Таку пропозицію раніше подали ділові кола України — Український союз промисловців і підприємців (УСПП) та Антикризовий штаб допомоги бізнесу, що діє при ньому.

За підрахунками експертів УСПП, потенціал залізничних вантажоперевезень у напрямі ЄС використовується тільки на 53 відсотки. Із розбудовою пунктів пропуску, створенням прозорої автоматизованої черги на оренду вагонів і подальший моніторинг проходження вантажу дозволить наростити обсяги експорту.

На цьому наголосили учасники двостороннього форуму «Можливості логістичної інфраструктури (портів) Польщі для збільшення експорту-імпорту з Україною».

Організаторами виступили УСПП та Польсько-українська господарча палата, Роботодавці Польщі.

Захід став можливий завдяки посиленню співпраці між діловими колами обох країн — партнери підписали угоду про співробітництво 24 травня в рамках 14-го Балтійського форуму в Польщі.

Варто наголосити, що і з Польсько-українською господарчою палатою, і з Роботодавцями Польщі українські промисловці працюють уже не перший рік, тому угоди лише формально закріпили вже наявну дружбу та тісні ділові контакти, конкретизували спільні пріоритети.

Із запланованого ще до війни щомісячного експорту зерна в 5—6 мільйонів тонн зараз відвантажують заледве 2 мільйони. Причина — блокування агресором морських портів України. Триває збір урожаю, разом із попередніми запасами в 20 мільйонів тонн в Україні для експорту накопичиться 65 мільйонів.

«Досягнута угода в Стамбулі покликана розв’язати цю проблему — за посередництва ООН та Туреччини, проте поки що оцінювати її ефективність рано. Навіть якщо вона спрацює (а рф довіряти не можна), то розрахована тільки на три місяці. Нам потрібно думати про логістику українського експорту, особливо зернових та гірничо-металургійної продукції, які зараз утруднені, із перспективою на найближчі роки. Тому так важливо відкривати нові пункти пропуску на західному кордоні, максимально спрощувати процедури», — наголосив президент УСПП Анатолій Кінах (на знімку).

Як розповів виконавчий директор Української зернової асоціації Сергій Іващенко, 20 відсотків транзиту зернових припадає на Польщу. Сусідня країна, яка так гаряче підтримує нас на політичному полі та реальними справами — озброєнням, фінансовою допомогою, — виявилася не готовою технічно до таких обсягів експорту з України.

«Те, що ми відвантажуємо за місяць, Польща, із використанням своїх портів — за рік. Зараз на польському кордоні стоїть 2,5 тисячі вагонів із зерном, деякі з березня. Це величезні ризики для самого зерна (можливість його пошкодження), штрафні санкції за простій суден в портах Балтії і Польщі, які очікують
на продукцію, постійне зростання витрат на логістику для експортерів», — зазначив експерт.

Українська зернова асоціація пропонує разом із поляками впровадити програмне забезпечення, що дало б змогу моніторити весь шлях зернових — від виробника до кінцевого замовника.

«Ми повинні бачити, на якому етапі транзиту перебуває зерно після проходження кордону, коли воно доставляється в порт, коли з порту вийдуть судна», — каже Сергій Іващенко.

Учасники засідання акцентували на тому, що дефіцит зерновозів для експорту територією Польщі становить 1,5 тисячі. Їх можна замістити як польськими вагонами, так і українськими — проте тут потрібні відповідні дозвільні документи і погодження польської сторони.

Нині чималий потік українського експорту спрямовується через порт у Гданську. За українськими мірками, він є невеликим: у 2021 році Чорноморський порт здійснив перевалку 14,5 мільйона тонн продукції, Миколаївський — 12 мільйонів тонн, а Гданський — 1,6 мільйона тонн. Таке порівняння навів президент Роботодавців Польщі Рафал Баняк.

«Обсяги ми нарощуємо, проте варто розуміти, що це не миттєвий процес — результати будуть значно пізніше», — сказав він.

Уповноважений міністра сільського господарства Польщі з питань співробітництва з Україною Рафал Младанович при цьому додав, що спеціально для українського експорту в порту Гданська буде запущений додатковий термінал — із безпосереднім доступом до Балтійського моря. Там зможуть проходити кораблі із глибиною занурення в 17 метрів. Ставиться мета за 1,5—2 місяці наростити використання силосів для перевалки зерна.
Українська сторона також курує низку проектів.

«Це будівництво євроколії в прикордонні, реконструкція ділянки Ягодин—Ковель, поновлення залізничного сполучення на ділянці Березино—Басарабяска (Молдова), капітальний ремонт ділянок на трасах М09, М10 тощо», — повідомив Анатолій Тіменко, заступник директора команди підтримки реформ при Міністерстві інфраструктури України.

Не менш складна ситуація на кордоні і в автоперевізників. За інформацією віце-президента Асоціації міжнародних автомобільних перевізників Володимира Баліна, чималі черги — по 5—6 днів — утворюються вже після перетину польського кордону. Причина: пункти санітарного та фітоогляду Польщі не можуть упоратися з таким потоком транспорту.

«200 машин очікувало огляду товару ветеринаром в Дорогуську, 150 — в Корчовій. До Словачиини, Румунії, Угорщини тут немає зауважень, у Польщі реально є проблема із швидкістю санітарного контролю», — зазначив він.

Перевізники вкотре пропонують польській стороні створити пункти відповідного огляду кілометрів за 20 від кордону, це б розвантажило пункти переходу. Зараз їх чотири, але вони могли б працювати ефективніше. Є пропозиція пустити вантажі також через Угринів. Із чотирьох переходів на польському боці на одному з них не працює фітосанітарний і ветеринарний контроль, що ускладнює роботу агроекспортерам.

Підсумовуючи, президент УСПП Анатолій Кінах поінформував, що УЗ та Польські залізниці (PKP S.A.) створять спільну експедиторську компанію. УСПП активно долучатиметься до цього напряму. Також ділові кола України на постійному контакті із міжвідомчою групою при уряді Польщі, що опікується експортом зернових з України.

«Робота над розширенням пунктів пропуску вже ведеться, гадаю, що будуть впроваджені й інші цінні пропозиції, озвучені на форумі. Частково вони вже враховані в рекомендаціях Антикризового штабу при УСПП, надісланих уряду України. Спільними зусиллями реально збільшити обсяг експорту залізницею і автотранспортом до 5—6 мільйонів тонн на місяць», — наголосив президент УСПП.

Прес-центр Українського союзу промисловців і підприємців.

Фото-скрін зі сторінки УСПП.