Розглянуто кілька важливих документів. Зокрема, законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг та удосконалення доступу до адміністративних послуг, які надаються в електронній формі» (реєстр. № 2679 від 26.12.2019 р.).

Як ішлося під час представлення документа присутнім, мета згаданого законопроекту — оптимізація надання в Україні адміністративних послуг. Цей процес потребує вдосконалення на законодавчому рівні. Для цього автори законопроекту пропонують внести зміни до кількох законів.

У пояснювальній записці зазначається, що низку проблем у цій сфері спричиняє функціонування на одній території одночасно центрів надання адміністративних послуг, які утворені райдержадміністраціями, та ЦНАП, утворених органами місцевого самоврядування. Це призводить до витрачання бюджетних коштів на утримання зайвих штатів, приміщень, здійснення інших надлишкових витрат, пов’язаних із функціонуванням двох структур, що належать різним органам. Більше того, зазначені центри надають різні послуги і тому людям доводиться постійно з’ясовувати, до якого ЦНАПу звертатися. Також через наявну подвійність немає конкретного відповідального за розвиток сфери надання адмінпослуг на відповідній території.

Досі відсутні обов’язкові вимоги до ЦНАПів, зокрема, вимоги до територіальної доступності, мережі територіальних підрозділів та віддалених робочих місць зазначених центрів, облаштування приміщень, кількості адміністраторів тощо. Це унеможливлює реалізацію повною мірою прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адміністративних послуг, створення відповідних стандартів, а також проведення вартісної оцінки послуг.

Причиною виникнення іншого комплексу проблем є недосконалість надання адмінпослуг в електронній формі. Єдиний державний портал адміністративних послуг, призначений для цих цілей, не відповідає вимогам сьогодення. Інформація до нього переважно вноситься в ручному режимі. Портал має застарілі інтерфейс та програмні засоби, що унеможливлює впровадження сучасних сервісів (наприклад, користування порталом через смартфон).

Серед інших проблем у сфері ЦНАПів, на які вказують автори проекту, — недосконалість законодавчого визначення адміністративної послуги, відповідно до якого така послуга надається виключно за заявою. Також наявна система не дає можливості отримання поштою паспортів, посвідчень, інших документів або, наприклад, номерних знаків на транспортний засіб, оскільки відповідно до закону результати надання адміністративних послуг можна відправити тільки рекомендованим листом (який не придатний для пересилання таких документів та речей).

Для створення правової основи розв’язання цих та інших нинішніх проблем ЦНАПів народні обранці і пропонують прийняти новий закон, який має на меті оптимізувати мережі та функціонування ЦНАПів, зо-
крема:

— ліквідувати центри надання адмінпослуг, утворених районними державними адміністраціями, та делегувати послуги тільки у ЦНАПи органів місцевого самоврядування;

— надати повноваження Кабінету Міністрів встановлювати вимоги до ЦНАПів.

Автори мають намір розширити доступ до послуг. ЦНАПи органів місцевого самоврядування обов’язково утворюватимуться в усіх населених пунктах з чисельністю населення понад тисяча осіб.

Також відбудеться вдосконалення доступу до адмінпослуг, які надаються в електронній формі шляхом ліквідації Єдиного державного порталу адміністративних послуг та утворення Єдиного державного веб-порталу електронних послуг.

Прописано, що адмінпослуги можуть надаватися без подання заяви; дії органів влади, пов’язані з реалізацією прав осіб, також визнаються адміністративними послугами. Планується надання результатів адміністративних послуг іншими видами поштових відправлень, а не лише рекомендованим листом.

Пропонований законопроект передбачає за-провадження механізму моніторингу якості надання адмінпослуг. Міністерство цифрової трансформації та облдержадміністрації будуть уповноважені звертатися до адміністративного суду щодо захисту прав осіб у сфері надання адміністративних послуг.

Під час засідання комітету народні депутати вирішили рекомендувати Верховній Раді прийняти за основу законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг та удосконалення доступу до адміністративних послуг, які надаються в електронній формі» і спрямувати свій висновок до парламентського Комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

На засіданні побував Валерій ДРУЖЕНКО.