Комітет Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування рекомендує ухвалити за основу проект закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо Національного військового меморіального кладовища» (№ 4225).

Як зауважила заступник міністра розвитку громад та територій Наталія Хоцянівська, цей проект закону розроблено на виконання постанови Верховної Ради від 2 червня 2011 року № 3459-VI «Про Національне військове меморіальне кладовище».

Водночас, нагадавши, що нині поховання померлих здійснюються відповідно до Закону «Про поховання та похоронну справу», заступник міністра додала, що цим законом не передбачено поняття Національного військового меморіального кладовища та особливості його правового статусу.

Відповідно до проекту, замовником будівництва Національного військового меморіального кладовища є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соцзахисту ветеранів війни. «Будівництво такого кладовища здійснюється за рахунок державного бюджету. Питання виділення земельної ділянки та її розташування вирішується відповідно до Земельного кодексу. Порядок організації поховань та перепоховань на території цього кладовища визначається Кабінетом Міністрів. Витрати на поховання померлих на території Національного військового меморіального кладовища здійснюються за рахунок коштів державного бюджету», — зазначила Н. Хоцянівська, додавши, що зразок надмогильних споруд та меморіальних табличок, що встановлюватимуться на території кладовища, також затверджуватиметься Кабміном.

Голова підкомітету з питань містобудування, благоустрою та земельних відносин у межах територій забудови Ганна Бондар, зауваживши, що, на жаль, актуальність цього законопроекту зростає у зв’язку з війною на сході, повідомила, що підкомітет ухвалив рішення про підтримку цієї урядової ініціативи в першому читанні. Водночас вона наголосила, що оскільки ухвалення такого законопроекту призведе до збільшення видатків держбюджету, це потрібно врахувати під час підготовки бюджетного кодексу на наступний рік.

Крім того, розглянувши урядовий проект закону «Про Загальнодержавну цільову програму передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2021 рік» (№ 4325), комітет ухвалив рішення повернути його на доопрацювання.

Нині фінансування цієї програми, відповідно до проекту, передбачено за кошти державного бюджету — 244 мільйони гривень та з місцевих — 1 мільярд 26 мільйонів 931 тисяча гривень. Проте у цьогорічному держбюджеті фінансування такої про-грами не передбачено. А з огляду на скорочення доходів місцевих бюджетів, обсягів субвенцій та дотацій, органи місцевого самоврядування позбавлені можливості забезпечити фінансування відповідних заходів, про що свідчить лист Асоціації міст України.

«З профільним міністерством у комітету проблем немає, проте цього не можна сказати про уряд загалом. Мені здається, все, що нині робить виконавча влада, — це намагається роздмухати війну між місцевим самоврядуванням та центральною владою», — наголосив під час обговорення законопроекту Віталій Безгін, додавши, що видатки місцевого само-
врядування, в якого уряд руками Мінфіну й так намагався забрати гроші, пропонується збільшити на мільярд гривень. «Це популізм, який б’є по громадам. Не для того ми їх створювали, щоб забирати в них гроші», — констатував він.