Кабінет Міністрів під час суботнього засідання ухвалив рішення про спрямування не використаного Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, залишку коштів у сумі 359 мільйонів гривень Міністерству оборони за спеціальним фондом держбюджету на розвиток, закупівлю, модернізацію та ремонт озброєння військової техніки для потреб Збройних Сил України.

Також для забезпечення стійкого державного управління уряд затвердив проекти залучення коштів від Міжнародного банку реконструкції та розвитку (МБРР) та Міжнародної асоціації розвитку (МАР) на загальну суму до 1,5 мільярда доларів. «Україні сьогодні потрібна підтримка міжнародних партнерів, щоб фінансувати видатки, які значно зросли під час війни. Ми провели перемовини зі Світовим банком та погодили надання його структурами підтримки державним органам та бюджетним установам освітньої сфери шляхом часткового відшкодування видатків державного бюджету на виплату заробітної плати», – повідомив Прем’єр-міністр Денис Шмигаль.

Ще одним рішенням затверджено Угоду між Урядом України та Урядом Японії щодо залучення від Японського агентства міжнародного співробітництва кредиту на суму до 100 мільйонів доларів, які буде спрямовано на забезпечення пріоритетних видатків держбюджету.

Відповідно до підтриманого урядом розпорядження «Про схвалення основних (стратегічних) напрямів діяльності банків державного сектору на період воєнного стану та післявоєнного відновлення економіки», головними пріоритетами діяльності банків державного сектору визначено фінансування суб’єктів підприємницької діяльності та населення, які постраждали внаслідок збройної агресії росії та/або для запобігання ними такої агресії , зокрема з метою  задоволення потреб ЗСУ та інших військових формувань; аграрного сектору з метою продовольчого забезпечення країни, включаючи проведення посівної кампанії, в тому числі суміжних галузей, які забезпечують функціонування сільськогосподарських підприємств (постачальники палива, добрив, насіння, засобів захисту рослин тощо); підприємств (об’єктів) критичної інфраструктури; харчової промисловості, продуктового рітейлу та суміжних галузей, спрямованих на продовольче забезпечення населення; фінансування інфраструктурних проектів, направлених на відновлення/розвиток об’єктів соціальної, транспортної та критичної інфраструктури, у тому числі пошкоджених/зруйнованих внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану; транспортно-логістичної інфраструктури країни та проектів, пов’язаних з розвитком нових логістичних рішень; підтримки релокації підприємств, що розташовувалися в тих регіонах України/місцях проведення активних бойових дій під час воєнного стану; виробничих потужностей для імпортозаміщення продукції, що імпортувалась з росії та/або білорусії.

Міністерство фінансів підкреслює, що стале функціонування банків державного сектору, які забезпечують стабільність банківської системи, має особливе значення для економіки та безпеки держави у воєнний та післявоєнний періоди, адже вони роблять вагомий внесок у фінансування пріоритетних галузей економіки та об’єктів критичної інфраструктури.

Кабмін доповнив положення про єдину державну систему цивільного захисту новим пунктом, який визначає додаткові завдання у відбудовний період у країні. До таких завдань віднесено: проведення цільової мобілізації для ліквідації наслідків ведення воєнних дій та надзвичайних ситуацій; ліквідація наслідків воєнних дій у населених пунктах та на територіях, що зазнали впливу засобів ураження; вжиття заходів для відновлення об’єктів критичної інфраструктури сфери життєзабезпечення населення; визначення населених пунктів та районів, що потребують проведення гуманітарного розмінування, маркування небезпечних ділянок; проведення очищення (розмінування) територій; залучення до ліквідації наслідків ведення воєнних дій та надзвичайних ситуацій міжнародної допомоги. дасть змогу підвищити ефективність проведення з ліквідації наслідків збройної агресії рф на території України.

В умовах воєнного стану вкрай важливо не забувати про людей у складних життєвих обставинах, зокрема, літніх людей та людей з інвалідністю. З цією метою на пропозицію Міністерства соціальної політики ухвалено рішення, яке передбачає, що під час дії воєнного стану рішення про надання людям похилого віку та людям з інвалідністю життєво необхідних соціальних послуг, у тому числі догляду у стаціонарних умовах у будь-якому місці України, де вони перебувають, незалежно від задекларованого місця проживання, має прийматися уповноваженими органами чи надавачами послуг протягом однієї доби. «Під час воєнних дій швидкість прийняття таких рішень – часто питання життя та смерті в буквальному сенсі. Тому ми зробили так, щоб під час воєнного стану в крайньому разі достатньо було однієї заяви, яку можна подати не лише до уповноваженого органу, але безпосередньо до надавача послуг. І щоб від моменту її подання до отримання послуги минала не більш як доба, а не десять», – зазначила міністр соціальної політики Марина Лазебна.

При цьому за відсутності документів для отримання соціальних послуг достатньо заяв від самої людини, яка їх потребує, від законного представника недієздатних осіб, яким призначено опікунів, або повідомлення уповноваженої особи органу опіки та піклування (для недієздатних осіб, які не мають законного представника). А вже після завершення воєнного стану особа, яка подала заяву, протягом місяця має надати уповноваженому органу документи, необхідні для прийняття рішення про надання соціальних послуг, які не було подано раніше.

За рішенням уряду під час дії воєнного стану до надання соціальних послуг можуть залучатися волонтери, які не мають документів, що підтверджують їхній фаховий рівень. Також уряд вніс волонтерів до кола осіб, які можуть виявляти осіб у складних життєвих обставинах, адже під час надання гуманітарної допомоги вони безпосередньо контактують із вразливими категоріями населення.

З метою вдосконалення надання адміністративних послуг у сфері міграції та мінімізації часу для їх отримання в умовах введення та продовженням воєнного стану Кабмін започаткував експериментальний проект щодо одночасного оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого) паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон. Поки що передбачено, що цей експеримент триватиме упродовж двох років.

Іншими рішеннями уряд: затвердив положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні); схвалив порядок подання декларації про відходи та форму декларації про відходи; визначив особливості ведення Державного земельного кадастру в умовах воєнного стану в Україні та протягом одного місяця з дня його припинення або скасування (внесення відомостей до кадастру та надання таких відомостей здійснюватиметься винятково державними кадастровими реєстраторами Держгеокадастру та його територіальних органів, включеними до спеціального переліку).

Сергій ЛАВРЕНЮК.