Пригадуєте, у травні минулого року запровадили — на час карантину — державне регулювання цін на товари, які мають соціальну значущість. Минув рік. Хоч постанову КМУ №341 ніхто, здається, досі не відміняв, про неї вже мало хто згадує. Тим більше — не виконує її вимог, і забули перелік товарів, що «мають істотну соціальну значущість», так само, як і перелік товарів протиепідемічного призначення. На ті і на інші розповсюджувався порядок декларування зміни роздрібних цін...

Сьогодні новий вияв «турботи». Його трактують як «вимушений захід». Кабмін, нагадаємо, днями встановив граничні націнки на пальне на період дії карантинних обмежень.

Підприємці, мовляв, муситимуть враховувати надбавку під час встановлення роздрібної ціни на пальне, яке продають на автозаправних станціях.

«...Це відповідь на необґрунтоване зростання цін на пальне в роздрібних мережах. Уряд за здорову і прозору конкуренцію на ринку пального... уряд має захистити простих споживачів, які і так постраждали від вимушених карантинних обмежень...», — заявили у Мінекономіки.

Тут ми спробуємо осягнути глибину заяви і бодай збагнути, а чому уряд шляхом регулювання цін не обстоює «здорову і прозору конкуренцію» на ринку газу, електроенергії, продуктів харчування, інших споживчих товарів повсякденного попиту так, як він це спробував був зробити на ринку пального!

Уряд пальцем не поворушив, щоб захистити від непомірного тиску комунальних тарифів пенсіонерів та малозабезпечених, які примудряються на мінімальну пенсію-зарплату виживати: платити комірне, а потім уже одягатись, лікуватись, харчуватись. Навпаки, уряд зробив усе можливе, щоб скоротити кількість отримувачів субсидій, а тепер проголошує, що «має захистити простих споживачів, які і так постраждали від вимушених карантинних обмежень»? Та де ви бачили пенсіонера, що заправляє свого «запорожця», «москвича», «жигуля» чи двадцятирічну євробляху преміальним пальним?!.

Не встигли в уряді, пояснюючи нововведення, перевести подих перед наступною фразою, як АЗС WOG, OKKO та Socar призупинили у відповідь продаж саме преміальних марок дизельного палива та бензину.

У мережі ОККО пояснили, що призупинка продажу зачепить пальне PULLS 95 та PULLS Diesel. У WOG це пальне марок 95 Mustang та ДП+ Mustang, у Socar — це NANO 95 та Diesel Nano Extro, мовляв, «... продаж пального цих марок за ціною, встановленою Кабінетом Міністрів на травень, є збитковим...».

Додамо, що в «Європейській Бізнес Асоціації» ініціативи Кабміну назвали «неприйнятними в цивілізованій європейській країні» та заявили, що вони «сприятимуть ще більшій тінізації ринку».

Дивно, чому не чути подібних заяв ні про підвищення електро- та газових тарифів для побутових споживачів, ні про ціни за транспортування газу?

Утім, пристрасті вирували недовго. Після згаданого вище рішення мереж АЗС відмовитися від продажу преміум-пального, Міністерство економічного розвитку увімкнуло повний задній і заявило, що, мовляв, урядова постанова про регулювання цін на пальне не поширюється на його преміум види. У Міністерстві зазначили, що урядова постанова стосується лише бензину марок А-92 та А-95, а також дизельного пального — їх раніше віднесли до соціально значущих товарів.

«Під встановлення максимальної торгівельної надбавки не підпадає «брендове преміальне» пальне з покращеними показниками якості та позначення (маркування) якого включає певну торгову марку (товарний знак)», — пояснили в Мінекономіки.

Експерти кажуть, що «...коли ціни на світових біржах виросли удвічі, уряд України нічого розумнішого не вигадав, аніж просто заборонити мережам АЗС їх відповідно підіймати... нікуди не поділися міні-НПЗ, розчинники лаків/фарб, несплата податків і бодяга замість якісного пального...».

Одне слово, всі ті, проти кого була спрямована акція боротьби — чи її імітація, — відбулися легким переляком. Перепало «білим» АЗС та споживачам, «які... постраждали від вимушених карантинних обмежень», і якими так незграбно опікується уряд.