За всі роки незалежності в країні практично не було проведено жодної повноцінної реформи. Однак реформа місцевого самоврядування може стати першою глобальною перебудовою, яка переверне багато чого в державі — від системи управління до розподілу фінансів. У цьому упевнений голова Комітету Верховної Ради з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Давид Жванія. З ним ми поспілкувалися про цілі і можливі терміни таких необхідних країні змін.
— Про необхідність реформи місцевого самоврядування ведуть мову не один рік. Країни, з якими ми починали цей шлях, успішно провели реформу, у нас же далі розмов справа не пішла. Чому, на вашу думку, ми так довго заговорювали цю тему й не вживали конкретних кроків?
— В Україні за всі роки незалежності практично не було проведено жодної повноцінної реформи, не рахуючи, хіба що, введення національної валюти. Усе інше — багато в чому, імітація реформ, спрямована на латання дірок. Можна дискутувати, чому так сталося. Україна за досить короткий термін «подорослішала» політично й відбулася як держава, в якій люди знають і обстоюють свої права. Євроінтеграційний вибір, який зробило наше суспільство, вийшовши на Майдани, буде реалізовано у будь-якому разі, і саме завдяки євроінтеграції ми зможемо ефективно провести реформи, які стануть не черговою балаканиною, а конкретними діями.
Реформа місцевого самоврядування стане першою глобальною реформою, яка переверне багато чого в державі — від системи управління до розподілу фінансів. Зміняться ролі, принцип формування бюджетів, відповідальність за прийняття рішень. Для того, щоб це було реалізовано не «як завжди», а грамотно, була виконана величезна робота: від моніторингу ситуації, консультацій з експертами, плідного співробітництва з Радою Європи, розробки законодавчої бази й механізмів втілення реформи. Тому кожний крок зважується, адже ми змінюємо систему місцевого самоврядування на десятиліття.
— Міністерство регіонального розвитку підготувало проект Концепції реформи місцевого самоврядування. Її активно обговорювали на всіх рівнях. Яка ідея цієї Концепції, і як її буде досягнуто?
— Концепція готувалася не один рік, постійно йде робота над редакцією документа. Цього року на Раді регіонів Президент України Віктор Янукович представив концепцію. Вона пройшла розгляд на засіданні уряду, після чого була спрямована в регіони, де її зміст широко обговорювали і вдосконалювали. Отже, сьогодні й на рівні влади, і на рівні суспільства є розуміння, що робити, як і коли.
Якщо коротко, то головна мета, яка повинна бути реалізована в контексті реформи — забрати владу в центру й передати її на місця. На словах усе звучить просто, красиво й зрозуміло: посилення прав територіальної громади, наближення послуг людям, нова система формування місцевих бюджетів. Але слід розуміти, що, здавалося б, очевидні речі складаються з тисяч деталей, які треба врахувати. Це — по-перше. По-друге, ввімкнеться людський чинник, коли одним доведеться поділитися повноваженнями, а іншим — навчитися ними ефективно користуватися. В один день нічого не зміниться, тому реформа буде реалізована поетапно. Але й затягувати з нею не можна. Потрібно набратися політичної волі й зробити все, що задумано.
— Підготовчий етап реалізації Концепції передбачає розробку низки законопроектів. Зокрема, новий проект закону про місцеве самоврядування, про місцеві держадміністрації, про об’єднання територіальних громад тощо. Як справи з підготовкою цих законопроектів?
— Природно, що реформа передбачає не тільки відновлення законодавчої бази, а й внесення змін у Конституцію України, підготовкою яких займається Конституційна Асамблея. Над проектами нових законів протягом тривалого часу спільно працюють Мінрегіон, відповідальний за реалізацію реформи, експерти в галузі місцевого самоврядування, депутати. Усі ключові моменти обговорюють на круглих столах.
Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування відповідальний за підготовку й подальше «життя» законопроектів відповідної спрямованості в парламенті. Сьогодні до розгляду вже в другому читанні підготовлено законопроект про участь громадськості у формуванні й реалізації державної політики, вирішенні питань місцевого значення (№ 0866).
Велика робота була проведена над проектом закону про місцевий референдум (№ 0867). До прийнятого в першому читанні проекту було багато зауважень. Тому комітетом була створена робоча група, яка готує до прийняття в другому читанні й у цілому професійний і якісний законопроект.
Крім того, ми очікуємо низку урядових законопроектів, щоб у свою чергу приєднатися до роботи над ними. Зокрема, йдеться про нову редакцію Закону України «Про органи самоорганізації населення», нові проекти законів, яких раніше не було у вітчизняній системі законодавства: «Про загальні збори (конференції) членів територіальної громади за місцем проживання», «Про місцеві ініціативи», «Про громадські слухання», «Про співробітництво територіальних громад». І, звичайно, розглядатимуться й усіляко підтримуватимуться законодавчі ініціативи депутатського корпусу, що відповідають вимогам часу.
— У Концепції акцентується увага на створенні достатніх матеріальних і фінансових умов для того, щоб органи місцевого самоврядування могли виконувати покладені на них функції. Чинний закон також передбачає достатнє фінансування для місцевих рад, однак насправді все далеко не так. Як же розв’язати цю проблему?
— Дійсно, у Конституції передбачена фінансова основа місцевого самоврядування, але, по суті, більшість місцевих бюджетів є дотаційними, а територіальні громади фінансуються за рахунок державного бюджету.
Концепція пропонує нову фінансову основу для місцевого самоврядування. По-перше, податки й збори, пов’язані з певною територією, надходитимуть у місцевий бюджет, а не в державний. Місцеві органи влади уже розпоряджатимуться цими коштами для блага людей, а люди знатимуть, що вимагати звіт за погані дороги, зруйновані лікарні можна з конкретної людини, яку вони обрали, а не з абстрактної влади десь там у столиці.
По-друге, для місцевих органів влади буде значно спрощена процедура залучення кредитів для інвестиційного розвитку за наявності державного контролю.
По-третє, обсяг дотацій вирівнювання з державного бюджету розраховуватиметься на основі уніфікованих стандартів надання адміністративних і соціальних послуг.
— Передбачається, що реформа здійснюватиметься за рахунок державного й місцевих бюджетів. Враховуючи нинішній економічний стан країни, чи можна розраховувати, що ці гроші буде передбачено в бюджеті майбутнього року?
— Нам відомо, що поки що Кабінет Міністрів не надав Верховній Раді проект бюджету на наступний рік. Водночас реформа реалізується поетапно, починаючи з імплементації законодавства. Крім того, ми розраховуємо на надання технічної й фінансової допомоги з боку міжнародних організацій, у тому числі Європейського Союзу. У цьому контексті вкрай важливо, щоб Україна підписала Угоду про асоціацію з ЄС.
Щодо термінів проведення реформи, то це те питання, з яким не можна затягувати. Чим раніше ми візьмемося за реалізацію реформи, тим швидше люди відчують усі її плюси.
— Дякуємо за бесіду.
До реЧІ
Ключове завдання реформи — створити на місцях таку систему управління, за якої місцева влада матиме всі адміністративні й фінансові важелі для забезпечення високого рівня якості життя людей. Реформою передбачено поділ повноважень між органами виконавчої влади й місцевого самоврядування. Зокрема, зміниться характер місцевих державних адміністрацій, на які будуть покладені лише функції контролю. Основна ж частина адміністративних функцій перейде до виконавчих органів місцевого самоврядування. Це, у свою чергу, передбачає конституційні зміни.
***
Володимир Невжинський, голова Менської районної ради:
— Основною метою реформи місцевого самоврядування є, звичайно, забезпечення розвитку територіальних громад як повноправних членів громадянського суспільства. Для цього держава має забезпечити відповідний рівень підтримки, створивши передусім чітку нормативно-правову базу для регулювання матеріальних та фінансових основ місцевого самоврядування.
По-перше, необхідно змінити принципи формування місцевих бюджетів. Адже сьогодні ми маємо так званий «формульний підхід», який не є ефективним для таких регіонів, як Чернігівська область (велика територія, відносно невелика кількість населення, значна кількість закладів гуманітарної сфери, слабке транспортне сполучення тощо). По суті, території функціонують неналежно, вирішення навіть елементарних питань є дуже проблематичним, не кажучи вже про реалізацію серйозних проектів і програм розвитку громад.
По-друге, треба забезпечити вдосконалення порядку управління комунальною власністю, зокрема, об’єктами спільної власності територіальних громад. Як голова районної ради, що турбується про збереження комунального майна і використання його на благо громади, можу з відповідальністю сказати про відсутність на сьогоднішній день чіткого законодавчого механізму регулювання питань управління саме власністю територіальних громад.
По-третє, мають бути врегульовані відносини у сферах землекористування, комунального господарства, використання та охорони природних ресурсів. Держава має стимулювати господарську ініціативу територіальних громад, їх членів, адже це забезпечить наповнення місцевого самоврядування внутрішніми ресурсами. По-четверте, мають бути чітко розмежовані повноваження органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади. А виконання делегованих повноважень органами місцевого самоврядування має бути забезпечено фінансово, але водночас необхідно створити чіткий механізм контролю за їх реалізацією.
Що ж стосується адміністративно-територіальної реформи, оптимізації структури адміністративно-територіального устрою, зміни кількості адміністративно-територіальних одиниць, то я відношусь до цього з великою обережністю. Дуже важливо мати чітке бачення такої реформи, розробити оптимальну для нашої держави структуру адміністративно-територіального поділу, при цьому враховуючи особливості регіонів. Мабуть, доречно спочатку провести локальний експеримент в декількох областях.
Сергій ПАВЛЕНКО.
Фото надано прес-службою Менської райради.
***
Вітання з нагоди Дня місцевого самоврядування
Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щиро вітає працівників і службовців органів місцевого самоврядування, сільських, селищних, міських голів, депутатів місцевих рад, представників вітчизняних та міжнародних неурядових організацій, науковців із
Днем місцевого самоврядування!
Державний статус цієї святкової дати свідчить про те велике значення і увагу, що надаються у нашій країні системі місцевого самоврядування, визнання її ролі у забезпеченні здійснення і надання найбільш важливих та наближених до людини повноважень і послуг. Освіта, охорона здоров'я, культура, соціальний захист, багатогалузеве комунальне господарство, містобудування — ось далеко не повний перелік ключових сфер суспільного життя, відповідальність за надійне функціонування і злагоджену роботу яких покладено на самоврядну ланку влади.
Ми добре усвідомлюємо всю складність питань, що вирішуються органами місцевого самоврядування у громадах та регіонах, бачимо ті непрості умови, в яких доводиться працювати нашим колегам на місцях і як представники найвищого законодавчого органу державної влади запевняємо їх у всілякій підтримці та сприянні на рівні законопроектування, створення належних правових основ для забезпечення ефективної та якісної діяльності кожного з елементів системи місцевого самоврядування, її комплексного реформування на засадах децентралізації владних повноважень та субсидіарності, досягнення реальної фінансової спроможності та організаційної самостійності.
Бажаємо Вам, шановні друзі, міцного здоров'я, щастя, щедрого достатку, злагоди і родинного затишку. Нехай збуваються всі заповітні мрії, реальністю стають добрі плани та наміри. Творчих здобутків Вам, успіхів і звершень у нелегкій та відповідальній праці на благо громад, регіонів та рідної України!
Голова Комітету  Давид ЖВАНІЯ,  члени Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.