Відповідно до чинного законодавства, а саме підпунктів ст. 266 Податкового кодексу України, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, обчислюється на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно або на підставі документів, що підтверджують право власності на такий об’єкт. Однак в умовах війни це жодним чином не враховує те, що об’єкт повністю або частково став непридатним для використання. До того ж підготовка документів про внесення змін до відомостей у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи документів, що підтверджують право власності на такий об’єкт, для цілей перегляду податкових зобов’язань, затягується на тривалий строк.

Тож народні депутати хочуть забезпечити справедливий підхід до визначення періоду, з якого має припинятися нарахування та сплата податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що було знищено чи пошкоджено в результаті збройної агресії російської федерації. З цією метою група народних депутатів, зокрема, Олена Шуляк, Юрій Мисягін, Єгор Чернєв та Олександр Горобець підготували та зареєстрували у парламенті проект закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо звільнення від cплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» (№ 7632).

Цим законопроектом пропонується внести зміни до Податкового кодексу щодо встановлення особливості нарахування та сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2022 рік та за наступні податкові звітні періоди, включаючи рік, в якому сплине трирічний строк з дати припинення чи скасування воєнного стану, введеного Указом Президента від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», за об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, що були зруйновані чи пошкоджені внаслідок збройної агресії російської федерації. Встановлення таких «особливостей» не залежатиме від включення відповідної території до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації. Адже руйнувань внаслідок ракетних обстрілів зазнають об’єкти по всій території України.

Зокрема, у Податковому кодексі буде закріплено норму про ненарахування та несплату податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, починаючи з місяця, в якому відбулося руйнування об’єкта, що підтверджується актом огляду об’єкта, складеного органом державної влади (наприклад, ДСНС України чи її територіальним органом) чи органом місцевого самоврядування.

Щоправда, як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, прийняття документа потребуватиме врегулювання на підзаконному рівні порядку надання органами місцевого самоврядування до органів податкової служби інформації про складені ними акти огляду пошкоджених та знищених об’єктів. А також внесення Мінфіном змін до форми податкової декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Водночас, як наголошують народні депутати, реалізація положень законопроекту не потребуватиме додаткового фінансування з державного або місцевого бюджетів. Натомість сприятиме налагодженню партнерських відносин між бізнесом та контролюючими органами, а також забезпечить соціальну справедливість при врегулюванні податкових відносин.