Минулої суботи відвідувачів запросили разом з учасниками дійства «Футу-рухо-марення» поринути у світ мистецтва Олександри Екстер (на знімку), 140-річчя від дня народження якої громадськість відзначила учора.

Крім того, вони мали змогу переглянути фільм режисера і хореографа Анатолія Сачівка — відеоверсію імерсивного перформансу EXTER.Live, створеного в межах проекту «Авангард Олександри Екстер: київський період».

Його було реалізованого видавництвом «Родовід» за підтримки Українського культурного фонду та РМBА-14, групи випускників Києво-Могилянської бізнес-школи та їхніх друзів.

У межах цього ж проекту у видавництві побачила світ монографія «Олександра Екстер» відомого мистецтвознавця, дослідника українського та російського авангарду Георгія Коваленка. Це перша монографія про художницю, видана українською мовою, цікава ще й тим, що автор детально досліджує український контекст її творчості.

Олександра Григорович, за чоловіком — Екстер, народилася 1882 року в Білостоку (на той час місто належало до Гродненської губернії Російської імперії, нині — територія Польщі), та вже незабаром разом з родиною переїхала спочатку до Сміли, а потім до Києва. В нашому місті вона закінчила гімназію, навчалася у художньому училищі і загалом провела більш як 35 років свого життя. Не дивно, що київські силуети і ландшафти, як пише Георгій Коваленко, «якимось незбагненним чином пронизували більшість її міських мотивів — паризьких, генуезьких, флорентійських...».

Саме в Києві буремного 1918 року Екстер відкриє власну майстерню живопису, яка справить величезний вплив на мистецьке життя міста і яку відвідуватимуть не лише художники-початківці, а й досвідчені майстри — такі як Анатоль Петрицький та Вадим Меллер. Як твердять дослідники, під її впливом, в її студії почало формуватися явище, яке нині називають українським авангардом.

Світову славу Екстер здобула як реформатор сценографії та сценічного костюма. У Києві вона співпрацювала зі «Школою руху» Броніслави Ніжинської, з якою їх об’єднувала жага до пошуків нових форм виразності.

Імерсивний перформанс EXTER.Live у стилі contemporary dance створила міжнародна команда українських та американських танцівників під керівництвом канадійської хореографки українського походження Стефанії Нолл.

Його учасники намагалися переосмислити творчість Екстер та інших майстрів авангарду через сучасний танець, музику і моду. Рухаючись залами «Мистецького арсеналу», відвідувачі спостерігали за танком «живих експонатів» на тлі портретів та полотен українських футуристів, стежили за творчим діалогом митців різних епох. Власне, вони й самі ставали учасниками цієї розмови.

Танцівники надихалися індустріальною естетикою 1920-х років, занурювалися в космос безпредметного мистецтва, де не діють земні закони і немає гравітації, досліджували взаємодію між людиною та її «другою оболонкою» — одягом. У залі з роботами Олександри Екстер акторка поміж танцювальними рухами приміряла авангардні сукні-картини з колекції Ext, створені відомим київським дизайнером Федором Возіановим. Здавалося, що сукні слугували водночас і декораціями, і головними дійовими особами...

Реалізований торік проект нині отримав нове життя, і не тільки у вигляді фільму: у дещо зміненому варіанті перформанс показуватимуть в «Мистецькому арсенал» й надалі. Наступний сеанс «Футу-рухо-марення» — 29 січня.

Фото з ФБ-сторінки НКММК «Мистецький арсенал».