Питання розподілу влади та контроль за її діяльністю є одним із найважливіших аспектів демократизації суспільства й інституційної відповідальності шляхом публічного звітування й визначення подальших перспектив роботи.

Рівно рік тому з подання міністра внутрішніх справ України Дениса Монастирського Кабінет Міністрів України призначив мене на посаду заступника міністра внутрішніх справ України. Відповідно до розподілу функціональних обов’язків, ключовими напрямами моєї діяльності є розроблення та супроводження законопроектів, нормопроектувальна робота й координація роботи Головного сервісного центру МВС.

Часто МВС асоціюють виключно з поліцією, однак з 2015 року відомство координує через міністра та спрямовує діяльність центральних органів виконавчої влади: Національної поліції України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної прикордонної служби, Державної міграційної служби України та Національної гвардії й Головного сервісного центру. Міністерство формує державну політику, а відповідні ЦОВВ реалізовують її. У цьому, власне, й полягає суттєва відмінність між повноваженнями МВС та підпорядкованими йому центральними органами виконавчої влади.

Наше життя розділилося на до 24 лютого 2022 року й після. Ця подія стала точкою біфуркації і в системі органів МВС. Повномасштабна війна росії проти України принесла людські жертви, горе в кожну сім’ю, руїну, дестабілізацію в усі сфери громадського й державного життя. МВС та ЦОВВ, діяльність яких координує і спрямовує міністр внутрішніх справ, об’єктивно на високому рівні були підготовлені та максимально оперативно забезпечили злагоджений і високопрофесійний рівень роботи, координованості дій в екстраординарних умовах.
Мій публічний звіт побудовано за двома основними блоками: законотворча робота й координація роботи Головного сервісного центру МВС.

Діяльність у період із серпня 2021 року по серпень 2022 року

Загалом Верховна Рада України прийняла понад 20 законопроектів, розроблення або супроводження яких здійснювало міністерство за останній рік. Значну кількість законопроектів профільний Комітет Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності рекомендував прийняти в першому читанні, а окремі вже на завершальному етапі — підготовлені для розгляду парламентом у другому читанні.

Повномасштабна війна росії проти України внесла суттєві корективи в строки реалізації запланованих проектів, змінила пріоритети, але не порушила головної візії розвитку системи органів МВС, визначеної міністром та вищим керівництвом держави, — формування безпечного середовища.

Задовго до початку повномасштабної російсько-української війни — 14 грудня 2021 року — парламент ухвалив надважливий закон, який є особливо актуальним: «щодо спрощеного набуття громадянства України іноземцями й особами без громадянства, які брали участь у захисті територіальної цілісності й недоторканності України». Сьогодні цей механізм ефективно функціонує в частині спрощення набуття громадянства України іноземцями, які проходять військову службу за контрактом у Збройних Силах України; які мають визначні заслуги перед Україною або прийняття яких до громадянства становить державний інтерес. Набуття громадянства не за принципом крові або території, а за принципом відданості українським принципам державотворення й захист свободи в нашій країні — це гуманна практика, яка виправдала себе.

Ураховуючи штучно спровоковану владою білорусі взимку 2021 року міграційну кризу на кордоні з Польщею, МВС здійснило ревізію повноважень Державної прикордонної служби України щодо ефективності дій у разі провокацій скоординовано діючих «мігрантів». У стислі строки було розроблено та внесено на розгляд Верховної Ради України зміни до закону про ДПСУ щодо вдосконалення порядку використання та застосування заходів примусу, бойової техніки й озброєння її особовим складом. Закон розширив повноваження прикордонників стосовно здійснення поверхневої перевірки щодо людей, речей, товарів, вантажів і транспортних засобів на кордоні, у контрольованому прикордонному районі або в пунктах пропуску чи на КПВВ. Встановлено, що в разі, коли виникне загроза життю чи здоров’ю прикордонників, вони мають право застосувати спецзасоби та зброю.

У межах реалізації положень ст. 65 Конституції України, згідно з якою захист Батьківщини, незалежності й територіальної цілісності України є обов’язком громадян України, з перших днів повномасштабної війни ми спільно з членами профільного парламентського комітету розробили законопроект «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України». Законом передбачено можливість отримання вогнепальної зброї та боєприпасів до неї цивільними особами протягом дії воєнного стану в Україні, а також обов’язок їх повернення протягом 10 днів після припинення або скасування такого стану. Важливою нормою закону є те, що цивільні особи не нестимуть відповідальності за застосування отриманої вогнепальної зброї проти осіб, які чинять збройну агресію проти України. Суть законопроекту цілком відповідає умовам воєнного часу, інтересам українського народу, суверенітету України та ґрунтується на загальновизнаних принципах міжнародного права.

На реалізацію зазначеного закону, ураховуючи високий рівень згуртованості громадян України й добровільного бажання цивільних осіб захищати рідну землю, МВС прийняло відомчий наказ «Про особливості видачі громадянам України дозволу на придбання, зберігання та носіння мисливської зброї та набоїв до неї під час дії воєнного стану». Документом передбачено скорочений порядок отримання дозволу, але окремі необхідні обмеження залишилися.

Також у березні поточного року МВС нормативно врегульовано автоматичне продовження дії дозволів на зброю, що перебуває у власності громадян та на обліку об’єктів дозвільної системи, а саме мисливська гладкоствольна, нарізна, травматична (спецзасоби) на весь період воєнного стану та до 10 днів після припинення або скасування дії воєнного стану.

Наявність значної кількості зброї на руках у цивільного населення спонукало нас до пошуку правових механізмів подолання зайвих бар’єрів на шляху до добровільної її здачі. Таким чином, Міністерство розробило, а Верховна Рада України консолідовано підтримала прийняття Закону України «Про внесення зміни до статті 263 Кримінального кодексу України щодо скасування відповідальності у випадках добровільної здачі зброї, бойових припасів, вибухових речовин або пристроїв». Відповідний правовий акт передбачає відсутність кримінально-правових наслідків відносно особи, яка вирішила добровільно здати органам влади зброю, бойові припаси, вибухові речовини або вибухові пристрої. Раніше законодавчим імперативом було внесення відомостей до Єдиного реєстру досудового розслідування, а в разі відсутності складу злочину — закриття провадження. Це становило суттєвий дискомфорт для громадян і було додатковою перешкодою на шляху до добровільної здачі зброї.

Таким чином, завдяки оперативній, координованій та ефективній співпраці всіх гілок влади питання обігу вогнепальної зброї було адаптовано під вимоги й умови воєнного стану.
Об’єктивною вимогою часу стало прийняття Закону України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо забезпечення протидії несанкціонованому поширенню інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, вчиненому в умовах воєнного або надзвичайного стану». На законодавчому рівні заборонено несанкціоноване поширення інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, рух, переміщення або розміщення Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, учинене в умовах воєнного або надзвичайного стану.

Після набрання чинності цим законом кількість бажаючих свідомо або несвідомо допомагати ворогу виявляти позиції ЗСУ суттєво поменшало.

Ще 2021 року МВС та ДСНС розробили законопроект «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності» щодо передачі цілісних майнових комплексів державних пожежно-рятувальних підрозділів (частин) та іншого майна Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту». У проекті запропоновано законодавчо доповнити перелік об’єктів державної власності, що передаються безоплатно з державної в комунальну власність, цілісними майновими комплексами державних пожежно-рятувальних підрозділів. Правове врегулювання цього питання покликане підвищити ефективність роботи добровільних пожежних дружин завдяки додатковим матеріально-технічним можливостям.

Важливим кроком на шляху до зміцнення інституційної спроможності експертно-криміналістичних центрів МВС та ефективності роботи слідчих є прийняття законо-
проекту «Про державну реєстрацію геномної інформації людини». Закон спрямований на врегулювання процесів створення та функціонування обліку геномної інформації людини, вдосконалення роботи правоохоронних органів з розслідування злочинів і встановлення осіб, які їх учинили, дає змогу покращити роботу з розшуку зниклих безвісти й ідентифікації невпізнаних осіб. На період дії правового режиму воєнного стану в обов’язковому порядку відбиратимуться зразки ДНК у військовослужбовців і працівників правоохоронних органів. Раніше питання державної реєстрації геномної інформації людини було врегульовано на підзаконному рівні, з огляду на що підстави наповнення банку даних ДНК не було чітко визначено.

Робота саперів, рятувальників, пожежників щоденно пов’язана зі значним ризиком для життя та здоров’я, особливо в період воєнного стану. Для встановлення соціальної справедливості та з усвідомленням рівня небезпечності й важкості роботи Верховна Рада України прийняла Закон «Щодо соціального захисту осіб рядового й начальницького складу та умов проходження служби цивільного захисту». У такий спосіб на законодавчому рівні врегульовано питання отримання пільгового санаторно-курортного лікування; виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), отримання травми або поранення, захворювання чи інвалідності цих осіб; збереження виплати пенсій особам, яких повторно прийнято на службу цивільного захисту під час дії особливого періоду.

Важливим нововведенням є врегулювання однакового із військовослужбовцями та поліцейськими права на соціальний захист і соціальні виплати — особам рядового й начальницького складу служби цивільного захисту (ДСНС).

З метою протидії протиправній діяльності тим, хто наживається на гуманітарній допомозі, зокрема в період повномасштабної війни, законодавець передбачив внесення окремих змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне використання гуманітарної допомоги, доповнивши цей закон статтею 201-2. Починаючи з березня 2022 року слідчі Національної поліції України розпочали 246 кримінальних проваджень за фактом незаконного використання гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги з метою отримання прибутку (найбільше в м. Київ — 38, Львівській області — 26, Хмельницькій — 13, Харківській — 13).

Наведені основні законопроекти, які стали законами впродовж останнього року, посилюють правові засади ефективного функціонування системи органів МВС. Навіть в екстраординарних умовах законотворча й нормотворча робота потребує виваженості, скрупульозного підходу до розроблення, забезпечення максимального розуміння їх правозастосування та прогнозування наслідків прийняття.

Перспективи МВС у сфері законотворчості

Міністр Денис Монастирський доручив проводити роз’яснювальну роботу з метою забезпечення принципу юридичної визначеності, оперативно виявляти й усувати законодавчі прогалини, ефективно врегульовувати всі сфери суспільних відносин у правовій площині. На сьогодні пріоритетний порядок денний формується довкола невідкладних законопроектів, пов’язаних з воєнним станом та європейською інтеграцією. Міністерство працює над своєчасною та якісною реалізацією плану законопроектних робіт Верховної Ради України, програм Президента України та плану пріоритетних дій уряду.

Наприклад, народні депутати України в конструктивній співпраці з МВС, Національною поліцією України та іншими зацікавленими сторонами готують до другого читання законопроект «Про обіг цивільної вогнепальної зброї», реєстр. № 5708. Поки що ми єдина країна в Європі, яка досі на законодавчому рівні не врегулювала спеціальним актом питання обігу цивільної вогнепальної зброї. Народні депутати України, вносячи правки до другого читання, ураховують пропозиції МВС України, які базуються на досвіді правозастосування та кращій міжнародній практиці. Проект закону суттєво відрізнятиметься від проголосованого в першому читанні. Кінцеве рішення — за народними депутатами України. Більш детально про бачення МВС щодо законопроекту ми викладемо в окремій статті, адже питання є об’ємним і складним.

З метою добросовісного виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 26 лютого 2021 року «Про невідкладні заходи щодо протидії загрозам національній безпеці у сфері громадянства», введеного в дію Указом Президента України від 4 березня 2021 року № 85, Міністерством внутрішніх справ України у співпраці з Офісом Президента України та Державною міграційною службою України розроблено і зареєстровано цілісний пакет із п’яти законопроектів: реєстраційні № 6368, 
№ 6369, № 6370, № 6371, № 6372, які системно взаємопов’язані, спрямовані на покращення законодавства у сфері громадянства, міграції та протидії використанню громадянами України громадянства (підданства) іноземної держави (іноземних держав) як інструменту втручання у внутрішні справи України, посягання на незалежність, суверенітет і територіальну цілісність держави.

Одним із ключових пріоритетів діяльності міністерства є створення і повноцінне функціонування системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112. Для реалізації цього проекту насамперед необхідно вдосконалити законодавче регулювання. МВС розробило проект закону «Про внесення змін до законів України щодо вдосконалення діяльності системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112» реєстр. № 7581.

У межах законодавчого забезпечення реалізації проекту «Безпечний водій» ми розробили та зареєстрували в парламенті проект закону «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо запровадження адміністративної відповідальності у сфері підготовки й допуску водіїв до керування транспортними засобами», реєстр. № 7354. Важливо, щоб екзаменатор, крім морального аспекту, па-м’ятав про негативні правові наслідки за порушення процедури підготовки й допуску водіїв до керування транспортними засобами.

На сьогодні розглянуто та рекомендовано Комітетом Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності законопроект «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення адміністративної відповідальності за порушення порядку встановлення та використання номерних знаків транспортних засобів», реєстр. № 7365. Назва законопроекту не повністю відображає сутнісної основи акта, який переважно спрямований на законодавче врегулювання питання самостійного вибору і присвоєння числово-буквеної комбінації та виготовлення номерних знаків у будь-якого суб’єкта господарювання. У правозастосовній площині, з одного боку буде демонополізовано ринок, а з іншого — процес замовлення номерних знаків стане більш прозорим, зрозумілим і зручним сервісом.

На етапі завершення розроблення перебуває проект закону України «Про моніторинг стану безпеки в Україні», що має на меті запровадження системи моніторингу стану безпеки, тобто масштабного використання технічних засобів, приладів і пристроїв, зокрема із функціями фото-, аудіо-, відеозапису, що забезпечують можливість фіксації та раннього виявлення правопорушень, розпізнавання (ідентифікацію) різноманітних об’єктів (осіб, транспортних засобів тощо). Фактично йдеться про правове врегулювання використання засобів науково-технічного прогресу, штучного інтелекту для зміцнення безпеки й правопорядку в Україні.

Ефективна, організована та якісна робота Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України дає змогу в умовах воєнного стану адекватно реагувати на виклики й загрози та забезпечувати правове регулювання складних процесів, пов’язаних із захистом України та забезпеченням відносної стабільності. Міжнародні партнери, Європейський Союз, учасники блоку НАТО та інші міжнародні організації, крім підтримки України в несправедливій війні, розв’язаній росією, оцінюють ефективність державної влади та громадянського суспільства, установ, які гарантують демократію, верховенство права, дотримання прав людини та захист прав меншин у період воєнного стану.

Формування державної політики стосовно надання адміністративних послуг сервісними центрами МВС із серпня 2021 року по серпень 2022 року

Як було зазначено вище, з початку моєї роботи на посаді заступника міністра внутрішніх справ України мені доручено координувати та спрямовувати роботу Головного сервісного центру МВС. У частині реалізації цих повноважень було проведено детальний аналіз роботи сервісних центрів задля формування пріоритетних проектів для покращення роботи. Нагальними проблемами було визначено: «продаж» водійських посвідчень, зловживання з видачею номерних знаків, ускладнена робота черги для запису в сервісні центри.

МВС розробили низку законопроектів і підзаконних нормативно-правових актів, спрямованих на системне розв’язання цих проблем, прискорення цифровізації, підвищення якості й зручності надання адміністративних послуг.

З-поміж основних покращень у роботі сервісних центрів МВС за один рік варто виокремити таке:

— на сайті ГСЦ МВС запрацював онлайн-сервіс «Калькулятор». Він створений для розрахунку орієнтовної вартості послуги з реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу. Сервіс також доступний в інформаційних боксах у приміщеннях сервісних центрах МВС;
— спільно з Міністерством цифрової трансформації України запроваджено новий функціонал — шеринг документів через застосунок Дія. Відвідувачі сервісних центрів МВС під час замовлення та отримання адміністративних послуг можуть пред’явити електронний паспорт у застосунку Дія та поділитися його цифровою копією. Цифрова копія паспорта з е-підписом Дії передається до сервера МВС;
— на сайті ГСЦ МВС до початку повномасштабного вторгнення росії працював онлайн-сервіс «Наявність номерних знаків». Він давав змогу дізнатися онлайн про всі доступні для закріплення номерні знаки в усіх сервісних центрах МВС та знайти серед них найкращий для свого авто. На відміну від аналогічного сервісу, що функціонував раніше й дозволяв шукати номерні знаки лише з категорії «платних», відтепер у вільному доступі з’явилися абсолютно всі наявні в сервісних центрах МВС номерні знаки.
— спільно з Міністерством цифрової трансформації та Укрпоштою реалізовано можливість замовлення заміни посвідчення водія через Дію чи Електронний кабінет водія з отриманням його засобами поштового зв’язку. Оплата доставки включена в оплату всього сервісу;
— в посвідченнях водія з’явилася відмітка про складання практичного іспиту на транспортному засобі з автоматичною коробкою передач — у вигляді коду «78» у графі 12 документа. За її наявності водії можуть керувати авто лише з автоматичною коробкою передач, а за відсутності — з будь-якою. Зміни не стосувалися тих водіїв, яким посвідчення водія видані раніше.
— зміна належного користувача через застосунок Дія.

На жаль, з об’єктивних причин ці сервіси тимчасово недоступні, але невдовзі їх роботу буде відновлено й удосконалено.

Головний сервісний центр МВС у лічені тижні після початку повномасштабної війни частково відновив роботу окремих центів з обмеженим переліком надання послуг, а вже через декілька місяців повноцінно відновив надання всього спектру адміністративних послуг в регіонах України з відносною безпекою.

У період воєнного стану міністерством вжито невідкладні заходи, аби на законодавчому й підзаконному рівнях врегулювати проблемні аспекти роботи сервісних центрів МВС, зокрема:
* для громадян, які мобілізуються до Збройних Сил України, представників Територіальної оборони та правоохоронних органів позачергово було розпочато прийом іспитів для відкриття водійських категорій С1, С та СЕ;
* на період воєнного стану надали змогу громадянам керувати вантажним транспортом з посвідченням водія категорії «В»;
* можливість обміняти посвідчення водія без надання медичної довідки;
* зменшений строк навчання для водіїв вантажних транспортних засобів;
* оптимізовано процедуру прийняття практичних іспитів (виключено етап прийняття на майданчику) для категорій В, ВЕ, С, С1, CE, C1E, D, D1, DE, D1E;
* здійснюється тимчасовий державний облік транспортних засобів, які вилучені уповноваженими органами на потреби оборони або ввезені на територію України як гуманітарна допомога;
* подовжено термін дії свідоцтв про допущення транспортних засобів до перевезення небезпечних вантажів та свідоцтв про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі;
* надано можливість отримати посвідчення водія в будь-якому сервісному центрі МВС, незалежно від того, де складався іспит з теорії чи практики або — обидва;
* надано можливість складати практичний іспит у будь-якому сервісному центрі МВС незалежно від місця складання теоретичного;
* надано можливість особам, у яких закінчився термін позбавлення права керування, отримати своє посвідчення водія та скласти іспити в зручному для них сервісному центрі МВС;
* надано можливість отримати в будь-якому сервісному центрі МВС свідоцтво про реєстрацію взамін свідоцтва для виїзду за кордон, незалежно від того, де його здавали на зберігання;
* додано можливість отримувати платні номерні знаки для всіх типів транспортних засобів, оскільки їхня видача здійснювалася виключно для легкових автомобілів.

На підзаконному рівні було розділено навчання в автошколі на два окремі етапи:

* теоретична підготовка — після навчання заклад видаватиме слухачу Свідоцтво про закінчення теоретичної підготовки. Воно буде чинне протягом року, і внутрішній теоретичний іспит скасують;
* практична підготовка — заклад видаватиме слухачу Свідоцтво про закінчення практичної підготовки. Воно буде чинне протягом двох років. Складання практичного іспиту в автошколі є обов’язковим.

Також на підзаконному рівні визначено можливість для автошкіл здійснювати теоретичну підготовку кандидатів у водії за допомогою засобів відеоконференцзв’язку. Раніше такі особи для здійснення навчання мали бути фізично присутні в класі автошколи. Наразі громадяни можуть проходити теоретичну підготовку онлайн за допомогою будь-якого сучасного месенджера ZOOM, SKYPE, GOOGLE MEET.

Невдовзі МВС за підтримки Кабінету Міністрів України врегулює на підзаконному рівні питання не лише вибору, а й бронювання номерних знаків онлайн, а також реєстрації/перереєстрації транспортного засобу за допомогою за-стосунку Дія.

Водночас процес цифровізації не має зводитися до єдиної мети покращення роботи сервісних центрів. Сьогодні в надскладних умовах повномасштабної війни росії проти України державні службовці та працівники центрів надають адміністративні послуги, забезпечуючи стабільність не лише у відносно безпечних регіонах нашої держави, а й навіть у тих, де тривають постійні обстріли та часті ракетні удари. Тому наша увага спрямована і на забезпечення належних умов для роботи адміністраторів центрів. У період воєнного стану ми відкрили два сервісні центри нового зразка — у Львівській та Закарпатській областях.

Об’єктивно не цілком обґрунтовано і доцільно переводити виключно в онлайн-площину всі послуги, оскільки це порушуватиме принцип інклюзивного обслуговування клієнтів. Для початку необхідно надавати варіативний спосіб отримання послуги онлайн/офлайн. Будь-які зміни необхідно впроваджувати поступово, системно й комплексно. Громадяни всіх вікових категорій, фізичних можливостей мають відчувати якісний сервіс з боку держави.

Формування безпечного середовища в Україні — процес системний, перманентний і комплексний. Після безумовної Перемоги України над росією, перед суспільством та владою постане значна кількість похідних поствоєнних труднощів. Це не вирок для майбутнього, а лише чергові випробування, які з гідністю пройде Український народ. Історично ми загартовані й підготовлені до надскладних викликів, а отже, ментально не падаємо духом, усвідомлюючи наявні та прийдешні випробування. Праця, старанність, терпіння, єдність та ідейність допоможуть нам нормалізувати ситуацію і забезпечити стабільний розвиток.

Перспективи України стати повноправним членом Європейського Союзу суттєво зросли після набуття нашою державою статусу країни-кандидата. Український народ ціною непоправних втрат виборов право жити в співдружності з цивілізованим світом, а зараз захищає право на суверенітет, незалежність і демократію. Тому наше налаштування — виключно на Перемогу, стабільний мир і розвиток, свободу й демократію.

Слава Україні!

Богдан ДРАП’ЯТИЙ, заступник міністра внутрішніх справ України.