Запорізькі мости: наявний міст Преображенського та новий.

— Будівництво мостів — найбільша суспільно важлива подія останніх двох десятиріч, — каже міський голова Запоріжжя Володимир Буряк. — Їх зводять за кошти держбюджету, але й Запорізька міськрада осторонь не залишилася, реалізуючи свою частину масштабного проекту. Довжина автомагістралі — 9,1 км. Вона матиме шість смуг. Складатиметься з автостради та двох мостів — вантового (660 м), який перекидають з лівого берега на Хортицю, і балкового (340 м) — через Старий Дніпро, з Хортиці на правий берег. Рух першою частиною балкового мосту відкрили в грудні 2020 року.

Додамо: ці мости не могли добудувати довгих 17 років, протягом яких вони стали всеукраїнським символом довгобуду. Річ у тому, що старі мости через Дніпро та Хортицю діють із січня 1953-го. Але вже наприкінці 1970-х вони не відповідали вимогам часу. Значно збільшився потік транспорту. Місто зростало, зробило широкий крок через Дніпро, й на правому березі, на місці села Бабурка, виросли масиви нового району міста (нині — Хортицького).

Оскільки більшість його мешканців їздить на роботу на лівий берег, невелика пропускна спроможність мостів стала серйозною соціальною проблемою. Настільки, що правобережжя не вважали Запоріжжям, а кажуть: «на Бабурці». Місцеві ж, коли треба на лівий берег, говорять: «Поїхали в місто».

Історія з мостами — родом із 1980-х. Тоді керівництво області «пробило в Москві» справжній мегапроект: нові мости мали пролягти через південну частину Хортиці, прорізати «стару частину міста», як називали райони, які займав Олександрівськ, предтеча сучасного Запоріжжя, і далі велика, шестисмугова автомагістраль мала «йти» на Донбас, «зв’язуючи» вугільний регіон із промисловим Кривбасом.
Невідомо, чим би скінчилося це «будівництво століття». Але тривала перебудова, й на громадських слуханнях екологи, історики, захисники природи, рухівці та небайдужі громадяни дали справжній бій мегапроекту. Запоріжці дивилися дебати по телебаченню і більшість вітали… перемогу опозиції! Дивно? Зовсім ні.

Широчезна магістраль мала пролягти через заповідну частину Хортиці. А тут є залишки первісного степу, де багато реліктових видів рослин, які колись «населяли» весь український південь, а нині зберегли життя лише на острові. Залишки знаменитих Дніпровських плавнів, де гніздяться рідкісні птахи. Багатий тваринний світ. Острів має величезне рекреаційне значення. Це, власне, «легені Запоріжжя», вічно задимленого індустріального центру…

Хортиця по праву входить до «Семи чудес України».

Будівництво величезної автотраси стерло б з лиця землі заповідні місця унікального острова… Почалися пошуки компромісних варіантів. Звести мости вище греблі ДніпроГЕСу або нижче Хортиці, власне — через плесо Каховського моря, — дорого й не розв’язувало проблем Бабурки. Вирішили вести естакаду вздовж наявних мостів. Але в кризові 1990-ті руки до мостів не дійшли.

Старт дали 19 жовтня 2004 року, коли на урочистому мітингу міський голова Євген Карташов натиснув на кнопку бетонозмішувача, і в опору мосту заклали перший куб бетону. Об’єкт мали здати 2010-го. Над будмайданчиком майорів транспарант «До закінчення будівництва залишилося 1825 днів»…

Спочатку мости мали постати за кошти міського бюджету — замовником визначили комунальне «Управління капітального будівництва» виконкому міськради. Грошей не вистачало, і справи йшли, як мокре горить. У 2011-му незавершений об’єкт передали в державну власність — Держслужбі автодоріг. Знайшли нових генпідрядника (ВАТ «Уманьавтодор») і субпідрядників. Але й після цього все йшло не швидше черепахи.

Хоча будівництво було «на контролі» Києва. В Запоріжжя їздили Президент Віктор Ющенко, прем’єр-міністри Юлія Тимошенко й Микола Азаров і, нарешті, сам «лідер ПР», який в 2011-му обіцяв 
500 млн грн, аби мости ввели наступного року, а в 2013-му казав, «дам мільярд», тільки введіть їх до планованих на 2015-й президентських виборів.

У жовтні 2016-го на Хортицю вже дивився Володимир Гройсман. Обіцяв щороку по 500 млн грн. «Так довго будувати — непристойно», — гудив підрядників. А в Мінінфраструктури довгобуд назвали «символом жадібності й дурощів». На початку 2020-го багато чого обіцяв прем’єр Олексій Гончарук… За 17 років побувало «на мостах» і чимало віце-прем’єр-міністрів, і простих міністрів.

Депутат міськради, редактор муніципальної газети «Запорозька Січ» (1999—2016), знаний у місті експерт Олександр Верьовкін вважає: в переважній більшості випадків інтерес до мостів з’являвся напередодні виборів. Але єдине, що радикально змінювалося, — вартість будівництва:

— У 2011-му дали команду — «переробити титул». По-людському — проект. Кошторис тоді зріс із 2 млрд грн до 
5,3 млрд. Більш як удвічі!.. Якось були на конференції у Донецьку. Поскаржилися: вартість мостів зростає як на дріжджах. Місцеві журналісти втішили: «Наш аеропорт ще не збудували, а вбухали вже удвічі більше, ніж у ваші мости».

Нині роботи коштують 12 млрд грн. Будівництво закипіло, коли в лютому 2020-го тендер на добудову виграла турецька фірма. У грудні 2020 року за участю Президента Володимира Зеленського було відкрито першу частину балкового мосту. Роботи активно продовжилися у 2021-му. Навесні цього року в місто пригнали надпотужний 150-метровий плавучий кран «Захарій».

Станом на початок літа цього року працівники генпідрядної та підрядних організацій завершили бетонування першої захватки для влаштування плити проїзної частини на підході до низової частини балкового мосту з боку острова Хортиця (споруда № 5н).

По низовій частині балкового мосту йдуть роботи на спорудах №№ 3н та 4н. На споруді №3н (підхід до мосту з боку Хортицького району) вже змонтовано та заварено вісім монтажних блоків коробчастої балки прогонової будови (275,12 тонн). На споруді № 4 збирають секцію № 3 прогонової будови споруди. Там мостобудівники вже змонтували вісім головних балок, вісім нижніх і сім верхніх ортотропних та дев’ять консольних плит.

Тривають роботи й на вантовому мосту та підходах до нього. На споруді № 9в мостобудівники монтують чотири тимчасові опори, на які буде встановлено секції прогонової будови…

У генпідрядній організації роблять усе для того, щоб ввести міст у експлуатацію вже до кінця цього року.

Запоріжжя.

Фото Володимира ШЕРЕМЕТА.