У тих, хто повертається з Польщі, на кордоні перевіряють температуру.

Ажіотаж навколо термінового повернення додому в зв’язку із «закриттям кордонів», який призвів до багатокілометрових автомобільно-автобусних черг на польсько-українських пунктах пропуску, здається, вдалося опанувати.

Причиною виникнення напруженої ситуації з виїздом з Польщі стала, передусім, непоінформованість наших співвітчизників, які керувалися емоціями і чутками. Після оголошення про «закриття», українські заробітчани, які, зрозуміло, першими потрапили під скорочення унаслідок призупинення роботи польських підприємств через карантин, масово почали повертатися додому. Люди скупчилися на автовокзалі Західному у Варшаві, звідки не могли виїхати навіть по 2—3 дні. Цим скористалися «підприємливі» наші ж співвітчизники — приватні перевізники, які пропонували за місце в мікроавтобусі від 300 до 500, і навіть 800 злотих (приблизно 1800, 3000 та 4800 гривень). Причому найнижча озвучена сума була за підвезення до кордону. При цьому ці горе-перевізники не інформували людей, що далі їм доведеться пересуватись власним ходом, тобто пішки, через непристосовані до цього пункти пропуску. Владнати ситуацію на кордоні виїхали співробітники українського консульства, які несуть чергування кожного дня.

За інформацією Посольства України у Польщі, майже дві тисячі співвітчизників заповнили на сайті цього дипломатичного представництва спеціальну форму під назвою «Зголошення нагальної потреби повернення в Україну», де заявили про те, що не можуть повернутися додому самотужки та сподіваються на те, що їм допоможуть евакуюватися. У зв’язку з цим триває обговорення питання щодо організації спецрейсу — чартеру з Варшави.

Натомість для тих українських громадян, які опинились у «підвішеному стані» на внутрішніх євросоюзівських німецько-польському та чесько-польському кордонах (контроль на яких, нагадаємо, Польща відновила з 10 березня) розглядається можливість створення «санітарного коридору» та надання спецпоїзда польської держзалізниці, який довезе їх до Перемишля, де вони перейдуть в спецпоїзд Укрзалізниці, який перевезе їх на батьківщину.

У Посольстві України в Польщі працює гаряча лінія (сім номерів телефонів та скринька електронної пошти) з питань, пов’язаних із настанням невідкладних консульських обставин у зв’язку з пандемією COVID-19.

З понеділка Фундація «Наш вибір» запустила інфолінію (+48 727805764), зателефонувавши на яку можна отримати фахові консультації, зокрема із найбільш актуального нині питання повернення в Україну.

Нагадаємо, після обмеження руху через прикордонні пункти пропуску (ППП) на україно-польському кордоні працюють лише три ППП: «Гребенне — Рава-Руська», «Дорогуськ — Ягодин» та «Корчова — Краківець». Попри чітко визначений нормами міжнародного прикордонного руху автомобільний характер вищезгаданих ППП, у пік напливу українських громадян, бажаючих повернутися до дому, польські прикордонники пішли їм назустріч і пропускали невеликі групи піших подорожуючих — обіцяють, що часткове їх використання як піших пунктів пропуску за згодою керівництва польської «Прикордонної варти» буде можливе й надалі. Проте, в разі суттєвого збільшення «немоторизованих» українців, порушуватиметься питання про відновлення роботи пішохідного пункту пропуску «Медика — Шегині».

Фото Державної прикордонної служби України.

ФАКТ

За інформацією Посольства України в Польщі, з 00.00 16 березня по 06.00 17 березня виділеними органами місцевої влади автобусами забезпечено перевезення в Україну майже 3,4 тисячі наших співвітчизників.