А це впливає на формування обласного бюджету, в якому, за словами голови облради Володимира Токаря, намітилися «провали».

«Провали» треба замощувати

Говорили про те, що Сумщина понад рік була без голови ОДА, і всі чекали від Президента цього кадрового призначення та покладали на нього великі надії. Нарешті керманич виконавчого органу з’явився, але дуже швидко розчарував посадовців облради: куди рухатиметься область, так ніхто й не зрозумів. Окрім одного: «стало відомо, що нинішнім керівництвом області готуються рішення щодо передачі повноважень від обласної ради до облдержадміністрації».

Про таку загрозу поінформувала заступник голови Тетяна Головко, а її зміст розтлумачив начальник управління комунальним майном обласної ради Дмитро Нагорний. «Через два тижні один із радників новопризначеного голови завітав до мене в управління із пропозицією внести до статутів наших комунальних закладів і підприємств цікавий пункт, — розповів Д. Нагорний. — Він сказав дослівно таке: «Нам потрібно, аби ми могли звільняти тих, хто нам не подобається».

Начальник управління майном на таку зухвалу пропозицію нібито відповів, що навіть не виноситиме її на сесію. Бо призначення та звільнення керівників комунальних підприємств — це виняткова компетенція колегіального представницького органу, і депутати від такого права ніколи не відмовляться. «Вважаю, що результатом моєї принципової позиції та моєї відмови стала активізація правоохоронних органів, — наголосив Д. Нагорний. — Проведення обшуків в управлінні майном, масове розповсюдження інформації, яка дискредитує мене як керівника і як депутата».

В облдержадміністрації на звинувачення Дмитра Нагорного відповіли, що на нього ніхто не тиснув і вносити зміни до статутів комунальних підприємств ніхто не пропонував. Схоже, ця тема все-таки мала місце, але в ОДА вирішили дати їй задній хід. А дарма: сумчани обома руками проголосували б за те, щоб у роботі обласних комунальних підприємств якнайшвидше навели лад. Обласна рада без «сторонньої допомоги» цього ніколи не зробить. Чому? Бо посади директорів комунальних підприємств та їхніх заступників стали для керівництва Сумської облради розмінною монетою під час політичних торгів і частиною механізму формування лояльної більшості.

Найбільш «хлібні» місця керівників комунальних підприємств зазвичай обіймають або самі депутати обласної ради, або їхні близькі родичі чи друзі. І тут Дмитро Нагорний абсолютно правий: виносити це питання на сесію немає сенсу, бо ж хто добровільно відмовиться від ласого шматка? Однак решту жителів Сумщини така ситуація не влаштовує. Вони хочуть, щоб комунальні підприємства облради не годували обраних, а по максимуму наповнювали обласний бюджет, щоб у ньому не траплялося «провалів».

Поставив воза попереду коней

Щодо обшуків в управлінні майном обласної ради, то тут Дмитро Нагорний, м’яко кажучи, пересмикує хронологію подій. За його словами, слідчі дії відбулися через «принципову позицію», бо відмовився співпрацювати з ОДА.

Але голову Сумської облдержадміністрації призначили 11 березня, а кримінальне провадження щодо начальника управління, в рамках якого й відбувалися обшуки, було відкрито ще в січні.

Про те, що чиновники Сумської обласної ради підозрюються у привласненні 1,5 млн грн бюджетних коштів, розповідав «Голос України». Керівництво облради за ту публікацію на нас дуже образилося і надіслало коментар, який газета опублікувала. На жаль, у коментарі нічого не сказано про те, звідки в  робочому сейфі Дмитра Нагорного взялося 10 тисяч незадекларованих доларів та два техпаспорти на автомобілі. Ті цінності, можливо, попрохав потримати в надійному місці хтось із друзів чи сусідів — ховав від дружини, і саме в цей момент навідалися оперативники з обшуком. Але тоді треба було б пояснити, чому їх, ніби це були речові докази, намагалися потайки від правохоронців винести з кабінету.

Обшуки в управлінні майном Сумської облради проводили оперативники СБУ, але кримінальне провадження щодо посадовця досить високого рівня чомусь розслідує не ДБР чи НАБУ, а місцева поліція. Можливо, це і вселяє впевненість в «алгоритм дій» Дмитра Нагорного та керівництва облради загалом.

Робота є, а прибутків немає

Сумська облрада має понад сотню комунальних закладів та підприємств, які працюють у галузях культури, освіти, медицини, фізкультури і спорту тощо. Більшість із них неприбуткові, тому фінансуються з обласного бюджету, але приблизно сьома частина — госпрозрахункові — має статус комерційних. Працюють для того, щоб не брати з бюджету, а його наповнювати.

На мій журналістський запит управління майном обласної ради надало інформацію про господарську діяльність комунальних комерційних підприємств та досягнуті ними фінансові показники. Власне, саме аналіз цих матеріалів і має дати нам відповідь на принципове питання: чи потребує обласна рада допомоги в управлінні колективним майном територіальних громад, чи все йде добре і їй краще не заважати. Аналізуватимемо найсвіжіші дані — 2017—2019 роки та перший квартал 2020-го. Наперед перепрошую читача за те, що доведеться заглибитися в цифри та тенденції: економіки без них не буває.

Серед комерційних комунальних підприємств обласної ради — вісім фармацевтичних. Загальновідомо, що цей бізнес в Україні досить прибутковий, інакше аптеки не відкривали б на кожному розі. Однак комунальні аптеки Сумщини ледве зводять кінці з кінцями. Із підприємством облради «Суми-Фарм» через борги судяться працівники і партнери, а його податковий борг станом на 1 червня нинішнього року — 36 772 гривні.

Комерційні комунальні підприємства перераховують до обласного бюджету 15 відсотків одержаного чистого прибутку та частку податку на прибуток. У 2017 році вся комунальна аптечна мережа поповнила обласний бюджет на 71,4 тис. грн, у 2018-му — на 27,4 тис. грн, а ще через рік — на 20,7 тис. грн. Показники мізерні, але й ті стрімко падають, хоча мали б зростати навіть через інфляцію. У першому кварталі нинішнього року всі комунальні фармацевтичні підприємства перерахували до обласного бюджету 11,4 тис. грн від чистого прибутку і нуль податку на прибуток. І коронавірус тут ні до чого, бо в умовах будь-якої епідемії виручка аптек, навпаки, збільшується.

Особливо посутеніло в лісі

До комерційних комунальних підприємств облради належить низка виробничих, постачальних, сервісних та інших структур. Загалом у переліку, наданому управлінням комунальним майном, разом із аптеками — 18 підприємств. Найцікавіше серед них — «Сумиоблагроліс», бо за вплив на нього в раді завжди точилися неабиякі баталії. Аби збагнути, які тут крутяться гроші, назву лише один орієнтир: аналогічне не комунальне, а державне обласне лісогосподарське об’єднання за підсумком 5 місяців нинішнього року перерахувало до бюджетів та цільових фондів 255 млн грн. Тож порівнювати є з чим.

У 2017 році «Сумиоблагроліс» перерахував до обласного бюджету загалом 2,6 млн грн, з яких 1,1 млн грн — це 15 відсотків від чистого прибутку підприємства, а решта 1,5 млн грн становлять надходження від податку на прибуток. Наступного року внесок «Сумиоблагролісу» до обласного бюджету становив 2 млн 217 тис. грн, а у 2019 році обвалився до 1 млн 308 тис. грн. Та у першому кварталі нинішнього року навіть порівняно з дуже скромним минулорічним показником частка чистого прибутку, перерахована підприємством до обласного бюджету, зменшилася на 79 відсотків, а надходження від податку на прибуток упали на 35,5 відсотка. Таке господарювання неможливо пояснити ні коронавірусом, ні нашестям верхівкового короїда, на яке скаржаться лісівники.

Годі торгувати, бо решту нічим видавати

Загалом надходження до обласного бюджету від усіх комерційних комунальних підприємств облради протягом 2017—2019 років та першого кварталу 2020-го становили майже 6,6 млн грн. За цей само час з обласного бюджету на їх підтримку виділили майже 35,5 млн грн. Гарна виходить «комерція» — якщо її не припинити, скоро, як у тому анекдоті, нічим буде видавати решту.

Найбільше коштів, майже 17 млн грн, виділили комунальному підприємству «Аеропорт Суми». Депутати облради, з якими ми на цю тему розмовляли, так і не змогли пояснити, куди пішли гроші — аеропорт фактично не працює, там лише влітку косять траву, а взимку прибирають сніг. Чи варта така робота 17 млн грн — запитання чисто риторичне.

Депутат Віктор Лисенко вважає, що завдяки виділеним облрадою коштам ситуація в аеропорту змінилася на «нуль цілих, нуль десятих», а депутат Микола Биркун переконаний, що підприємство свідомо доводять до банкрутства. Останнє припущення не позбавлене логіки: у квітні стало відомо, що рішенням одного із судів Донецької області комплекс приміщень сумського аеропорту загальною площею 5300 кв. метрів передано у власність приватній особі. Слідче управління поліції Сумщини розпочало за цим фактом розслідування, бо вбачає у тому, що трапилося, «здійснення групою осіб закінченого замаху на незаконне заволодіння комплексом приміщень і споруд». Розслідування триває, але чим воно закінчиться, можна лише здогадуватися.

Про себе не забувають

Попри те що фінансово-економічна віддача від комунальних підприємств Сумської облради з року в рік зменшується і стрімко наближається до нуля, витрати на управління коммайном зростають, як на дріжджах. У 2017 році на зарплати працівників управління пішло 2,53 млн грн, у 2018-му — вже 4,67 млн грн, а минулого року — 6,17 млн грн. Зарплата керівників управління, начальника і заступника, підвищилася за два роки майже втричі. У 2019 році обом нарахували 1 млн 357 тис. грн, а за 5 місяців нинішнього року — майже 700 тис. грн. Не знаю, хто офіційно заробляє більше — начальник управління чи його заступник, але у середньому на кожного виходить по 70 тис. грн щомісяця. Тим часом в Україні на період карантину зарплату чиновників обмежили 47 тис. грн на місяць. Із управління комунальним майном мені надіслали нагадування, що воно, як і обласна рада загалом, не може втручатися у господарську діяльність підприємств — це заборонено частиною 4 статті 23 Господарського кодексу України. Але тоді тим паче дивно, чому облрада категорично проти втручання облдержадміністрації — нехай би остання взяла на себе неприємну місію та шукала способи, як і роботу комунальних підприємств пожвавити, і закон не порушити.

До речі, за словами Миколи Грінченка, котрий працював начальником управління комунальним майном Сумської облради у 2006—2009 роках, у ті часи прибутковою роботою обласних комунальних підприємств переймалися профільні управління ОДА. Працював механізм, якого так боїться нинішнє керівництво представницького органу. Цілком можливий і третій варіант. На Сумщині серед громадських активістів вистачить охочих контролювати роботу комунальних підприємств, аби вони працювали не на чиїсь кишені, а наповнювали обласний бюджет, щоб він не «провалювався».

...Тим часом начальник управління комунальним майном Дмитро Нагорний втрапив у черговий «зашквар». Його однопартійка Ольга Панфілова публічно повідомила, що вже не раз   у робочий час бачить чиновника у спортзалі. Дмитро Нагорний — бодібілдер, тому ходить до «качалки», аби не втратити форму. Цю тему жваво обговорили місцеві інтернет-сайти. Хтось запропонував управлінню коммайном обійтися без начальника, бо він усе одно в робочий час не на роботі, а у спортзалі.

Над останньою рацпропозицією доцільно було б подумати голові обласної ради Володимиру Токарю. Він чомусь дуже наполегливо домагався, аби колеги-депутати підтримали на посаді начальника управління коммайном саме Дмитра Нагорного, і запевнював, що нестиме за цю кандидатуру персональну відповідальність. Здається, ця мить настала.

Сумська область.

Ілюстрація з сайту epravda.com.ua