Нещодавно багатьом листоношам у селах Кетрисанівської громади, що на Кіровоградщині, надійшли повідомлення про майбутнє звільнення з роботи. Точно відомо, що це стосується листонош Червонопілля, Олексіївки, Новомиколаївки, Кетрисанівки.

У Бобринецькому (раніше — головному) відділенні ситуацію пояснити не змогли, нині воно є таким само рядовим відділенням, як і сільські, і працівники не знають, що планує для них керівництво «Укрпошти». Порадили звернутися до обласної дирекції.

Ситуацію роз’яснила заступник директора з розвитку мережі обласного відділення «Укрпошти» Марина Ладигіна.

Найперше посадовець розповіла про економіку їхнього підприємства — те, що має розповідати менеджер, до обов’язків якого входить оптимізація видатків, збільшення доходної частини підприємства. Питання про соціальну складову і роль «Укрпошти» на селі вона також знає і вважає, що саме такий формат покращить життя селян у плані отримання безлічі поштових послуг.

Серед аргументів, що свідчать на користь ППВЗ, — той, що проект пересувних поштових відділень курується Кабміном. Він є калькою з проектів, які реалізуються в інших країнах, а з минулого року — в деяких областях України. Понад те, під нього вже створено базу — закуплено автомобілі.

«Про цей проект знають у Кабміні, він відбувається під патронатом Президента України і запускається в 17 областях, — розповіла Марина Ладигіна. — Ми не закриваємо пошту, а переформатовуємо надання послуг. Звільнення стосуватиметься листонош, які працюють неефективно, скажімо, щодо передплати періодики. Проект з 15 вересня стартуватиме у колишньому Бобринецькому районі, в Долинському, Новоукраїнському, з 15 жовтня — в інших районах. Закуплено нові потужні поштові автомобілі. На роботу прийматимемо водіїв, начальників ППВЗ, листонош. Враховуватиметься особливість кожної території. Розроблятиметься оптимальний графік для кожної території, братиметься до уваги й соціальна складова: кількість жителів, пенсіонерів, які отримують пенсію, все доставлятиметься людям. Окрім того, графіки коригуватимуться в процесі роботи. Будуть і новопризначені листоноші та начальники відділень, залишаться й ті, чия робота задовольняє, в селах будуть і місцеві листоноші. Можу дати лише хорошу характеристику діяльності нинішнього начальника вузла зв’язку Лариси Запорожець. Для прикладу, в Бобринці буде вісім точок базування. Якщо навантаження буде значним — найматимуть на роботу додатково місцевих листонош.

У чому полягає проект?

На сайті поштового підприємства читаємо: «Укрпошта» — єдиний національний поштовий оператор зі 100% покриттям. Бригада пересувного відділення доставляє ліки, періодику й посилки, приймає оплату за комунальні послуги тощо. Завдяки пересувним відділенням у селах розвивається малий бізнес — можна відправляти свої товари поштою у будь-який куточок країни та за кордон. Майже 2 роки проект успішно діє на Чернігівщині. Послуги надають у спеціальній точці присутності й біля домівок жителів сіл та селищ. Працівникам «Укрпошта» пропонує роботу на повну ставку, пересування на сучасному автомобілі та можливість отримання премій у рамках програм заохочень праці.

100% сучасних послуг стануть доступними навіть у найвіддаленіших куточках країни: приймання й видача листів, бандеролей, посилок до 30 кг, міжнародних відправлень.

Оплата комунальних послуг, виплата пенсій, соціальної допомоги, паїв, поповнення рахунку мобільного телефону, оплата платежів за кредитами, приймання й виплата поштових переказів, страхування та інші платежі. 142 пошти світу використовували та використовують цей формат. Пересувні відділення просто незамінні там, де поки немає ТРЦ, аптек, банків, магазинів із великим вибором продуктів. «Укрпошта на колесах» буквально поєднує жителів малих сіл та хуторців із зовнішнім великим світом. І, найголовніше, що наші клієнти вдячні «Укрпошті» за це».

Громадян також інформують про те, що для кожного населеного пункту буде розроблено графіки роботи пошти відповідно до потреб клієнтів. Їх можна знайти на будівлі так званої точки присутності «Укрпошти», сільської ради та на дошках оголошень села. Також можна запитати про графік у листоноші села або звернутися до контакт-центру «Укрпошти» за номером телефону 0 800 300 545.

Але є ті, хто проти, і ті, хто сумнівається

Голова однієї з громад вказав на істотні недоліки проекту. Наприклад, як доставлятиметься за графіком пошта у село, коли дороги замете, як отримає свою пенсію стара людина, яка, скажімо, потрапила до лікарні, як старі й немічні люди, які ледь пересуваються, ходитимуть у село до поштомобіля, де вони очікуватимуть машину під час негоди? Мало віриться, що автомобіль, у якому мають приймати комунальні платежі, посилки, здійснювати передплату тощо, мандруватиме заметеним селом, щоб довезти до неходячої бабусі її пенсію чи доставити газету.

Питань насправді дуже багато, і, напевне, не все так веселково, як розписує «Укрпошта», буде з графіками, листоношами, доставкою: на поштових машинах також працюють люди, які хворіють, у яких трапляються різні невідкладні сімейні ситуації, машини ламаються, а дороги наші дуже непередбачувані. Зрозуміло, що з підприємства запитують рентабельність. І підприємство шукає нові форми роботи. Але підсвідомість — штука, яку не обдуриш. Можливо, тому самі поштовики поставили риторичне питання: «Навіщо це селу?».

Загалом же складається стійке враження, що скоро вже й людей завозитимуть у села: пожити на пару годин і поїхати...

Що кажуть місцева влада і люди

У селі Тарасівка зібралися кільканадцять жительок разом з начальником відділення і листоношею Світланою Ляховою, запросили журналістів, щоб висловити своє невдоволення і розповісти, в чому полягатимуть труднощі для них через впровадження ППВЗ.

Люди розгублені й обурені: керівництво пошти не роз’яснило принципів роботи пересувних вузлів зв’язку. А страхи селян спираються на знання сільських реалій.

— Як старій людині дійти до машини в заметіль, в ожеледицю, у таку спеку?

— Навіщо нам машина? Як носитиме пенсії чужа людина? І коли вона приїжджатиме? І так раз на тиждень газети доставляють, а потім що буде? Ми не будемо передплачувати...

За словами людей, нині вони передплачують і місцеву газету, і обласні та центральні видання.

— У селі сім пенсіонерів-візочників. Як вони отримуватимуть пенсію? Є багато тих, кому за 80 років. Є у нас багато самотніх пенсіонерів. Соціальний працівник не має права отримувати пенсію, а оформлення довіреності коштує 700 гривень.

— Нас влаштовує місцева листоноша, їй довіряємо, хай вона носить...

— У банки ми не підемо, не вміємо користуватися картками, в касі завжди черга. Доїхати до Бобринця складно й дорого — у село маршрутка не ходить. А тут ми сплачуємо комуналку...

— А якщо знову буде локдаун і заборона скупчуватися, як біля поштової машини виконувати цю вимогу?

— Для приїжджих у машині також потрібно буде приміщення. Чи вони обслуговуватимуть людей на морозі? То в чому різниця, якщо у селі буде приміщення?

Ці та інші запитання мучать людей і потребують відповіді.

За словами Світлани Ляхової, на обхід й обслуговування жителів Тарасівки вона щоразу витрачає три години. Чи стоятиме у селі три години машина?

Селяни готують клопотання, з яким звернуться до пошти. Зі свого боку місцева влада обіцяє підтримку поштовикам — аби тільки людям у селі жилося трохи комфортніше, щоб зберігалися на селі робочі місця.

Перший заступник кетрисанівського сільського голови Дмитро Гурдиш (на знімку) розповів: «Ми зверталися на початку липня з листом до Міністерства соціальної політики щодо функціонування пошти у Мар’янівці та Кривоносовому. Пропонували надати приміщення, забезпечити їх, але отримали відповідь, у якій ідеться про те, що «пенсія виплачується винятково у грошовій формі за зазначеним у заяві місцем фактичного проживання пенсіонера... організаціями, що здійснюють виплату і доставку пенсій, або через установи банків...». Також про те, що 26 травня прийнято постанову Кабміну № 546, згідно з якою передбачається проведення у 2022 році організаційних заходів щодо відбору на конкурсній основі організації, яка з 1 січня 2023 року здійснюватиме виплату і доставку пенсій та грошової допомоги... А ще передбачено здійснити низку організаційних заходів для розширення можливостей користування банківськими послугами, зокрема отримання пенсій та соціальних виплат через уповноважені банки, в яких громадянами відкрито поточні рахунки.

Окрім того, нам також повідомили про пересувні поштові відділення, які здійснюватимуть доставку пенсій та надаватимуть усі поштові послуги.

Не зрозуміло, чим пошту не влаштовували поштові відділення, адже оренда їх на рік становила лише 1 гривню. А колишні сільські ради ще й частково забезпечували опалення?!».

Колишній голова сільської ради Олексіївки Іван Кравченко розповів, що і там люди шоковані новиною про пересувні відділення. Обурені, що «пошти не буде в селі, а їздитиме якась будка», і налаштовані рішуче обстоювати пошту в тому вигляді, в якому вона працює нині.

Тож можемо констатувати, що влада на місцях перебуває в такому ж невіданні, як і селяни. Окрім висвітлення суті проекту на власному сайті (чи ж хтось із сільських бабусь його читає?), ніхто з керівництва пошти не спромігся відповісти на найпростіші запитання. Наприклад, як людині за 70—80 років дійти до машини кількасот метрів, а то й пару кілометрів, заметеною вулицею, слизькою дорогою чи і в сорокаградусну спеку?

Можливо, трапиться щось неймовірне, і після нововведення стане краще для усіх. Але чому відсутній діалог між державним підприємством і місцевою владою, яка керує величезною ОТГ, що охоплює майже 80 сіл і хуторців? Чомусь виникає думка, що й інші ОТГ та містечка пошта не повідомила про свої проекти. Просто поставила перед фактом?

Бобринець Кіровоградської області.

Фото бобринецької газети «Честь хлібороба».