасники дискусії відзначили, що через складні природно-кліматичні умови, відсутність або погану якість доріг у гірських районах гостро стоїть питання доступності освітніх закладів. Проте пропонована авторами законопроекту № 2003 ідея збереження наявної мережі шкіл проблеми не розв’язує.

«У проекті закону не йдеться про покращення освіти, йдеться про збереження мережі, — зазначила народний депутат Інна Совсун. — Збереження мережі не тотожне покращенню якості освіти». «Погоджуюся, це, швидше, консервація нинішнього стану, ніж розвиток у частині підвищення якості освіти», — підсумував голова комітету Сергій Бабак.

Під час засідання комітету обговорили також пропозиції до проекту закону України «Про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» (реєстр. № 0898 від 29.08.2019 р.), який готують до другого читання. Зокрема, щодо оплати праці науковців. З огляду на відтермінування ухвалення цього документа вирішили «уточнити строки набрання ним чинності та визначити строки введення в дію всіх його положень з урахуванням зауваження Головного юридичного управління».

Остаточно визначаться після того, як отримають від Мінфіну та МОН розрахунки щодо потреби в додаткових коштах «для забезпечення в поточному році та у 2021 році повноцінної дії норми частини другої ст. 36 чинного Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» у частині встановлення ставок (окладів) науковим працівникам державних наукових установ (вищих навчальних закладів), виходячи з розрахунку посадового окладу молодшого наукового співробітника на рівні не нижче подвійної середньої заробітної плати у промисловості в цілому по Україні, а також у разі заміни цієї норми на пропоновану Комітетом, яка передбачає встановлення ставок (окладів) науковим працівникам державних наукових установ (вищих навчальних закладів), виходячи з розрахунку посадового окладу молодшого наукового співробітника на рівні не нижче одинадцяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено законом на 1 січня календарного року».

Того ж дня народні депутати рекомендували парламенту розширити перелік закладів освіти, чиї «дні народження» святкуватимуть на державному рівні, й прийняти за основу та в цілому проект постанови про внесення змін у додаток до Постанови Верховної Ради України «Про відзначення пам’ятних дат і ювілеїв у 2020 році» (реєстр. № 2570 від 11.12.2019 р.), внесений народним депутатом О. Кулінічем. Зокрема, йшлося про сторіччя Полтавської державної аграрної академії.