Зокрема, народні депутати розглянули проект закону "Про внесення змін до Закону України "Про протимінну діяльність в Україні" (№ 2618). Цей документ спрямований на розмінування територій, які постраждали від наслідків збройної агресії Російської Федерації, спрощення управління та координації діяльності всіх операторів протимінної діяльності, у тому числі міжнародних.

Голова комітету Анастасія Радіна (на знімку) зауважила, що у депутатів виникли запитання до законопроекту - щодо створення національного органу з питань протимінної діяльності рішенням Кабінету Міністрів. "Тобто фактично визначення повноважень центрального органу виконавчої влади рішенням Кабміну, що на думку депутатів, не дуже відповідає закону і дає Кабміну певну дискрецію визначати повноваження такого органу", - сказала Радіна.

Законопроект представив член авторського комітету - народний депутат Ігор Герасименко. Він розповів, що створення національного органу з питань протимінної діяльності є міжнародною практикою, такі центри діють у всіх країнах, де необхідно проводити розмінування території. Автори законопроекту взяли за приклад Хорватію, де створено такий орган. До складу центру, згідно з законопроектом, входять два центри - Центр протимінної діяльності Міністерства оборони та Центр гуманітарного розмінування МВС. Ці центри є урядовими операторами. Оператори протимінної діяльності мають проходити сертифікацію в одному з двох центрів, після чого будуть допущені до розмінування. Центри мають пройти акредитацію Національним агентством акредитації України. Фінансування центрів відбувається з держбюджету. А інших операторів - і з держбюджету, і з залученням донорської допомоги. Було також розглянуто й альтернативний законопроект - № 2618-1 авторства народного депутата України Дмитра Лубінця.

Депутати висловили свої зауваження до законопроекту. Комітет більшістю голосів прийняв рішення визнати обидва проекти закону №№ 2618 і 2618-1 такими, що містить корупційні ризики, які виникають у результаті підпорядкування Національного центру з питань протимінної діяльності одному органу виконавчої влади - Міністерству оборони України. Комітет також зазначив, що законопроект надає Кабінету Міністрів можливість самостійно визначати повноваження центральних органів виконавчої влади в сфері протимінної діяльності, що суперечить Конституції України.

Комітет також визнав таким, що містить корупційні ризики, законопроект "Про внесення змін до Закону України "Про освіту" щодо залучення приватних інвесторів для розв'язання проблеми дефіциту місць у дитячих садочках та школах" (№ 2595). На думку депутатів, законопроект передбачає можливість органам місцевого самоврядування самостійно, без жодних визначених законом критеріїв, провести конкурс і визначити переможців для отримання в оренду об'єктів нерухомого майна комунальної власності за одну гривню для відкриття там дитсадків. "Коли орган місцевого самоврядування самостійно визначає і порядок проведення конкурсу, і критерії визначення переможців, і власне переможців, яким передає об'єкти в користування за одну гривню, це дискреційні повноваження і може створювати корупційні ризики", - зауважила голова комітету Анастасія Радіна. При цьому парламентарка зазначила, що це - позитивна, корисна ініціатива, однак виписана із корупційними ризиками.

Комітет визнав такими, що відповідають антикорупційному законодавству і не містять корупційних ризиків проекти законів №№ 2695, 3228, 3194, 3295, 3157, 2360, 2360-1.

До низки законопроектів, у яких комітет не угледів корупційних ризиків, було висловлено зауваження та рекомендації. Зокрема, комітет запропонував надати фінансово-економічне обґрунтування до законопроекту № 2013, а всі законопроекти щодо реформування СБУ, зокрема № 2090, комітет рекомендував головному комітету розглядати в комплексі.

Голова підкомітету з питань антикорупційної політики в економічній сфері Роман Іванісов поінформував про підсумки розгляду на засіданні підкомітету звернень від юридичних осіб, зокрема щодо вчинення суддями корупційних або пов'язаних з корупцією правопорушень в умовах конфлікту інтересів.

Комітет прийняв звернення до Вищої ради правосуддя, Національного антикорупційного бюро України і Національного агентства з питань запобігання корупції для перевірки фактів щодо можливого конфлікту інтересів у діях суддів.

Прийнято також звернення до Національного антикорупційного бюро України та Державної аудиторської служби для перевірки інформації, яка надійшла до комітету, щодо можливих зловживань Службою автомобільних доріг у Кіровоградській та інших областях і за потреби відкриття кримінальних проваджень.

Довідково

Згідно з Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто коли такий орган може обирати з декількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає кращим за цих обставин.

 


Фото - скріншот відеотрансляції засідання Комітету з питань антикорупційної політики.