Скріншот засідання антикорупційного комітету в режимі відеоконференції.

Комітет Верховної Ради з питань антикорупційної політики на своєму засіданні, що відбулося у режимі відеоконференції, розглянув низку проектів нормативно-правових актів на предмет відповідності вимогам антикорупційного законодавства, а також законопроекти, які потребують додаткової правової оцінки.

Голова комітету Анастасія Радіна («Слуга народу») запропонувала народним депутатам, котрі входять до його складу, голосувати шляхом підняття рук і оголошення своєї позиції: «за», «проти» чи «утримався». Кворум на засіданні був — у ньому взяли участь 16 членів комітету.

Широку дискусію, зокрема, викликав проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення правових підстав для утворення агломерації, як однієї з форм співробітництва територіальних громад щодо агломерації (№ 2637), який представив його співавтор -народний депутат Віталій Безгін («Слуга народу»). Він зауважив, що законопроектом передбачається утворити Раду агломерації — частково дорадчий орган, що формується з представників органів місцевого самоврядування, які погоджуватимуть між собою певні спільні проекти. Парламентарій відзначив, що законопроект було розроблено разом із представниками місцевого самоврядування. Передбачається, що Рада агломерації буде не представницьким, а дорадчим органом місцевого самоврядування.

Народний депутат Вікторія Сюмар («Європейська солідарність») наголосила на потребі виписати у законопроекті чіткі підходи щодо добровільного формування нового органу, його статус і функції.

Секретар комітету Ярослав Юрчишин («Голос») зауважив, що змінювати адміністративно-територіальний устрій можна лише через внесення змін до Конституції. Парламентарій запропонував визнати проект закону таким, що не містить порушень антикорупційного законодавства, але водночас висловити зауваження, що будь-які надбудови, додаткові утворення мають існувати на засадах дорадчості й добровільності.

Зрештою, комітет більшістю голосів визнав законопроект № 2637 таким, що відповідає вимогам антикорупційного законодавства, із зауваженням про необхідність чітко зафіксувати в законопроекті дорадчість і добровільність агломерацій і щодо необхідності розгляду цього законопроекту після ухвалення відповідних змін до Конституції.

Проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення передумов для підвищення прожиткового мінімуму (№ 2720-1), який передбачає новий порядок обрахунку мінімальної зарплати — не нижче розміру прожиткового мінімуму комітет також визнав таким, що відповідає антикорупційному законодавству, але запропонував надати відповідні розрахунки.

Проект закону про всеукраїнський та місцеві референдуми за народною ініціативою (№ 3177) представив його співавтор — народний депутат Василь Німченко («Опозиційна платформа — За життя»). Він нагадав, що право на проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою та місцевих референдумів передбачено статтею 72 Конституції. «Законопроект надає можливість громадянам України безпосередньо брати участь в управлінні державними справами, — підкреслив В. Німченко. — Ми повинні визнати народ стороною у суспільному договорі, яким є Конституція. У законопроекті є норма, що на всеукраїнський та місцеві референдуми не може бути винесено питання щодо податків та податкової амністії». Однак у членів комітету було багато зауважень до законопроекту. Після дискусії В. Німченко сказав, шо автори законопроекту готові врахувати певні зауваження, зокрема, щодо публічних закупівель через тендери.

Зрештою, комітет погодився із необхідністю правового врегулювання організації та проведення всеукраїнського і місцевого референдумів, але визнав законопроект № 3177 таким, що не відповідає нормам антикорупційного законодавства у частині виключення закупівлі товарів, робіт і послуг для потреб всеукраїнського і місцевого референдумів з-під дії законодавства про публічні закупівлі.

З ініціативи народного депутата Володимира Кабаченка («Батьківщина») комітет обговорив проведення антикорупційної експертизи законопроектів, які розглядають на позачергових засіданнях Верховної Ради. Голова комітету А. Радіна зазначила, що нині парламент розглядає на позачергових засіданнях важливі невідкладні питання життєдіяльності країни і її громадян, їх підготовка триває у дуже стислі терміни, а остаточний узгоджений варіант законопроекту може бути готовий буквально за день до пленарного засідання, отож у комітету не завжди є можливість провести їх антикорупційну експертизу. Члени комітету домовилися за потреби скликати термінове засідання в режимі відеоконференції для розгляду законопроектів, запланованих до позачергового засідання.