На знімку: презентує проект Олег Коцюба.

В основі маршруту — пейзажі десяти митців Закарпатської школи живопису. Їхні роботи стали реальними точками на цифровій мапі.

Цей шлях розпочався з ідеї продовжити європейську традицію культурних маршрутів. І Закарпаття, кажуть в ОДА, для цього обрали не випадково: саме тут 80 років тому з’явився український Барбізон — місце, де вибухнув феномен живописної традиції, яка поєднала європейські тенденції з народним малярством. Відомі закарпатські митці — Адальберт Ерделі та Йосип Бокшай, які отримали освіту та визнання в Європі, — повернулися додому, щоб створити першу художню школу та розвивати мистецьку освіту. Було це в 20—30-х рр. минулого століття. Відтак невеликий за населенням Ужгород уже з приходом радянської влади, у 40—50-х роках, посів своє місце поруч із Києвом, Львовом та Одесою. А зі столиці на Закарпаття приїжджали художники, щоб здобути новий досвід та ознайомитися з карпатськими пленерами.

«Мені дуже приємно зазначити, що представники громадянського суспільства долучаються до реалізації таких стрижневих напрямів концепції розвитку закарпатського краю. Це дуже круто і це справді потрібно, — розповідає перший заступник голови Закарпатської ОДА Олег Коцюба. — Ми продовжуємо працювати на принципах державно-приватного партнерства. От протягом тижня на Закарпатті реалізовувався ще один проект: ми запросили 16 найбільших туроператорів, які орієнтовані на іноземного туриста з преміум-сегмента, і презентували гастротур».

Зазначається: можна приїхати на Закарпаття, спробувати закарпатські страви й вина, відвідати якийсь санаторій, попити мінеральної води, підлікуватися, але є дуже велика потреба саме в естетичному туризмі. Тому такі проекти, як «Шлях закарпатського живопису», вкрай необхідні.

Місця, де малювали закарпатські митці, стали основою нового маршруту. Це чотири осередки найбільшої концентрації спадщини краю — Ужанська Верховина, Воловецько-Міжгірська Верховина, Рахівщина та Мукачево. Разом — це 150 точок унікальних природних середовищ Закарпаття. І всі вони перейшли з пейзажів на цифрову мапу. Щоб кожен міг дослідити історію та самобутність краю, обрати свій маршрут і напрямок знайомства з природою і культурою регіону.

Розповісти про спадок та явище Закарпатської школи живопису вирішили за допомогою монографії. Її спеціально для проекту підготував мистецтвознавець та дослідник українських дерев’яних церков Михайло Сирохман. І це стало першою такою працею про одразу 10 представників закарпатської школи. Досі не було жодного ґрунтовного дослідження стилю та особливостей цієї школи, щоб зрозуміти, чому власне виникло саме поняття «Закарпатська школа живопису». Робота ж Михайла Сирохмана пояснює, в чому особливість цього явища та чому Закарпаття посіло своє місце на світовій мапі живопису.

«Разом ці митці — група і традиція, кожен окремо — індивідуальність і новаторство. Але цікаво розглянути й конкретні місця — села, долини, перевали, що стали для митців первісними стимулами до формування образу Закарпаття», — розповідає науковий консультант проекту та автор монографії Михайло Сирохман.

До речі, автори проекту підготували VR-контент з вершин Карпатських гір. Туристи з усього світу зможуть зануритися в атмосферу світанку на полонині Руній (Руна) на висоті 1479 метрів.

Сама полонина Руна — природна зона високої поясності, гірський біом. Цей ландшафт став однією з ключових концентрацій закарпатського малярства.

Під час презентації проекту Михайло Сирохман детально розповів про монографію та творчий спадок художників. А з цифровою мапою ознайомив Євген Забарило з Культурної платформи Закарпаття. Окрім того, Олексій Петров та Ірина Мірошнікова, засновники архітектурної майстерні «Форма», презентували підходи у формуванні сталих архітектурних рішень на шляху культурного маршруту.

Варто додати, що проект ініційовано громадським об’єднанням «Культурна платформа Закарпаття», а реалізується в рамках партнерської програми «Культура. Туризм. Регіони» від Українського культурного фонду, Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України» та Офісу розвитку малого і середнього підприємництва/SME.DO при Міністерстві розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.

Водночас партнерами проекту виступають Закарпатська обласна державна адміністрація, мистецький центр «ILKO Gallery» та ТОВ «Євробуд Молл».

Отже, хто шукає, той знаходить і нові форми, і несподівані повороти, які поєднують мистецтво й туризм.

Ужгород.

Фото прес-служби ОДА.