Від редакцІЇ

«Голос України» листами № 134 за 05 квітня 2019 року, № 230 за 17 липня 2019 та № 24 за 15 січня 2020 року намагався отримати предметну відповідь на поставлені запитання щодо підготовки до Олімпіади 2020.

Лише 22 січня 2020 року прийшов лист-відписка, який був без змін опублікований у «Голосі України» за 6 лютого 2020 року. Поруч розміщена стаття із заголовком «Важка ноша Олімпійських ігор для очільника НОК». Така назва спричинена тим, що пан президент НОК С. Бубка чомусь уперто перекладає свою відповідальність як очільника установи, нехай і громадської, але яка отримує бюджетні кошти, на підлеглу особу.

Чи є у циркулярі виконавчого директора НОК пані Коваленко відповіді на поставлені запитання, судіть самі. Лист, який ми друкуємо повністю, надійшов на черговий запит редакції № 71 за 12 лютого 2020 року.

Наведемо лише кілька витягів з матеріалів Рахункової палати та відповідей очільників НОК.

С. Бубка 22 січня 2020 року повідомив «Голосу України»:

«НОК України — самоврядна, неприбуткова, некомерційна громадська організація, основним завданням якої, відповідно до ст. 23 Закону України, є забезпечення розвитку олімпійського руху в Україні...»

Н. Коваленко 5 березня 2020 року пише дещо інше:

«До НОК України із запитом про інтерв’ю з президентом НОК України С. Н. Бубкою звернувся представник газети «Голос України». Тема стосувалась аналізу стану справ підготовки України до Олімпійських Ігор-2020 в Токіо. Оскільки запропоновані запитання не відносились до компетенції НОК...»

Зі звіту Рахункової палати від 26.11.2019 року № 33-5:

«Бюджетні кошти у розмірі 40 843,9 тис. грн, спрямовані ГО НОК України на проведення ним протягом 2017-2018 рр. заходів із забезпечення розвитку олімпійського руху, популяризації олімпійських видів спорту, заходів, спрямованих на забезпечення підготовки спортсменів національних збірних команд України до участі в Олімпійських і юнацьких Олімпійських іграх, інших міжнародних спортивних змаганнях з олімпійських видів спорту, використовувалися за недостатнього контролю з боку Мінмолодьспорту».

Це щодо твердження Н. Коваленко, що нібито підготовка України до Олімпійських ігор «не входить до компетенції НОК».

Тепер про оренду приміщення. Пані Коваленко стверджує «НОК України використовує вищезазначені приміщення з метою ефективної реалізації державної політики у сфері фізичної культури і спорту...»

Пані Коваленко, а як щодо некомпетенції НОК при підготовці до Олімпіади? Чи це не входить «до державної політики у сфері фізичної культури і спорту»?

Рахункова палата стверджує, що із 1426,7 м2 належної НОК площі 20% віддається в оренду одній фірмі. Водночас відомство саме орендує частину державного нерухомого майна.

Тобто, НОК здає в оренду частину належної площі, а віодночас орендує іншу. Тому-то у звіті Рахункової палати йдеться:

«Зазначене приміщення ГО НОК України орендує за рахунок коштів бюджетної програми за наявності власних доходів (внесків) та власного приміщення для здійснення статутної діяльності. За наявності у ГО НОК України достатньої площі власного нерухомого майна для здійснення своєї діяльності видатки за рахунок бюджетної програми на оплату орендної плати, відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг на загальну суму 549,9 тис. грн спрямовані неекономно, що свідчить про прийняття одержувачем бюджетних коштів, на етапі формування бюджетної пропозиції, неефективних управлінських рішень щодо включення до потреби в коштах бюджетної програми планових витрат на цю мету».

Пані Коваленко посилається на п. 8 Висновків Рахункової палати. Ось що там записано:

«8. Найбільший обсяг бюджетних призначень за бюджетною програмою 3401280 протягом 2017-2018 років та першого півріччя 2019 року встановлено для ГО НОК України, а саме 70 129,4 тис. гривень. Всеукраїнським фізкультурно-спортивним товариствам (у тому числі центральним школам) передбачалося, зокрема «Колос» — 31 888,1 тис. грн, «Україна» — 23 670 тис. грн, «Спартак» — 17 441,4 тис. грн; СГО «СК України» — 15 826,1 тис. гривень. Із загальної суми фінансування видатки на фізкультурно-оздоровчі та спортивні заходи ГО НОК України та СГО «СК України» становили в середньому 95,1 та 68,1 відс. відповідно, у інших одержувачів коштів не перевищували 47 відсотків».

Окрім того, Рахункова палата зазначає:

«Враховуючи отримання ГО НОК України бюджетних асигнувань за двома бюджетними програмами, а також спрямування коштів іншим громадським об’єднанням, які належать до виконавців бюджетної програми 3401280, на фактичне їх утримання, а не на організацію і проведення фізкультурно-спортивних та фізкультурно-оздоровчих заходів, як це визначено завданнями та напрямами бюджетної програми, свідчить про неефективність бюджетної програми 3401280».

За твердженням пані Коваленко «стан справ підготовки України до Олімпійських ігор-2020 в Токіо... не відноситься до компетенції НОК...».

Тоді постає запитання: куди пішли 95,1 відсотка бюджетних призначень (66 693,0594 тис. грн.)?

Аналізувати весь трактат пані Коваленко немає потреби. Оскільки він не дає відповіді на головне: про роль НОК у підготовці вітчизняних спортсменів до Олімпіади 2020. Або НОК справді повинен займатися «реалізацією державної політики у сфері фізичної культури і спорту». Або діяльність НОК є сумнівною як мінімум з точки зору бюджетного фінансування.

І ще. «Голос України» звертався до Мінмолодьспорт із запитом про контроль за використанням бюджетних коштів при підготовці вітчизняних олімпійців (лист № 72 за 12 лютого 2020 року).

Відповіді не надійшло.

Нагадаємо норму Закону «Про доступ до публічної інформації» — стаття 20. Строк розгляду запитів на інформацію:

«1. Розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту.

4. У разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту».

***

Шановний Анатолію Федоровичу!

Дякуємо за Ваш лист та Вашу зацікавленість щодо підготовки та майбутніх результатів участі української національної збірної команди у Іграх XXXII Олімпіади в Токіо.

Перш ніж перейти до надання інформації по тих запитання, які висловлені Вами в останньому листі від 12 лютого 2020 року, дозвольте повернутись і нагадати історію наших взаємин та спілкування з порушеної теми.

До НОК України із запитом про інтерв’ю з президентом НОК України С. Н. Бубкою звернувся представник газети «Голос України». Тема стосувалась аналізу етапу справ підготовки України до Олімпійських ігор-2020 в Токіо. Оскільки запропоновані запитання не відносились до компетенції МОК, керуючись бажанням надати максимальне сприяння журналістам і допомогти розібратись у актуальних питаннях олімпійської підготовки, я, як Виконавчий директор НОК, декілька разів телефонувала Вам, залишала інформацію про свої дзвінки у приймальній і тільки через тиждень нарешті змогла зв’язатися з Вами, як головним редактором газети. Під час телефонної розмови я поінформувала Вас про сферу відповідальності НОК, визначену Статутом нашої організації, Законом України «Про фізичну культуру і спорт» та Олімпійською хартією, висловила прохання переглянути запитання з урахуванням повноважень саме НОК та озвучила готовність надати повні відповіді чи інтерв’ю про ті проблеми чи теми, які відносяться до безпосередньої компетенції Національного олімпійського комітету України. Ви, у телефонній розмові, погодились із моїми аргументами, і ми домовились повернутися до цього питання після Вашого виходу із відпустки, а саме після 19 серпня 2019 року. На жаль, після 19 серпня Ви мені так і не зателефонували.

Натомість, через півроку (15 січня) до НОК України від «Голосу України» за Вашим підписом надійшов новий лист із тими ж самими запитаннями, що і влітку, та проханням про інтерв’ю. Ви, посилаючись чомусь на Закон «Про доступ до публічної інформації», який не регламентує, зокрема, надання інтерв’ю, в цьому листі також вимагали надати офіційну відповідь протягом п’яти робочих днів.

Хочу підкреслити, шановний Анатолію Федоровичу, що НОК України завжди готовий до співпраці зі ЗМІ та, в рамках своєї компетенції та встановленого Вами терміну, підготував офіційну відповідь, в якій поінформував редакцію газети «Голос України» про свої функції, визначені українським, міжнародним законодавством та статутними нормами, а також про ті кроки і діяльність, які здійснює НОК задля підтримки українських атлетів, тренерів, національних федерацій.

Одночасно я знову зателефонувала Вам та ще раз пояснила, що запитання для інтерв’ю не відносяться до компетенції НОК, а є прерогативою відповідного органу виконавчої влади і федерацій. З метою об’єктивного вивчення стану підготовки до Ігор Олімпіади в Токіо я, також, запропонувала Вам відвідати Організаційний комітет з підготовки до Олімпійських ігор під головуванням Прем’єр-міністра України, засідання якого на цей момент готувалось, і де Ви змогли б отримати повну інформацію щодо порушеної проблематики та отримати відповіді на всі Ваші запитання.

У телефонній розмові Ви погодились із моїми аргументами і зацікавились можливістю участі в засіданні Оргкомітету. І яке ж було моє здивування, коли натомість на шпальтах газети «Голос України» було опубліковано статтю з дуже суперечливими, на мій погляд, фактами, а інформація про результати засідання Оргкомітету так і не з’явилася.

Зі свого боку, ми надаємо Вам роз’яснення та коментарі щодо фактів, що мали місце в публікації та в Вашому запиті, та наполягаємо на їх висвітленні у Вашій газеті, а саме.

На Ваше запитання щодо значної частки бюджетних коштів, які витрачаються на утримання НОК, замість того щоб проводити заходи із забезпечення розвитку олімпійського руху, популяризації видів спорту, заходів, спрямованих на забезпечення підготовки спортсменів національних збірних команд України до участі в Олімпійських іграх і Юнацьких Олімпійських іграх, інформуємо, що на організаційне та матеріально-технічне забезпечення діяльності НОК України в 2017-2018 роках було витрачено 4,9 відсотка від загальної суми фінансування, що, на нашу думку, є показником успішного адміністрування і свідчить про професіоналізм команди НОК. Підтвердженням цього є і позитивна оцінка нашої роботи з боку Міжнародного Олімпійського Комітету, яка стосується як адміністрування, так всієї діяльності НОК.

Саме така інформація стосовно НОК вказана в н.8 Висновків Звіту Рахункової палати від 26.11.2019 року № 33-5: «Із загальної суми фінансування видатки на фізкультурно-оздоровчі та спортивні заходи ГО НОК України ... становили в середньому 95,1 відсотків». Вказану позицію підтверджено узагальненими даними, опублікованими в самому Звіті (діаграма 2 стор.19).

Інформація стосовно використання коштів програми 3401280 на утримання в обсязі до 90 відсотків, що міститься в Звіті, не стосується НОК, у переліку організацій (стор. 10-11 Звіту), які допускають такі витрати, НОК України відсутній.

На запитання щодо порядку і процедури розподілу фінансової підтримки на всіх етапах підготовки до фінальних змагань Олімпіади інформуємо Вас, що розподіл коштів державного бюджету, які направляються на підготовку до Олімпійських ігор, здійснює головний розпорядник бюджетних коштів, в нашому випадку це було Міністерство молоді та спорту України. НОК України не отримує бюджетних коштів на безпосередню підготовку спортсменів.

Щодо коштів Національного олімпійського комітету України, залучених за рахунок спонсорів, партнерів та інших дозволених законодавством джерел, то вони розподіляються щороку Генеральною асамблеєю НОК України на програми, про які ми вже Вас інформували у попередньому листі, а саме: «Підготовка до Олімпійських ігор», «Іменні стипендії», «Фінансова підтримка федерацій» і т. і.

Реалізацію постанов Генеральної асамблеї НОК України, розподіл коштів забезпечує Виконком НОК України, який своїми постановами встановлює конкретні розміри фінансової підтримки федераціям, розміри стипендій спортсменам, інші видатки. Усі види підтримки врегульовані відповідними положеннями та здійснюються у чіткій відповідності до цих документів.

На запитання про здійснення контролю за використанням фінансів, наявності порушень і відповідальності за них інформуємо, що у НОК України відповідно до вимог Статуту НОК створена і працює стала система контролю за витрачанням коштів. Основним статутним органом у цій системі виступає Ревізійна комісія. її склад обирається один раз на чотири роки звітно-виборчою Генеральною асамблеєю НОК України. Ревізійна комісія щороку проводить перевірку фінансово-господарської діяльності нашої організації. Крім того, один раз на рік незалежною аудиторською організацією проводиться аудит фінансової діяльності НОК. За результатами цих перевірок щороку на Генеральній асамблеї НОК України Голова Ревізійної комісії звітує перед членами НОК про їх результати та вносить відповідні пропозиції щодо заходів реагування. Хочемо відмітити, що, крім цих двох видів аудиту, НОК України проходить і міжнародний аудит, який організовує і проводить Міжнародний олімпійський комітет.

У частині використання бюджетних коштів НОК України також надає звітність головному розпоряднику бюджетних коштів відповідно до чинного законодавства та встановленого головним розпорядником порядку.

На запитання щодо опрацювання висновків Рахункової палати та вжитих заходів інформуємо, що, як перевірка Рахункової палати, так і всі минулі перевірки державних контрольно-ревізійних органів, Ревізійної комісії, незалежних аудиторських компаній та міжнародного аудиту, суттєвих зауважень ДО НОК України щодо використання бюджетних коштів не висловлювали.

Одночасно хочемо зауважити, що НОК України відповідально ставиться до питань якісного та належного управління коштами, враховує рекомендації органів, що проводять перевірки, у своїй подальшій роботі. Ми постійно проводимо навчання та підвищуємо кваліфікацію нашого персоналу, а принципи належного управління впроваджуються у нашу щоденну діяльність і є основою нашої управлінської стратегії.

Стосовно оренди офісного приміщення в будівлі колишнього Мінмолодьспорту (зараз — Міністерство культури, молоді та спорту України) за адресою: м. Київ, вул. Іспланадна, 42, хочемо зазначити, що вказане приміщення використовується НОК України для розміщення штатних працівників, які беруть участь в організації роботи спільних (НОК України та Мінмолодьспорту) дорадчо-консультаційних органів, а саме: Експертної ради, робочих груп із підготовки до Олімпійських ігор. Юнацьких Олімпійських ігор, Європейських ігор, Європейських юнацьких олімпійських фестивалів тощо. Слід зауважити, що до складу всіх цих органів входять представники НОК, Мінмолодьспорту, олімпійських федерацій, ФСТ і така конфігурація щодо розміщення дозволяє забезпечити ефективну взаємодію учасників створених робочих груп, оперативність у роботі, підвищує її якість та швидкість опрацювання різного роду питань підготовки, забезпечує зручну логістику та сприяє своєчасному прийняттю управлінських рішень.

НОК України використовує вищезазначене приміщення з метою ефективної реалізації державної політики у сфері фізичної культури і спорту та виконання спільних з Мінмолодьспорту завдань, сплачує за це кошти в розмірах та у порядку, визначених чинним законодавством України та відповідним договором з Регіональним відділенням Фонду державного майна України по м. Києву (70% орендної плати — державній установі «РЕГІОНАЛЬНЕ ВІДДІЛЕННЯ ФОНДУ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ ПО МІСТУ КИЄВУ», 30% орендної плати та відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та на надання комунальних послуг — державному підприємству «НАЦІОНАЛЬНИЙ СПОРТИВНИЙ КОМПЛЕКС «ОЛІМПІЙСЬКИЙ»), що, на нашу думку, не може свідчити про неекономне використання бюджетних коштів.

На запитання щодо причин невдалих виступів спортсменів України дозвольте зауважити, що не згодні з таким категоричним висновком.

Оцінюючи виступ української збірної, було б доцільно визначитись з критеріями такої оцінки. В світі існують різні підходи до оцінки виступу. МОК, наприклад, взагалі не веде рейтинг результатів по країнах. А підрахунок по кількості золотих медалей вважається неофіційним.

Наприклад, на Іграх Олімпіади в Ріо-де-Жанейро наша команда посіла 25-те місце за кількістю медалей серед 206 країн світу, 14-те місце серед європейських країн — це дуже гідний результат для тих умов, в яких живе зараз Україна. Кожен з медалістів — видатний спортсмен і яскрава особистість, що треба цінувати.

Цікавим, на мою думку, є рейтинг наших німецьких колег, які враховують для підрахунку 1—10 місця, присвоївши їм очки від 10 до 1 відповідно. Так ось, за ним рейтингом наша команда в світі займає 15-те місце!

Крім того, чому ми зациклюємось тільки на медалях? В Ріо у нас було 20 (!) четвертих і п’ятих місць, 35 спортсменів отримали почесні дипломи МОК — це також видатні виступи, які зупинися за однин крок від медалі. Різниця в результатах між, скажімо, третім і п’ятим місцем у сучасному спорті, як правило, мізерно мала, так би мовити, в межах статистичної поправки. При цьому не варто забувати, що, наприклад, усі 206 атлетів нашої команди в Ріо з більш як 10 тисяч учасників протягом двох років пройшли жорсткий кваліфікаційний відбір до Ігор. Наші атлети потрапили в число кращих на планеті в своїх видах, що само по собі є величезним досягненням спортсмена.

Шановний Анатолію Федоровичу, всю цю інформацію ми надаємо, щоб Ви мали можливість більш глибоко зрозуміти справжню ціну завойованих медалей, виграних нашими спортсменами, та той величезний внесок, який роблять наші атлети у життя нашої країни і світу. Хочемо підкреслити, що ми поважаємо і гордимося спортивними досягненнями наших спортсменів!

Що стосується причин, які заважають спортсменам підкорювати нові вершини Олімпу, то хочу зазначити, що спорт — це дзеркало стану країни в цілому. А в нашій країні триває війна і економічна криза. Український спорт втратив тренувальні бази в Криму, де за напрацьованою роками методикою готувалися багато команд. Збірні команди залишилися без спортивної інфраструктури, яка існувала в Донецькій і Луганській областях. Згадати хоча б три стадіони, реконструйовані до юнацького чемпіонату світу-2013 з легкої атлетики в Донецьку. Адже це були повноцінні бази підготовки. Величезна кількість спортсменів і тренери змушені були виїхати з рідного дому, змінити своє життя, влаштовуватися на нових місцях.

НОК, як громадська організація, не стоїть осторонь цієї проблеми. Зі свого боку починаючи з 2014 року з метою забезпечення гідних соціально-побутових умов спортсменам, тренерам і фахівцям національних збірних команд України з олімпійських видів спорту, котрі раніше проживали в Автономній Республіці Крим, Луганській та Донецькій областях, упродовж періоду з 2015-го по 2019 р. НОК надав допомогу на соціальні потреби на загальну суму майже 3,5 млн гривень.

Завдяки співпраці із міжнародними федераціями та МОК в 2017—2019 рр. НОК України вдалося придбати і передати комплект сучасного гімнастичного обладнання провідної світової компанії «Janssen-Fritsen», сучасне спортивне обладнання для занять легкою атлетикою, велоспортом, важкою атлетикою та триатлоном спортивним закладам Донецької та Луганської областей на загальну суму майже 4 млн грн.

Одночасно хочу підкреслити, що нове покоління атлетів дає право нам з оптимізмом дивитись у майбутнє. Про це свідчать неймовірні виступи наших спортсменів у 2019 році на чемпіонатах світу та Європи, II Європейських іграх в Мінську, Європейських юнацьких літньому та зимовому олімпійських фестивалях в Баку та Сараєво відповідно. Перших Всесвітніх Пляжних Іграх в Досі (Катар), на III зимових Юнацьких Олімпійських іграх в Лозанні 2020 року.

Шановний Анатоліє Федоровичу, наостанок хочемо відмітити, що газета «Голос України», як офіційний друкований орган Верховної Ради України, завжди була для нас позитивним прикладом високої якості матеріалів і поваги до свого читача. Упевнені, що, уважно вивчивши всі обставини, газета донесе до українців об’єктивну і правдиву інформацію щодо порушеного питання та залишатиметься взірцем професіоналізму і журналістської етики.

З повагою
Виконавчий директор
Н. П. КОВАЛЕНКО.