У Верховній Раді зареєстровано законопроект про внесення змін до Закону України "Про Конституційний Суд України" (щодо посилення незалежності та підвищення ефективності функціонування Конституційного Суду України, № 3300). Зокрема, пропонується перенести Конституційний Суд України зі столиці Києва до Харкова.

"Ухвалення запропонованого законопроекту дасть змогу запровадити механізм реального доступу громадян до конституційної юстиції, забезпечить верховенство Конституції як Основного Закону України, сприятиме підвищенню рівня довіри українського суспільства до Конституційного Суду України", – вважає автор законодавчої ініціативи, народний депутат Галина Третьякова ("Слуга народу"). А головне – підвищить рівень незалежності суду.
  
У пояснювальній записці до законопроекту його автор зазначає, що територіальне дистанціювання КСУ від інших вищих органів державної влади стане "важливою складовою інституційної незалежності". Така практика є у деяких розвинутих європейських країнах. Зокрема, у Німеччині Федеральний Конституційний Суд розташований у місті Карлсруе (а не у Берліні), а у Словаччині Конституційний Суд не у Братиславі, а в Кошице, в Чехії - у Брно (замість Праги), а в Естонії Державний Суд розташований у Тарту (а не в Таллінні).

Законопроектом пропонується перенести КСУ із Києва до Харкова, оскільки це місто, на думку автора законопроекту, "традиційно вважається юридичною столицею України". Зокрема, у Харкові розташована президія Національної академії правових наук України.

Ще однією новелою у законопроекті пропонується вилучити юридичних осіб з числа суб'єктів, що мають право звернення до КСУ із конституційною скаргою. За даними, розміщеними на офіційному веб-сайті КСУ, станом на 27 березня 2020 року від початку року судом опрацьовуються 117 конституційних скарг, з яких 110 надійшло від фізичних осіб, а лише 7 – від юридичних. Однак у конституційних скаргах від юросіб йдеться про порушення прав і свобод фізичних осіб. "Подібна динаміка свідчить, що можливості, передбачені інститутом конституційної скарги, не сприймаються і не використовуються повною мірою юридичними особами", – йдеться у пояснювальній записці.
 
Законопроектом також пропонується надавати щорічні основні оплачувані відпустки всім суддям Конституційного Суду одночасно, в один проміжок часу. Це пояснюється тим, що діяльність суду ґрунтується на принципі колегіальності, тому вкрай важливо, щоб на судових засіданнях була присутня максимальна кількість суддів.

Окрім того, законопроектом передбачається унормувати процедуру розгляду справ у КСУ, вдосконалити порядок виконання рішень та висновків суду, внести зміни до адміністративного, цивільного та господарського процесуального законодавства в частині порядку і строку подання заяви про перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами.

Ухвалення законопроекту потребує внесення змін до інших законодавчих актів, зокрема, до Кодексу адміністративного судочинства України, Цивільного та Господарського процесуальних кодексів України. Однак додаткових видатків із держбюджету не передбачає. Автор законопроекту пропонує передати нежитлові приміщення, придатні для розташування КСУ у Харкові, Державному управлінню справами. А всі інші витрати, пов'язані з переміщенням КСУ з Києва до Харкова, покрити за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті на забезпечення діяльності Конституційного Суду України.

Тим часом у Конституційному Суді України застерегли від "необґрунтованих законодавчих змін, які можуть погіршити права людини в Україні". "Попередній аналіз засвідчив, що в цьому законопроекті не враховано комплексного підходу щодо пропозицій Конституційного Суду України, наданих до парламенту, натомість передбачено істотні обмеження певних конституційних прав, – йдеться у повідомленні відділу комунікацій КСУ та правового моніторингу. – Конституційний Суд України наполягає, що такі зміни повинні ухвалюватися виважено, аргументовано, після проведення фахових дискусій із залученням експертів, у тому числі Венеційської комісії, про що неодноразово наголошувала Рада Європи". А ініціювати зміни до Закону "Про Конституційний Суд України", вважають у КСУ, має Комітет Верховної Ради з питань правової політики з відповідними напрацюваннями. Водночас у КСУ наголосили, що підтримують проведення реформ, зокрема, запровадження інституту конституційної скарги.

Фото ccu.gov.ua.