І громадам передусім треба було сформувати команду та власний підхід в управлінні тими сферами, які їм передали з районних рад.

«Завдання постали непрості, і всі 32 громади їх виконали, — акцентує Юрій Стефанчук (на знімку), виконавчий директор Івано-Франківського регіонального відділення Асоціації міст України. — Було непросто прийняти на баланс територіальних громад дільничні лікарні, амбулаторії, ФАПи, школи, дитсадки та заклади культури, соціальну сферу. А ще — інфраструктуру, зокрема дорожню. Тож коли вимагають у керівників територіальних громад результатів, то варто зрозуміти, яку колосальну роботу торік вони зробили».

Насамперед треба було розібратися в тих проблемах, які замовчувалися раніше на рівні колишніх районів. Торік вони вилізли, як дірки в мішку. Зокрема, це незабезпеченість і невиплата заробітних плат працівникам бюджетної сфери, відпускних. Із цим завданням усі 32 громади впоралися, хоча десь краще, десь гірше.

«Дуже багато проблем винесло на поверхню на рівні держави в частині децентралізації, — наголошує Юрій Стефанчук. — Отож, підсумовуючи минулий рік, можна з упевненістю стверджувати, що нинішній буде роком зростання. Але за умови, якщо на державному рівні приймуть зміни до Конституції і розмежують повноваження виконавчої гілки влади та місцевого самоврядування. Інакше питання децентралізації може зависнути надовго».

«Мене як батька цікавить, хто, приміром, відповідає за якість освіти. Адже це — повноваження держави, які делегуються органам місцевого самоврядування. Та чи передає держава достатньо ресурсів територіальним громадам? Звісно, що ні. Тоді хто відповідає за якість освіти? Виникає багато таких запитань», — продовжує співрозмовник.

Івано-Франківське регіональне відділення АМУ — єдине в країні, яке об’єднує всі територіальні громади області. Юрій Стефанчук — фінансист за фахом, працював у департаменті фінансів облдержадміністрації. Теоретичні знання та практичні навики стали великою підмогою в місцевому самоврядуванні. Поринув у роботу, як мовиться, з головою. Добре розуміє, звідки беруться кошти та як витрачаються — на рівні держави, області. Легко може аналізувати бюджети, писати пропозиції до цих документів, спілкуватися із керівниками та депутатами різних рівнів.

«Як показала практика, децентралізація неможлива без фінансових ресурсів, — стверджує Стефанчук. — Голова територіальної громади — виборна посада, він не завжди має економічну чи фінансову освіту. Та й фінуправління громад займаються рутинною роботою і не завжди мають можливість зазирнути наперед: що чекати від прийняття тих чи інших рішень, які зміни потрібно внести до бюджету. Робота має бути системною, а платники податків не мають можливості зібратися всі разом, надати якусь спільну пропозицію. Саме такою координацією дій і займається наша організація. А ще поширюємо досвід успішних громад, які сформувалися раніше, або ж і новостворених. Виділяти когось некоректно, адже кожна територіальна громада має успіх у тій чи іншій сфері».

Івано-Франківська область.

Фото надано автором.