Днями один із найбільших в Україні виробників автобусів — корпорація «Еталон» та Асоціація автовиробників України «Укравтопром», що об’єднують понад 20 підприємств, зокрема два автобусні заводи у Борисполі та Чернігові, завод карданних валів «Український кардан», Чернігівський ковальський завод, торговий дім «Еталон Авто», науково-дослідний інститут автомобілебудування, підбили підсумки року, що закінчується, розповіли про сьогоднішній стан українського ринку, поділилися планами на прийдешнє.


Директор ТОВ «Торговий дім «Еталон авто» Вадим Шкарупін, президент корпорації «Еталон» Володимир Бутко, віце-президент Асоціації українських автомобільних виробників «Укравтопром» Єфім Хазан.

Як повідомив віце-президент Асоціації «Укравтопром» Єфім Хазан, за останні 11 місяців український автопарк поповнився 626 тисячами автотранспортних засобів, що на понад 40 % більше, ніж за цей само період минулоріч.

Між тим, понад 80 % — це вживана техніка закордонних виробників.

«Нас накрила хвиля секонд-хенду... український автопарк поповнився великою кількістю автомобілів низької екологічної норми», — зазначив Єфім Хазан.

Щодо виробництва, то за 11 місяців цього року в Україні було виготовлено 7,5 тисячі одиниць автотранспортних засобів, або на 70 % більше, ніж за аналогічний період минулого року. Однак, зауважив віце-президент асоціації, ця позитивна динаміка у виробництві стала можливою завдяки лише двом підприємствам: ЗАЗу та Чернігівському автозаводу. ЗАЗ майже у шість разів збільшив випуск легкових автомобілів і подвоїв виробництво автобусів, а на Чернігівському автозаводі у півтора раза збільшили випуск автобусів.

Що стосується загальних виробничих потужностей українського автопрому, то вони задіяні менше ніж на 2 %, підкреслив Єфім Хазан і додав, що експорт практично відсутній, а на внутрішньому ринку нового автотранспорту вітчизняна техніка охоплює лише приблизно 11 %.

Влада на цьому тлі, на жаль, демонструє байдужість до галузі взагалі, а також до проблем підприємств, зокрема. І все це в той час, коли перед вітчизняними виробниками постають нові виклики та змінюється кон’юнктура як на зовнішньому, так і на внутрішньому ринках.

Як розповів генеральний директор ТОВ «Чернігівський ковальський завод» Віталій Трейтяк «...весь рік впроваджували програми з підвищення енергоефективності і досягли помітних результатів. Проте зростання цін на електроенергію на 90 % і газ на понад 270 % звело все нанівець. Як наслідок — частка енергоресурсів у собівартості продукції сягнула 50 %, і підприємство виявилося неконкурентним на зовнішньому ринку. Через це втратило традиційних замовників з Німеччини та Польщі...»

«У цьому році ми продали майже 260 одиниць, з них 200 — шкільні автобуси, 16 — міжміські, 42 — міські та 4 тролейбуси. Загальний приріст становить приблизно 8%», — повідомив директор Торгового дому «Еталон Авто» Вадим Шкарупін.

За його словами, майже всі українські автовиробники закінчують рік з невеликим приростом.

«Приріст реалізації автобусів становить 2 %, тролейбусів — 4 %, загальна реалізація склала 32 %, у грошовому вимірі виручка становить приріст 11 %», — уточнив Вадим Шкарупін.

Президент корпорації «Еталон» Володимир Бутко повідомив, що зростання цін на енергоносії та метал змушує підвищувати ціни на автобуси. За попередніми оцінками, наступного року вони зростуть на 20 відсотків.

На автобусний ринок чекає ще одне потрясіння — підписання Зони вільної торгівлі з Туреччиною, де є своя потужна автобусна індустрія. Якщо ЗВТ із Туреччиною підпишуть без перехідного періоду, то у наших автобусних виробників просто не залишиться жодного аргументу проти потоку техніки з Туреччини, підсумував очільник корпорації.

Нагадаємо, відповідну угоду планують підписати вже на початку наступного року. Тому вітчизняні автовиробники сподіваються на політичну волю українського уряду щодо обстоювання інтересів індустрії в цьому питанні.

Утім скасування рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі щодо заходів проти дискримінації Республікою Білорусь наших виробників не залишає автовиробникам жодної надії.

Понад те, відмовляючись захищати своїх виробників, держава немов розписується у слабкості своєї позиції, що знижує конкурентоспроможність України у зовнішній торгівлі.

У контексті підписання ЗВТ з Туреччиною така позиція створює додаткові ризики збільшення від’ємного сальдо зовнішньої торгівлі та тиску на національного виробника на вітчизняному ринку вже у найближчому майбутньому.

Вл. інф.

Фото Олександра КЛИМЕНКА.