Це досить велике село, у ньому налічується майже чотири тисячі жителів, але для значної кількості селян життя віддалилося від цивілізації навіть порівняно з часами віяльних відключень. У першій половині цьогорічного травня на деяких вулицях електрика зникала десятки разів! І траплялося це не від буревію чи дощу, а «просто так» — можливо, через пташку чи метелика, котрі сідали на дроти.

За дорученням земляків

У Нижній Сироватці мешкають мої родичі, друзі та знайомі, і вони разом зі своїми сусідами звернулися до кореспондента «Голосу України», щоб допоміг подолати енергетичну кризу. Я вирішив зробити це неофіційно — не як журналіст та представник впливової парламентської газети, а як пересічний споживач, котрий сплачує податки на утримання чиновників та має право сподіватися на їхню віддачу. Тому від імені селян написав листа до НКРЕКП — Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Адресував листа безпосередньо голові комісії Валерію Тарасюку, а для реагування та можливої відповіді вказав свої координати.

Результатів тестування на професійність і спроможність адміністративно-бюрократичного апарату до дій довелося чекати досить довго. Із відділення «Укрпошти» повідомили, що мій замовний лист за № 4000011933593 був вручений адресату 22 травня. Згідно із Законом України «Про звернення громадян», максимальний термін відповіді на письмову скаргу не може перевищувати одного місяця, та й то за умови, що раніше відреагувати було неможливо. Обмежений законом строк у НКРЕКП перевищили в півтора разу: згідно із поштовим штемпелем на конверті, із Києва лист-відповідь на звернення споживачів відправили 2 липня. Однак щодо іншого причепитися, можна сказати, немає до чого: селянам та мені як їхньому представнику надали ґрунтовне пояснення, підкріплене витягами з нормативно-правових актів та відомчих інструкцій. Щодо конкретної ситуації та практичного розв’язання проблеми стабільного енергопостачання в Нижній Сироватці Сумського району у НКРЕКП повідомили, що це — безпосередній обов’язок АТ «Сумиобленерго». Компанія його виконає та доповість про вжиті заходи комісії і споживачам до 15 липня.

«Розуміючи повноту відповідальності»

«Сумиобленерго» надіслало відповідь на день раніше, ніж сподівались у НКРЕКП. В офіційному листі повідомляється, що на деяких вулицях Нижньої Сироватки струм упродовж останніх 12 місяців зникав 27 разів. Однак тут необхідно зробити уточнення: до переліку потрапили лише ті випадки, коли перерви в енергопостачанні перевищували годину. Окрім них, було безліч таких, коли електрика пропадала на півгодини, на 20—40 хвилин і так далі. І траплялося це не у завірюху чи циклон, а в абсолютний штиль! Дуже часто електролампочки мерехтіли, як новорічні гірлянди на ялинці. Чи ж треба пояснювати, що такі коливання призводять до псування дорогих електроприладів, до перебоїв з інтернет-зв’язком тощо?

Взимку через раптові відключення електрики селяни замерзали в хатах, бо груби та печі повикидали, а сучасні газові опалювальні котли без струму не працюють — не кажучи вже про електрообігрів.

У «Сумиобленерго» запевняють: «розуміючи всю повноту відповідальності за розподіл електричної енергії своїм споживачам та враховуючи соціальне напруження, яке виникло через часті відключення електропостачання», роблять усе можливе для покращення ситуації. Зокрема, 12 липня проведено позаплановий інженерний огляд повітряної лінії електропередачі «Н. Сироватка» та розроблено комплекс заходів щодо зменшення кількості аварійних відключень, які заплановано реалізувати вже до кінця липня. У рамках інвестиційної програми на 2022 рік розроблять проектно-кошторисну документацію на повну заміну голих дротів, опор та інших конструкцій, а також ізоляції на проблемній ділянці лінії електропередачі завдовжки 3,52 кілометра. На вулицях, де надто часто зникає струм, уже в липні встановлять прилади контролю якості електроенергії. Впродовж як мінімум тижня вони вимірюватимуть показники дотримання необхідних параметрів електропостачання. Залежно від того, що покажуть прилади, у «Сумиобленерго» приймуть рішення щодо подальших дій. У цьому запевнив директор технічної компанії Б. Попов, котрий підписав листа.

Покращення стало можливе вже сьогодні

Тим часом результати належної уваги енергетиків до проблемної мережі стали відчутні вже сьогодні. Навіть того мінімуму, який уже встигли зробити, вистачило, щоб липень-2021 став для жителів Нижньої Сироватки одним із найкращих «електричних» періодів за кілька останніх років. Не мерехтять, як завше, навіть лампочки, тож селяни просять через газету подякувати НКРЕКП та особисто її керівникові Валерію Тарасюку.

У подальшому ми проконтролюємо, щоб обіцяне «Сумиобл-
енерго» було втілено в життя. З офіційного листа компанії можна дійти висновку, що у 2023 році електропостачання Нижньої Сироватки стане практично ідеальним.

Сумська область.