Сьогодні стартує додаткова сесія Національного мультипредметного тесту (НМТ), яка триватиме до 20 серпня. Протягом цього періоду тестування проходитимуть приблизно 25 тисяч абітурієнтів — в Україні і за кордоном.
Дату, час (за Києвом) і адресу проведення НМТ вказано у запрошеннях, які вступники отримали через свої електронні кабінети. Зауважимо, що перелік країн, де відбудеться такий іспит, відрізняється від переліку держав, де провели основну сесію НМТ. Крім того, через організаційні складнощі деяким тимчасовим екзаменаційним центрам довелося змінити локацію.

Як повідомили в УЦОЯО, в Загребі (Хорватія) «через певні обставини, пов’язані з основною діяльністю університету, на базі якого планували створити тимчасовий екзаменаційний центр», тестування українські вступники складатимуть у приміщенні нашого посольства.

Вступна кампанія цьогоріч проходить у надзвичайно складних умовах, пов’язаних з широкомасштабною війною, розв’язаною росією. Навіть у відносно спокійних регіонах — таких як Київ та столична область — абітурієнтам під час НМТ доводилося переривати роботу й спускатися у бомбосховища та укриття.

Підсумки основної сесії мультитесту доволі суперечливі: зафіксована рекордна для України кількість відмінників пояснюється тим, що тест був єдиний, комплексний і на нього виносили кількісно і якісно простіші завдання, ніж у попередні роки на ЗНО. Загалом найвищу оцінку — 200 балів — отримали 6556 вступників (торік такий бал хоча б з однієї дисципліни мали 574 випускники): 375 учасників — з трьох предметів, 1269 учасників — з двох та 4912 учасників — з одного. І всі вони заслуговують найкращих компліментів, тому що зосередитися на математичних завданнях чи правилах правопису в таких умовах може не кожен!

Загалом в Україні через затяжні повітряні тривоги майже 300 випускників не змогли завершити тестування під час основної сесії НМТ — їм надали право пройти такий іспит під час додаткової. Про це «Голосу України» розповіла заступник директора Українського центру оцінювання якості освіти Тетяна ВАКУЛЕНКО. Попередніми підсумками тестування вона поділилася з нашими читачами.

— Частина вчителів та абітурієнтів нарікають на те, що вступники були в нерівних умовах, адже наприкінці основної сесії, в серпні, учасникам НМТ пропонували завдання, які в липні вже виконували інші її учасники і які вже було публічно «розібрано по поличках» репетиторами та блогерами...

— Певна кількість завдань минулих років і завдань попередніх форм завжди використовується в зовнішньому незалежному оцінюванні, але, як ми бачимо, це жодним чином не впливає на загальні результати учасників.

— На доказ сказаного вами на сайті УЦОЯО наведено інфографіку, що демонструє більш-менш рівномірний розподіл відмінників протягом усієї сесії. І все-таки на долю конкретного хоча б одного абітурієнта ця обставина вплинула, як гадаєте?

— Ураховуючи те, що цьогоріч були надзвичайно прості тестові форми, обмежене коло питань, найкращі учасники і так мали надзвичайно високі шанси отримати найвищий результат або попередній до найвищого, тобто той, який надається за втрату одного тестового бала. Система попереднього повідомлення завдань якраз для цих учасників і могла стати визначальною, але тестові форми, які пропонувалися, певним чином визначали, що вони і так будуть успішними.

— Не було завдань підвищеної складності, тобто диференціювати, де глибоке знання, а де поверхове, було, мабуть, непросто.

— Глибоке і поверхове зазвичай диференціюються добре і дуже добре. Інша річ, коли говоримо про найкращих в абсолютному розумінні і про тих, хто просто добре вчиться. Тобто умовно про відмінників-олімпіадників та просто про відмінників. Цих учасників за такими тестовими формами справді майже неможливо розрізнити, але, власне, ті тести, які пропонувалися цьогоріч, і не мали цього на меті. Диференціація найкращих і суперкращих можлива, якщо ми беремо тестові форми із специфічними завданнями як-от завдання на розлогу відповідь, щодо розв’язання складної задачі, яку учасник поетапно вирішує, або власне висловлення з української мови. Такі завдання ми цьогоріч не пропонували, тому що розуміли: всі учасники НМТ перебувають у дуже складних обставинах і змушені перериватися на повітряні тривоги.

Якщо учасник провів годину в укритті, очевидно, що він просто через стрес не може продемонструвати, що опанував такі складні речі.

— Тобто на долю окремих найталановитіших і найбільш підготовлених абітурієнтів це все-таки могло вплинути?

— Ні, жодним чином. Адже суперкращі отримали свої 200 балів одразу з трьох навчальних предметів. Ті, що були дуже хорошими, відмінниками, але не олімпіадниками, отримали свої 200 балів з одного предмета. Всі вони можуть вступити на омріяну спеціальність, зважаючи на те що на кожен результат окремо накладається відповідний коефіцієнт і у найкращих цей кефіцієнт буде множитися на 200 балів.

Ті учасники тестування, які цього року набрали 600 балів, тобто тричі по двісті, це і є ті учасники, які раніше на ЗНО набирали 200 балів з однієї з дисциплін. Тобто продемонстрували не лише дуже хороше, стійке опанування навчальної програми, а ще й здатність побороти стрес, зібратись та працювати впродовж двох годин дуже уважно, не припускаючись жодних помилок, попри те, що це були доволі довгі тестові форми, а не три блоки НМТ по 20 завдань. Минулого року, наприклад, тільки з української мови таких закритих завдань було 40, а цього року — 20, і вони є тільки завданнями на перевірку базових компетентностей.

— Батьки побоюються, що тепер найпретижніші виші для вступу на популярні спеціальності висунуть таку вимогу: «Хочеш на бюджет? Маєш принести по двісті балів із трьох блоків НМТ!».

— Немає потреби це якось додатково регулювати. У нас є рейтинговий розподіл вступників, і ті учасники, що отримали тричі по двісті, і без того матимуть найвищі шанси вступити, тому що матимуть найбільшу — сумарно — кількість балів. Та формула вступу, яка наразі є, дає змогу досить добре розподілити цих абітурієнтів.

— Чи були помилки у програмному забезпеченні тестування? Мені відомо, що з історії дітям обіцяли навіть «накинути» один бал...

— Це не додатковий, а цілком заслужений учасниками НМТ тестовий бал, який через помилку, зумовлену технічними питаннями, їм не зарахували одразу. Коли вводили завдання в тестову програму, на жаль, сталося так, що правильна відповідь не була промаркована взагалі. Учасники правильно відповіли на завдання, але їм це не зарахували. Проте це не помилка в програмному забезпеченні. В онлайнових платформах є спеціальні коди, щоб позначити правильну відповідь, а вона не була промаркована. Зрештою, це було виправлено. Додали бал не всім учасникам, а тим, хто позначив правильну відповідь і потрапив у таку ситуацію.

— В якій комбінації можна подавати результати ЗНО та НМТ?

— Цей алгоритм прописано в умовах прийому до закладів вищої освіти. Абітурієнт може подавати результати зовнішнього незалежного оцінювання попередніх років, якщо вступає на ту спеціальність, яка того року, коли він отримав ці результати, їх потребувала. Тобто якщо я вступаю — умовно — на спеціальність географія й складала тоді українську мову, історію України і географію і саме такі сертифікати ЗНО були потрібні для вступу саме на цю спеціальність, то й цього року я зможу їх подати.

Також можна замінити результати одного з блоків НМТ результатами ЗНО минулих років з аналогічного навчального предмета, якщо результат, який ви отримали раніше, не більш ніж на 15 балів відрізняється від результату НМТ з відповідного навчального блоку. Наприклад, торік я склала українську мову або українську мову і літературу на 185 балів і зможу цим результатом замінити результат з відповідного блоку НМТ, якщо на НМТ отримаю не менш як 170 балів.

— Складна ситуація була у Нікополі, де дітям буквально за кілька днів до початку сесії оголосили, що НМТ там не відбудеться через постійні обстріли. Де складали цей іспит випускники з цього міста?

— Я не можу говорити про те, де саме, скажу лише, що в них була можливість пройти тестування в іншому населеному пункті. Переважна більшість із них дісталися своїх тимчасових екзаменаційних центрів, ми це бачимо з явки. А в разі, якщо хтось не зміг дістатися, він матиме змогу скласти НМТ під час додаткової сесії.

Бесіду вела Анна ЛУКАНСЬКА.

Фото із сайту osvitoria.media.