Засновник американської компанії Tesla Ілон Маск наприкінці року, що минув, повідомив: перший її європейський завод, а також центр проектування буде споруджено за 40 кілометрів від Берліна, в мальовничому містечку Грюнхайде. Американський виробник електрокарів має намір інвестувати в це підприємство чотири мільярди євро, повідомили німецькі ЗМІ.

Запрошуються фахівці…

Тут компанія випускатиме акумуляторні та сонячні батареї, двигуни та електромобілі, починаючи з моделі Model Y — компактного позашляховика (SUV), сконструйованого на основі найзатребуванішої нині моделі компанії Model 3. Експерти в цій галузі вважають, що глобальний автоконцерн Tesla робить ефективний внесок у боротьбу з безробіттям у ФРН: з його конвеєра щороку сходитиме 500 тисяч авто. Для повноцінної роботи підприємству знадобиться майже 10 тисяч співробітників. А ось у самому цьому містечку мешкає близько восьми тисяч осіб…

Початок виробництва очікується уже 2021 року. Потенціал кваліфікованої робочої сили в землі Бранденбург не зможе достатньо покрити попит з боку Tesla. Забракне також Берліна і сусіднього Дрездена, вважає міністр економіки та енергетики регіону Йорг Штайнбах. На його думку, будуть затребувані фахівці з територій на схід від річки Одер (кордон ФРН та Польщі). Це можуть бути поляки, українці, білоруси, росіяни, зазначив Штайнбах в інтерв’ю одному з німецьких видань.
Зрубав дерево? 

Посади замість нього три

Цікаво, що американський виробник Ілон Маск для будівництва своєї GigaFactory 4 (4-ї Гігафабрики) в Європі обрав 300 гектарів чудового лісового масиву — 420 футбольних полів! І хоча вартість купівлі цієї землі не називається, але, за даними поінформованих джерел, ідеться про «мільйонну суму, означену двозначним числом». Сторони до останнього вели спір про умови договору про купівлю-продаж, оскільки «нюанси» були: більшу частину досі недоторканого лісу забудовник має знести. Втім, компанія пішла на випередження, заявивши, що шкоду, заподіяну природі, компенсує із запасом: замість кожного зрубаного дерева вона обіцяє посадити три нові. Також, за умовами угоди, якщо раптом концерн «передумає» будувати підприємство, а використає площу під інший проект, то має повернути Бранденбургу викуплену територію саме в тому вигляді, в якому її придбав…

Тим часом Tesla може отримати фінансову підтримку ФРН — відповідно до угоди про наміри, укладеної між автоконцерном та урядом землі Бранденбург, де розташований Грюнхайде. Тож обидві сторони намагатимуться якомога швидше ухвалити обов’язкові рішення щодо проекту. За інформацією видання Bild am Sonntag, американський виробник має намір викупити ще 10 гектарів землі в розташованого поруч центру вантажних перевезень. Якщо згоду на це дадуть уряд ФРН та ЄС, Tesla може розраховувати на державну підтримку Німеччини у розмірі близько 300 млн євро.

Робочі місця — найважливіша тема для влади

Зрештою, за повідомленням Бранденбурзької державної канцелярії, угоду було укладено. Крім того, Tesla надала документи про плановану нею охорону довкілля від шкідливих впливів. Щоправда, угода ще має бути підтверджена радою директорів підприємства. Також її має схвалити бюджетний комітет парламенту землі Бранденбург.

Прем’єр-міністр землі Бранденбург Дітмар Войдтке вважає цю подію «чудовою», оскільки вона дає упевненість у майбутньому. Хоча застерігає: для проекту належить ще багато зробити.

Водночас прем’єр пишається, що уряду землі Бранденбург вдалося переконати і компанію Tesla, і самого Ілона Маска, що Бранденбург — найвдаліше місце для заводу. Не в останню чергую тому, що це практично єдина федеральна земля, котра гарантує, що виробництво отримуватиме електроенергію лише з відновлюваних джерел. А для громади Грюнхайде це означає можливість розвитку і нові робочі місця. Прем’єр-міністр сподівається, що молодь не змушена буде залишати депресивний регіон, де немає місць для кваліфікованих робітників, що, власне, і є найважливішим для тутешніх мешканців.

Трохи паралелей щодо вільного ринку землі

Інформація про придбання землі американським виробником під спорудження автоконцерну цікава тим, що ринок землі в ФРН — відкритий для купівлі та продажу. Власне, їх тут два: ринок оренди землі та ринок її купівлі-продажу. Нині ціна землі сільськогосподарського призначення становить 32,3 тисячі доларів за гектар. І хоч Німеччина — лідер у Європі з виробництва сільськогосподарської продукції, на сільське господарство припадає лише 0,7% ВВП.

Іноземцям і громадянам країни дозволено купувати та продавати землю без обмежень. Обмежень щодо максимальної площі немає, а мінімальна може встановлюватися кожною федеральною землею окремо. Ціни регулюються ринком. Для деяких земель існують вимоги з охорони ландшафту та довкілля.

Колишні власники можуть придбати землю за нижчою ціною через якість ґрунту, але потім мають використовувати її за призначенням щонайменше впродовж 20 років. Податок на купівлю землі сплачує покупець у розмірі 3,5% від вартості угоди. Але він не сплачується узагалі, якщо вартість угоди становить менш як 2,8 тис. дол.

За даними Федеральної статистичної служби, в 2013 році з 16,7 млн га земель сільськогосподарського призначення у ФРН 10 млн га — приблизно 60% — сільськогосподарські підприємства брали в оренду, решта перебували в приватній власності сільськогосподарських підприємств та їх власників, які самостійно обробляли ці угіддя. А, приміром, у Східній Німеччині 49% земель перебувають у приватній власності.

І насамкінець довідка з інтернет-енциклопедії: усього шість країн світу не мають вільного ринку землі: Північна Корея, Таджикистан, Конго, Венесуела, Куба, Україна.

Утім, якщо хто хоче тримати свою землю, як кулаки, то ніхто цього не забороняє — тримайте. Але держава має контролювати, що земля використовується за призначенням, а не для будівництва на ній палаців…

Берлін.