Адже йдеться не лише про наявність чи відсутність у дитини бажання іти до школи, а й про її інтелектуальну, вольову, соціальну, мотиваційну готовність та фізичне дозрівання.

Інтелектуальна готовність до школи передбачає дозрівання певних відділів головного мозку, які відповідають за формування навичок письма, лічби, читання та загального розвитку.

Як її розвивати? Більше розмовляйте з дитиною, аналізуйте та обговорюйте різні ігрові та життєві ситуації, разом вирішуйте цікаві логічні задачі. Стежте за тим, щоб вона не була перенавантажена навчанням, оскільки це може знизити рівень пізнавального інтересу.

Вольова готовність — це здатність дитини змусити себе робити те, що їй не цікаво і не подобається у цю мить. Сформованість вольової готовності на достатньому або високому рівні допоможе першокласнику легко висидіти за партою впродовж уроку. Якщо ж вольова сфера сформована на недостатньому рівні, то навчальний процес буде складним не лише для учня, а й для батьків та педагогів.

Як її розвивати? Почніть тренувати в дитині уміння чекати (своєї черги в грі, подарунка чи якоїсь події, уваги мами чи тата, коли вони чимось зайняті, тощо). Організовуйте такі види діяльності, до яких можна долучити дитину всупереч її бажанню, а потім обов’язково похваліть за витримку та зусилля, які вона доклала для досягнення результату.

Соціальна готовність означає, що малюк легко спілкується з дітьми на майданчику, з одногрупниками в садочку та дорослими, відповідно до ситуації. Тобто спілкування з однолітками має відрізнятися від спілкування з малознайомими дорослими.

Причиною відсутності у дитини навичок спілкування може бути або неадекватно сформована прив’язаність до батьків, або надмірне користування гаджетами (що знижує рівень потреби у спілкуванні).

Важливою складовою психологічної готовності є мотивація. Важко навчити чогось дитину, якщо вона сама цього не хоче.

Як її формувати? Почніть із ознайомлення дитини із закладом освіти. Саме ви, батьки, маєте розповісти про те, чим займаються діти в школі (навчаються, граються, товаришують, спілкуються на цікаві теми, беруть участь у святах, ходять на екскурсії тощо) та чим займалися в школі ви. Бажано, щоб дитина ознайомилася з приміщенням школи до 1 вересня. Це полегшить адаптацію в перші дні перебування в школі. Намагайтесь не критикувати освітній процес, педагогів та їхню діяльність у присутності дитини! Це може сформувати негативне ставлення до школи та знизить авторитет педагога в її очах.

При оцінюванні фізичної готовності зверніть увагу на сформованість скелета. Приблизно в 7 років руки дитини стають пропорційно довшими щодо тулуба, з’являється талія, стають більш помітними колінні суглоби, активно йде заміна зубів. Ці зміни говорять про сформованість внутрішніх органів та готовність організму до навчальних навантажень.

Для покращення фізичного стану дитини проводьте більше часу на свіжому повітрі, займайтесь спортом, грайте в рухливі ігри, зокрема з м’ячем (це сприяє підготовці руки до письма). Так ви покращите не лише фізичний стан дитини, а й ваші взаємини. Формуйте навички самообслуговування, вже зараз привчайте її до режиму дня. Це полегшить адаптацію до школи.

Також можете поставити своєму школярику запитання з тестової бесіди, запропонованої С. Банковим.

l Назви свої прізвище, ім’я, по батькові.
l Назви прізвище, ім’я, по батькові тата, мами.
l У тебе є брат, сестра? Хто старший?
l Скільки тобі років? А скільки буде через рік? Через два роки?
l Зараз ранок чи вечір (день або ранок)?
l Коли ти снідаєш — ввечері чи вранці? Коли ти обідаєш — вранці чи вдень?
l Що буває раніше — обід чи вечеря?
l Де ти живеш? Назви свою домашню адресу.
l Ким працює твій тато, твоя мама?
l Ти любиш малювати? Якого кольору ця стрічка (сукня, олівець)?
l Яка зараз пора року: зима, весна, літо або осінь? Чому ти так вважаєш?
l Коли можна кататися на санках — взимку чи влітку?
l Чому сніг буває взимку, а не влітку?
l Що робить листоноша, лікар, вчитель?
l Навіщо в школі потрібна парта, дзвінок?
l Ти хочеш піти в школу?
l Покажи своє праве око, ліве вухо. Для чого потрібні очі, вуха?
l Яких тварин ти знаєш?
l Яких птахів ти знаєш?
l Хто більше — корова чи коза? Птах чи бджола? У кого більше лап: у півня або у собаки?
l Що більше: 8 чи 5, 7 чи 3? Порахуй від трьох до шести, від дев’яти до двох.
l Що потрібно зробити, якщо ненавмисно зламаєш чужу річ?

Більш повні відповіді свідчать про більшу психосоціальну зрілість дитини. 

Бажаю успішного старту в освітньому процесі і вам, і вашому першокласнику!

Ольга ЧИСТЯК, кандидат психологічних наук, доцент кафедри практичної психології факультету педагогіки і психології НПУ імені М. П. Драгоманова.