Він відповів на запитання тих, хто стежив за трансляцією по державних телеканалах.

Інформаційне агентство «Анадолу» зазначає, що глава держави торкнувся багатьох аспектів внутрішньої і зовнішньої політики країни. Особливе місце у своєму посланні він приділив реалізації проекту каналу «Стамбул», який плановано прокласти паралельно протоці Босфор, щоби створити ще один прохід з Мармурового моря до Чорного. Він висловив упевненість, що нова водна артерія не тільки розвантажить протоку Босфор, поліпшить екологічну ситуацію уздовж її берегів, а й за-
твердить незалежність і суверенітет Туреччини, додасть її народу «почуття спокою та комфорту».

Нині протокою Босфор щорічно проходять 40—42 тисячі цивільних і військових суден різної вантажомісткості. І це за того, що фахівці в галузі морської безпеки та екології вважають: припустима пропускна спроможність Босфору не повинна перевищувати 25 тисяч суден на рік. Ось чому своєї черги для проходу протоки їм доводиться чекати майже сім днів.

Рукотворний канал зніме цю напруженість, бо ним плановано проводити понад 150 суден на день, включаючи габаритні танкери з 300 тисячами тонн нафти. Береги каналу буде з’єднано 10 автомобільними та залізничними мостами, а в найзручнішому місці плановано побудувати нове місто для тих, хто обслуговуватиме важливу транспортну артерію. Воно буде розраховане на 500 тисяч людей.

Реджеп Ердоган особливо наголосив: канал «Стамбул» не матиме жодного стосунку до міжнародної конвенції Монтре, ухваленої 1936 року. Вона гарантувала торговельним суднам усіх країн вільний прохід через протоки Босфор і Дарданелли як у мирний, так і у воєнний час. Але обмежила режим проходу військових кораблів із країн, котрі не мають стосунку до Чорного моря. Для них запроваджено обмеження за класом й тоннажем.

Поки що не повідомляється вартість проходу майбутнім каналом «Стамбул». Але орієнтиром для цінових діапазонів може слугувати Панамський канал. За прохід через нього маломірних суден (яхт і катерів) оплата починається від 500 доларів і закінчується одиницею із шістьома нулями для великотоннажних кораблів.