На знімку: ось таке дерево з відпрацьованого пластику прикрашає хол школи.

Так, сучасний світ такий, що школі доводиться витримувати найжорстокішу конкурентну боротьбу за увагу учнів з іншими джерелами інформації. Але не можна опускати руки. Треба діяти. І дії ці повинні полягати в залученні дітей до реалізації конкретних проектів, корисних для школи, людей навколо, міста загалом.

— Світ соціальних мереж, що так приваблює підлітків, — це віртуальний світ, — каже Інна Крайнюк. — І для нас дуже важливо допомогти учням не втрачати відчуття та розуміння реальності, без яких їм буде складно побудувати нормальні взаємини з оточуючими, правильно вибрати майбутню професію та вибудувати свою систему життєвих цінностей і пріоритетів. Крім того, вони мають бути готові до будь-яких поворотів долі, щоб не розгубитися та прийняти правильне рішення у найсуперечливішій і найскладнішій ситуації. А для цього їм необхідно якнайбільше знати й уміти, навчитися аналізувати свої вчинки, вчинки інших людей і те, що відбувається навколо.

— Враховуючи нові виклики, ми запропонували вибудовувати індивідуальну освітню траєкторію для кожного учня, — розповідає директор НВК    № 4 Наталія Аббас. — Саме такий підхід дає змогу максимально повно розкрити особистісний потенціал людини, і тому він є найперспективнішим.

У своїй роботі Інна Крайнюк орієнтується на екологічне навчання та виховання — один із головних пріоритетів у сучасному світі, а також на формування у дітей системи «усвідомленого споживання».

НВК № 4 одним із перших запровадив у школі роздільне збирання сміття, щоб турбота про чистоту рідного міста була не формальною, а справжньою. І треба сказати, що школярі заговорили про цей досвід з батьками, пропонуючи налагодити аналогічну систему вдома. Щоб відмовитися від пластикових стаканчиків, у школі вперше в Одесі було встановлено безконтактний фонтанчик із системою очищення води eSpring, що її визнано однією із найкращих у світі. Тобто шкільна ініціатива отримала цікаве та корисне продовження.

Глобальна проблема утилізації пластику знайшла відображення в шкільному проекті «Відмова від пластику — важливий крок до збереження довкілля». У кабінеті біології можна побачити чимало навчальних приладів, зроблених школярами із кришок, пляшок, прищіпок, прикрас. Це допомагає їм зрозуміти: якщо ти продовжуєш термін служби пластику, значить він не опиниться на смітнику й не забруднюватиме довкілля. Так починає формуватися принцип «усвідомленого споживання», коли людина розуміє: не потрібно постійно купувати якісь речі, якщо старі ще цілком придатні до використання, наприклад, у дещо іншій якості.

Учнів залучали до проведення робіт з оцінювання якості атмосферного повітря поблизу навчального закладу, до вивчення питання про те, які зелені насадження найкраще посадити біля школи з огляду на те, що із двох боків її оточують жваві автомагістралі. Займалися вони й відбором проб морської води. А потім зі співробітниками Інституту біології моря НАН України оцінювали рівень її забруднення.

— Реальні справи дають змогу старшокласникам зрозуміти, чим вони хочуть займатися надалі, — каже Інна Крайнюк. — Це дуже важливо, бо це допомагає правильно визначитися з майбутньою професією та сформувати екологічну свідомість громадянина нашої країни.

Інна Крайнюк і її колеги пройшли підготовку в рамках міжнародної навчальної програми «Ecosystem Training Programme», що спрямована на захист Чорного моря від забруднень. НВК № 4 представляє в ній Україну разом зі школами з Болгарії, Грузії та Туреччини.

— Ми розуміємо, наскільки важливе знання основ права, — продовжує Наталя Аббас. — Щоб у своїй діяльності залишатися в правовому полі, успішно захищати свої права, людина зобов’язана бути трішечки юристом. І підготовку в цьому напрямі, формування правової поведінки дітей треба починати в школі. У батьків, на жаль, не завжди вистачає на це часу. До речі, наші учні беруть участь у заходах Освітнього центру Верховної Ради з моменту його створення.

— Я вважаю дуже важливим, що школярі мають можливість ознайомитися з роботою парламенту, довідатися, як відбувається законотворча діяльність, що визначає життя країни та кожного громадянина, — каже Інна Крайнюк. — Створення такого центру — сучасна та надзвичайно корисна ініціатива для виховання людей, які знають і поважають закони, людей з активною життєвою позицією.

На думку Інни Крайнюк, не можна залишати учнів без пізнавальних справ і під час шкільних канікул. Бій неробству та байдикуванню треба давати досить рішучий. У цей період на місце навчальних дисциплін мають приходити знання й навички, без яких цивілізованій людині не обійтися. Наприклад, можна провести квест «Безпека в школі», відвідати кінний клуб, «Школу юного ветеринара» аграрного університету, побувати в театрах і музеях з подальшим обговоренням усього побаченого...

Ось такі, здавалося б, прості речі реалізують у НВК № 4. Насправді за ними криються досвід і мудрість людей, які розуміють, наскільки важливо допомогти дітям бути готовими до реального, а не віртуального життя. До життя, де далеко не все й не завжди вдається змінити одним натисканням клавіші.

Одеса.

Фото надано автором.