Про це йшлося на прес-конференції Міністерства освіти і науки України та ГО «Фонд «Відкрита політика», присвяченій відповідним підсумкам вступної кампанії.

За словами профільного міністра Сергія Шкарлета, з початку роботи освітніх центрів удвічі збільшилася кількість вступників з тимчасово окупованих територій, які обирають українські заклади вищої освіти.

«Якщо 2016 року до українських ЗВО вступили 1 008 студентів, то вже 2021 року — 2 083», — зауважив міністр.

За результатами 2021 року найбільш привабливими для тих, хто вступив через освітні центри «Донбас-Україна», стали такі заклади вищої освіти: Східноукраїнський національний університет ім. Володимира Даля, — до цього вишу зараховані за спрощеною процедурою вступу безпосередньо через освітні центри «Донбас-Україна» 152 особи, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» (124 особи), Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна (91 особа), Луганський національний університет ім. Тараса Шевченка (89 осіб), Горлівський інститут іноземних мов державного вищого навчального закладу «Донбаський державний педагогічний університет» (85 осіб).

До п’ятірки найпопулярніших закладів вищої освіти за кількістю вступників, зарахованих безпосередньо через освітні центри «Крим-Україна», увійшли: Таврійський національний університет ім. В. І. Вернадського (49 осіб), Херсонський державний аграрно-економічний університет (37 осіб), Київський національний університет ім. Тараса Шевченка (34 особи), Національний технічний університет «Київський політехнічний інститут» ім. Ігоря Сікорського (21 особа), Національний медичний університет ім. О. О. Богомольця (12 осіб).

За інформацією державної установи «Урядовий контактний центр», цього року на гарячу лінію Кабміну для вступників з ТОТ надійшло понад 5 тис. дзвінків. Найбільша кількість звернень (56 %) — без зазначення регіону, звідки телефонує абонент. На другому місці — Донецька область, на третьому — Луганська, на четвертому — Київ.

Виконавча директорка Фонду «Відкрита політика» Ірина Жданова (на знімку) презентувала результати соціологічного опитування «Вступна кампанія-2021: досягнення та перешкоди», яке за підтримки проекту USAID «Демократичне врядування у Східній Україні» провели у вересні та жовтні цього року. В опитуванні взяли участь 262 респонденти.

За словами Ірини Жданової, на запитання «Чому ви обрали шлях здобуття освіти в Україні?», 68 % опитаних студентів відповіли, що мотивацією є більші перспективи на гідне життя, високі шанси на працевлаштування та можливість продовжити навчання за кордоном.

Основними проблемами, що виникли під час вступу, студенти назвали недостатнє знання української мови, одночасне завершення термінів прийому до університету та отримання результатів додаткової сесії ЗНО, допит з «підвохом» при перетині КПВВ на непідконтрольному боці та нарахування штрафів на підконтрольному — за те, що вони в’їжджають на українську територію через Росію, в обхід усіх КПВВ.

Коментуючи проблему випадків нарахування штрафів, Ірина Жданова зазначила:

«Освітні центри «Донбас-Україна» та «Крим-Україна» почали працювати на початку червня 2021 року, а Президент України підписав закон про скасування штрафів при перетині кордонів з РФ 21 липня 2021 року, наступного дня після закінчення вступу на бюджет. Тобто, частина абітурієнтів їхала в тих умовах, коли ще не працював цей закон. Друге, що я можу підозрювати: наша бюрократична система, на жаль, працює досить повільно. І хоча до кожного з прикордонників відповідна інформація була донесена, я не виключаю, що могли траплятися випадки, пов’язані, м’яко кажучи, з недоброчесністю конкретних службовців, від яких залежав пропуск абітурієнтів у конкретних випадках. Навіть — за наявності запрошення від освітнього центру й коли вже був підписаний і опублікований вищезазначений закон. Тобто, на ці ситуації міг впливати особистий фактор, який потрібно контролювати».

На початку навчання основною складністю назвали психологічну адаптацію та недостатнє знання української мови. Одночасно понад 70 % відповіли, що найбільше потребують допомоги у навчанні. При цьому дві третини студентів оцінили роботу освітніх центрів на найвищий бал, і 9 із 10 опитаних респондентів сказали, що систему вступу через них не потрібно змінювати.

«Це маркери, на які мають звернути увагу заклади освіти під час наступної вступної кампанії, — зауважила Ірина Жданова. — Загалом, звичайно, кількість цьогорічних вступників через освітні центри надзвичайно надихає!

Адже вона, зокрема, свідчить і про ефективність інформаційної кампанії. За роки роботи Освітніх центрів вже понад 10 тис. абітурієнтів з ТОТ і прифронтових районів стали студентами українських вишів через спрощену процедуру вступу».

Фото з відкритих джерел.