Які можливості для вітчизняних підприємств відкриває новий закон?

Очолювала робочу групу з підготовки законопроекту «Про фінансовий лізинг» Елла Рєпіна (на знімку) — голова підкомітету з питань функціонування небанківських фінансових установ та страхової діяльності. Після її доповіді та обговорення на засіданні Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики відбулося голосування.

Більшість членів комітету, а саме 19, висловили позитивне рішення та підтримали проект нового закону з урахуванням техніко-юридичних уточнень та з визначенням позиції щодо правок, запропонованих до другого читання.

Чому оновлення законодавства в цій сфері вкрай необхідне для розвитку української економіки та на які зміни чекати?

Ситуація в галузі

Роль лізингових послуг в Україні об’єктивно зростає як альтернатива банківському кредитуванню. На сьогодні лізинг залишається фактично найголовнішим інструментом оновлення основних засобів і технологій підприємств.

До того ж ринок лізингових послуг в Україні перебуває у стадії стагнації, адже багато операторів ринку припинили свою діяльність. Привабливість ринку зменшилась і для представників міжнародних фінансових груп та іноземних лізингових компаній.

Чинну редакцію Закону України «Про фінансовий лізинг» було прийнято в далекому 2003 році. Ситуація, коли перспективний сектор фінансових послуг регулюється законодавством двадцятирічної давнини, яке вже протягом тривалого часу не відповідає практичним реаліям ринку, є неприйнятною.

Голова робочої групи з підготовки законопроекту «Про фінансовий лізинг», народний депутат України Елла Рєпіна зазначила: «Від часу прийняття останнього закону змінилася країна, ринок лізингу вийшов на новий рівень відносин. Змінився і Регулятор. Тому законодавство, що регулює відносини фінансового лізингу, вимагає комплексного, а не точкового оновлення і відповідності світовому досвіду».

Наприкінці літа 2019 року було зареєстровано законопроект № 1111 «Про фінансовий лізинг» — нова редакція чинного закону. На початку лютого 2020 року його прийнято в першому читанні.

Проект закону відповідає кращій міжнародній практиці. У ньому також враховано позитивні норми й чинного законодавства.

Які зміни запроваджує новий закон?

Законопроект № 1111 вносить зміни до Закону України «Про фінансовий лізинг», Податковий, Господарський, Цивільний кодекси України, та в Декрет Кабінету Міністрів України «Про державне мито».

Основні положення законопроекту встановлюють єдиний порядок регулювання відносин, пов’язаних із фінансовим лізингом. А саме:

* нова редакція закону розширює поняття «лізингодавець» та регламентує право надавати послуги фінансового лізингу;

* законопроектом чітко визначено вимоги до форми договору фінансового лізингу, зокрема усунуто суперечності стосовно його нотаріального посвідчення;

* у новій редакції деталізовано істотні умови договору, в тому числі для захисту прав споживачів-лізингоодержувачів;

* проектом закону встановлюються особливості та порядок дострокового розірвання договору фінансового лізингу як для лізингоодержувача, так і для лізингодавця, а також особливості повернення об’єкта фінансового лізингу лізингодавцю;

* згідно з новою редакцією закону встановлено особливості передачі об’єкта фінансового лізингу лізингоодержувачем третім особам, спрямовані на захист прав лізингодавця;

* положення оновленого закону врегульовують взаємовідносини між лізингодавцем та лізингоодержувачем — фізичною особою в разі відмови останньої від договору фінансового лізингу, враховуючи законодавство про захист прав споживачів.

Усунення недоліків застарілого регулювання

У чинному законі практично відсутні норми, що забезпечують захист прав лізингоодержувачів, не прописано особливості договірних відносин із лізингоодержувачами — фізичними особами, чітко не передбачений механізм переходу права власності до лізингоодержувача, не враховано норми законодавства, що регулюють відносини фінансового лізингу у сфері запобігання та протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом.

Ці та інші колізії між загальним цивільним та специфічним фінансовим законодавством успішно усунуто в новій редакції закону. Необхідні норми і тлумачення та алгоритми дій у певних ситуаціях, яких бракує в чинному законодавстві, — детально прописані.

«Під час обговорення положень законопроекту на засіданнях робочої групи ми намагалися знайти баланс між інтересами лізингоодержувачів, лізингодавців та Регулятора. Переконана, що ми знайшли оптимальний компроміс, — каже народний депутат України Елла Рєпіна. Я вважаю, що новий закон буде підтриманий Верховною Радою. Адже основний плюс, на мою думку, очевидний: запропоновані зміни до законодавства принесуть ринку фінансового лізингу стабільність та значний розвиток».