Незаможний люд шокований новими тарифами. В урядові обіцянки, що субсидія все виправить і всіх «вирівняє», вірить дедалі менше людей. Обурення співвітчизників тим часом виливається у вуличні протести.

Одними з перших в області на протестну акцію вийшли мешканці Кам’янця-Подільського. Вони зібралися біля міської ради, щоб висловити своє незадоволення новою ціновою політикою у комунальній сфері. Хоча акція була не надто людною — локдаун усе-таки дається взнаки — стало зрозуміло, що для багатьох мітингувальників нові вартості виявляться просто непідйомними. А головне — для споживача залишається незрозумілою така логіка ціноутворення.

В очікуванні боргів

До мітингувальників вийшли поспілкуватися представники міської влади. Та всім було зрозуміло, що головні претензії — не до них. Адже на місцях такі питання не вирішують. Та й самі чиновники не просто з розумінням поставилися до вимог людей, а й підтримали їх. Вони навіть підготували звернення депутатів міської ради до Кабінету Міністрів та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, з проханням скасувати постанови щодо зростання тарифів.

Найперше йдеться про скасування підвищених цін на транспортування газу, а також про повернення наявної раніше ціни на перші сто кіловатів спожитої населенням електроенергії.
Депутати попросили також не затверджувати підвищені тарифи до завершення карантинних обмежень та закінчення опалювального сезону.

Такі настрої незадоволення панують практично у всіх населених пунктах. Навіть за старими тарифами багатьом родинам було непросто справлятись із платою за комуналку. А тепер люди просто розводять руками.

Можна припустити, що споживачі не стільки не хотіли, як просто не могли платити доволі високе комірне. На кінець листопада заборгованість населення лише зі сплати за постачання та розподіл природного газу становила майже 623 мільйони гривень. Борг за постачання теплової енергії та гарячої води сягнув 245 мільйонів. За електричну енергію заборгували 114 мільйонів гривень, за воду — понад 76 мільйонів...

Немає жодної комунальної послуги, за яку не накопичилися б величезні борги. Причому значна їх частина зросла саме з початком опалювального сезону. Адже ще у попередній місяць рівень сплати за комунальні послуги становив 75,5 відсотка від нарахованих сум.

На які платежі, а вірніше неплатежі доведеться чекати в січні, коли лютують локдаун, вимушене безробіття і завищені тарифи? Можна навіть не сумніватись, що кількість боржників суттєво збільшиться. Але від цього зовсім не легше тим, хто все-таки намагається справно платити за всіма рахунками. Здебільшого це роблять не ті, хто має високі доходи, а якраз споживачі з не надто великими статками. Адже вони розуміють: не заплатиш один-два місяці — потім не вистачить зарплати чи пенсії, щоб зі всім розрахуватись. А як втрапиш у комунальну боргову яму, то виходу вже не знайти.

Субсидія не врятує

Ті, хто запропонував нам просто здирницькі тарифи, продовжують наполягати на їхній «справедливості». А головне на тому, що малозабезпеченим немає чого турбуватись — усе врахує субсидія. Мовляв, вищими будуть розцінки — держава компенсуватиме більшу частку витрат.

Для багатьох хмельничан, котрі буквально з перших днів нового року, попри карантин, штурмують відділи соціального забезпечення, всі ці слова — повна брехня. Абоненти, котрим була призначена субсидія ще у жовтні та листопаді, приходять дізнатись, чому ж досі кошти їм так і не надійшли.

Пояснення скаржникам, які довелось почути, просто вражають. То гроші не прийшли, бо був початок опалювального сезону, і всім потрібно було зробити перерахунок. То настав кінець року, і не все було зрозуміло з фінансами. То раптом прийшов новий фінансовий рік, і кошти ще не встигли прийти на рахунки...

Люди ні з чим, хіба що тільки із роздратуванням, повертаються до своїх платіжок. А на запитання, як же їм тоді платити за все, ніхто не дає відповіді.

Свою нараховану субсидію продемонструвала мені і 89-річна хмельничанка, котра за останні два місяці вже вп’яте чи вшосте приходить до відділення соціального захисту. Ось 578 гривень субсидії, нарахованої за жовтень. Ось 1210 гривень за листопад. Скільки за грудень, ще не знає, бо щось там у комп’ютерах збилось...

Усі ці суми Ощадбанк мав перерахувати комунальним підприємствам. Але протягом усіх трьох місяців їй надходять платіжки із стовідсотковим нарахуванням комірного. Це означає, що жодних рухів коштів по банківських рахунках не було, субсидія не виплачувалася.

Увесь цей час бабуся все одно платить за комуналку. Як же інакше? Адже урядовці попередили: будуть борги — жодної субсидії взагалі не буде. Та уявіть лише, що залишається на прожиття після цих сплат?

Це вже не життя — саме знущання

«Підіть у банк, дізнайтесь, чи є кошти», «заведіть особистий кабінет», «поцікавтесь у кожній комунальній організації, чи надходили їм ваші кошти», «передзвоніть нам», «чекайте СМС» — ось ті відповіді, котрі доводилось чути на запитання, коли ж буде субсидія. І ніхто не сказав правду: «Нам байдуже, як ви житимете, що будете їсти. Нас взагалі не цікавлять ваші копійки і злидні. Для вас немає грошей. Головне — щоб тарифи, старі чи нові, були «справедливими» для газо- та енергопостачальних компаній та їхніх власників».

«Тарифи на газ для населення мають бути справедливими. Ціна на газ зростає на ринку через погодні умови та інші причини, які склалися в Європі, і ми не можемо дозволити зростання ціни для наших громадян», — прозвучало на енергетичній нараді під головуванням Президента.

Для пенсіонерів та мітингувальників таке роз’яснення залишилось, м’яко кажучи, незрозумілим: ціни і правильно зростають, і зростати не повинні... Що далі?

Цифра

За даними статистики, у листопаді населенням області було сплачено за житлово-комунальні послуги 344 мільйони гривень. Це становить лише 54,5 відсотка від нарахованих за цей період сум.

Хмельницький.