Це далеко не всі питання, які порушували під час круглого столу «Кращі практики утилізації відходів промисловості», що відбувся за ініціативи Комітету Верховної Ради з питань екологічної політики та природокористування (на знімку).

«Маємо обговорити можливості держави та Верховної Ради як законодавчого органу максимально стимулювати утилізацію. Я бачу це у створенні нового конкурентоспроможного сектору економіки — управління промисловими відходами», — зазначив народний депутат Олександр Маріковський, наголосивши на успішних прикладах використання відходів у будівництві доріг, виготовленні цементних сумішей тощо. «Але неузгодженість законодавства не стимулює розвиток ринку вторинної переробки, а використання відходів не має практики внутрішнього стимулювання», — наголосив народний депутат.

Проте хоч і незначні, але зрушення є і в нас. Так, з 1 листопада набрав чинності стандарт ДСТУ щодо шлаків металургійного та дорожнього будівництва. Завдяки реалізації цього стандарту наступного року передбачається збільшення використання шлаків з 500 тисяч до понад 1 мільйона кубометрів.

За словами директора ДП «ДерждорНДІ» Артема Безуглого, оновлений ДСТУ з використання металургійних шлаків сприятиме активізації їх вжитку. Завдяки застосуванню шлаків економія в будівництві доріг може сягнути 5—10 відсотків, переконаний він, і підкреслив важливість ухвалення законопроекту «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ви-значення системи ціноутворення в будівництві автомобільних доріг загального користування» (№ 2234). Прийняття цього проекту дасть змогу центральному органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства, затвердити методики і правила визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування з урахуванням галузевої специфіки. Це, у свою чергу, сприятиме підвищенню рівня конкуренції на ринку дорожніх робіт, зменшенню їх вартості та підштовхне до впровадження інновацій.

Хоч би як дивно це видавалося, але ця галузь є інвестиційно привабливою та створює нові високотехнологічні можливості для нашої країни.

«В ЄС понад 15 тисяч людей працюють у цій сфері, що дає 30 мільярдів євро ВВП. І це питання державної екологічної політики. Потенціал використання промислових відходів для будівництва доріг в Україні — до 5 мільйонів тонн шлаків, сьогодні використовується менш як 1 мільйон тонн», — зауважив голова Комітету екології та сталого розвитку Європейської Бізнес Асоціації Станіслав Зінченко і додав: «Заборонами, штрафами ми не досягнемо прогресу в галузі. Держава повинна стимулювати створення умов для розвитку сфери. Як це працює в Нідерландах, Японії».

Під час круглого столу наголошувалось і на важливості ухвалення законопроектів про управління відходами (№ 2207-1) та про промислові відходи, який поки що напрацьовується.

«Через зменшення накопичення об’ємів відходів промисловості зможемо сприяти покращенню екологічної ситуації в державі. Все, що накопичилося, має стати сировиною і матеріалом», — наголосив Олександр Маріковський.

Факт

Минулого року в Україні утворилося понад 350 мільйонів тонн промислових відходів, з яких на переробку йде не більш як 15 відсотків. Тоді як в Європі цей показник сягає 90 відсотків.

Скріншот відео.