Це передбачено Законами «Про освіту» та «Про повну загальну середню освіту». Кожен рівень школи матиме своє окреме приміщення.

Сама реформа має запрацювати з 2027 року. Тобто є умовні три перехідні роки на підготовку й роз’яснення. На жаль, на місцях не скрізь використовують визначений законом час для цього.

Наприклад, в Умані після декількох обговорень на сесії міської ради на офіційному сайті з’явилося розпорядження: управлінню освіти і гуманітарної політики до кінця травня розробити і подати на розгляд депутатам міськради проект рішення про ліквідацію загальноосвітньої школи № 8.

Відразу на сполох забили батьки. Зрозумівши всю серйозність ситуації, згодом до них приєдналися і вчителі. Усіх цікавило одне питання: чому школа, яка вже понад сотню років навчає дітей, на сьогодні стала фінансово невигідною бюджету міста.

Майже одночасно у влади з’явилися ідеї «оптимізувати» дитячу Школу мистецтв. Хоч на майже 90-тисячне місто шкіл такого профілю лише дві.

Далі — більше. «Реформи» нависли над загальноосвітніми школами № 1 та № 4.

— Працюю в школі 26 років. Бувало всяке. Бувало і важко, але так, як сьогодні, не було ніколи, — зробив звернення у соцмережі вчитель фізики ЗОШ № 1 ім. О. Пушкіна Ігор Соболенко. — Наприкінці квітня на міському сайті з’явився проект рішення з реформування освіти в місті Умані. З тим, що в нашій школі не відкриють десятий клас, ми вже якось змирилися. Та коли дізналися саме з цього опублікованого досі нам невідомого проекту, що і першого класу не буде, який, до слова, вже набрано, — був шок. Усі розуміли, що школу просто закриють. Я вчитель і вважаю, що не маю морального права мовчати в країні, де восьмий рік триває війна. Тоді так зламають нас усіх.

Такі дії керівництво розцінило як виклик і вліпило вчителю догану, що нібито він під час уроків користується соцмережами, а на інших найактивніших уманчан почали чинити психологічний тиск.

У місті здійнялася хвиля протесту. 11 травня на підтримку школи і на захист освіти загалом під стінами міської ради зібрався мітинг, до вчителів та батьків учнів доєдналися депутати міської ради, волонтери, атовці — активна, а головне свідома частина уманчан.

— Ми маємо чітко дотриматися всіх прописаних законом вимог, а не спотворити зміст освітньої реформи, — висловився на підтримку мітингувальників голова фракції «Слуга народу» у міській раді Олег Ганіч.

— Я знаю Ігоря Михайловича особисто: як колишня його учениця, так і як мама вже теперішньої школярки першої школи. Це один з найкращих учителів не лише нашого навчального закладу, тому підтримую його позицію. Нова влада міста не зацікавлена в розвитку освіти. Це видно з того, як легко, на власний розсуд, вони вирішують долі шкіл, учнів та вчителів. При цьому їхні рішення щодо так званої реформи заздалегідь не узгоджуються з учасниками освітнього процесу, — висловила свою думку мама учениці ЗОШ № 1 Олена Макарчук.

— За дивним збігом обставин, а, можливо, і не таким вже й дивним, усі чотири об’єкти розташовані в районі паломництва хасидів. Тому закрадається логічне запитання: це точно реформа? Чи, можливо, будівлі звільняють під продаж іноземцям, що вже відбувається останні кілька років? — поділилася своїми міркуваннями учасниця мітингу Оксана.

Питання залишилися відкритими. Чітких намірів з реформування освітньої мережі влада так і не оприлюднила. Схоже, що вкотре все зводиться до політики, до фінансової вигоди, а дитина — як головний об’єкт навчання, чомусь не стоїть на першому місці.

Ольга БОНДАРЕНКО, Лідія ЛІСОВА.