Проект розроблений на виконання рішення РНБО «Про результати проведення огляду загальнодержавної системи боротьби з тероризмом».

Чинне законодавство, зокрема, ч. 1 ст. 24 Закону «Про боротьбу з тероризмом» встановлює, що організація, відповідальна за вчинення терористичного акту і визнана за рішенням суду терористичною, підлягає ліквідації, а належне їй майно конфіскується. Тобто, для визнання організації терористичною необхідне відповідне рішення суду. Водночас законодавство не встановлює, за яких умов організація визнається терористичною, не передбачає узагальнення та оприлюднення даних щодо організацій, визнаних терористичними, зокрема, шляхом формування та ведення єдиного переліку таких організацій. Також не визначено орган, що відповідає за ведення такого переліку.

«Під час вирішення цих питань варто виходити з того, що за створення терористичної організації винні особи притягуються до кримінальної відповідальності, передбаченої статтею 258-3 Кримінального кодексу України. Отже, терористична організація за своєю правовою природою є одним із різновидів стійких злочинних об’єднань, а тому рішення про визнання організації терористичною повинно ґрунтуватись на положеннях КК України», — йдеться у пояснювальній записці.

В уряді також звертають увагу на постанову Верховного Суду від 05.07.2018 у справі № 225/6151/15-к, де зазначається, що встановлення у кримінальному провадженні передбачених у статті 1 вищезгаданого закону ознак певної організації (наявність стійкого об’єднання трьох і більше осіб; розподіл функцій між цими особами; існування обов’язкових правил поведінки при підготовці та вчиненні терористичних актів) та відповідної мети її діяльності (порушення громадської безпеки, залякування населення, провокації воєнного конфлікту, міжнародного ускладнення, вплив на прийняття рішень, вчинення або не вчинення дій органами державної влади та місцевого самоврядування) є підставою для визнання відповідної діяльності терористичною.

При цьому таке визнання здійснюється судом у конкретному провадженні на підставі наявних матеріалів. Водночас існування окремого судового рішення, рішення органу законодавчої чи виконавчої влади про визнання діяльності терористичною для притягнення особи до кримінальної відповідальності за статтею 258-3 КК України, не вимагається.

Саме тому уряд вважає за необхідне уточнити на законодавчому рівні порядок визнання організації терористичною та сформувати публічний перелік терористичних організацій. Цим законопроектом пропонується внести зміни до Закону «Про боротьбу з тероризмом», визначивши, що організація визнається терористичною, якщо хоча б одна особа, яка є членом або має інший зв’язок з цією організацією, здійснює терористичну діяльність, якщо ця діяльність охоплюється умислом хоча б одного з організаторів чи керівників (керівних органів), або кінцевого бенефіціарного власника.

Вищезгадані зміни також пропонується узгодити із положеннями статті 28 КК України, якою встановлено, що кримінальне правопорушення визнається вчиненим злочинною організацією, якщо воно скоєно стійким ієрархічним об’єднанням декількох осіб (п’ять і більше), члени якого або структурні частини якого за попередньою змовою зорганізувалися для спільної діяльності з метою безпосереднього вчинення тяжких або особливо тяжких злочинів учасниками цієї організації, або керівництва чи координації кримінально протиправної діяльності інших осіб, або забезпечення функціонування як самої злочинної організації, так і інших кримінально протиправних груп.

Законопроект передбачає запровадження переліку організацій, визнаних терористичними, а обов’язок щодо його формування та ведення пропонується покласти на СБУ.

Діяльність організації, визнаної терористичною, на території України забороняється. Внесення організації до переліку терористичних організацій є підставою для конфіскації майна, активів такої організації уповноваженими органами.