Ускладнення роботи глибоководних портів Одещини через пошкодження енергетичної інфраструктури країни внаслідок нещодавніх ракетних обстрілів загарбників, а також затягування процедури контролю суден з боку російських інспекторів негативно впливають на показники перевезень залізницею.Як зазначав заступник директора департаменту комерційної роботи "Укрзалізниці" Валерій Ткачов на онлайн-нараді з аграріями та трейдерами, середньодобове навантаження зернових у листопаді скоротилося до 82 тис. тонн, і тільки 19 та 22 листопада перевищувало 100 тис. тонн. Загалом на експорт з початку місяця залізницею перевезено заледве 1,5 млн тонн збіжжя, тоді як за жовтень було транспортовано більш як 3 млн. Тож частка зернових у загальній структурі вантажів упала до 24,5%, а в попередньому місяці сягала 30%.

Водночас потік сільгосппродукції у напрямку західних прикордонних переходів зріс майже на 40% - до 7124 вагонів. Передусім через наплив зерновозів - їх за останні тижні додалося дві тисячі - загальна черга збільшилася до понад 20 тис. вагонів, тоді як у жовтні була приблизно 16 тис. одиниць рухомого складу. Попри труднощі злагодженість і ефективність роботи на сухопутних кордонах зростає: нині на західних переходах щодоби іноземним колегам у середньому вдається передавати 653 зерновози - на 123 вагони більше, ніж у жовтні.

Тим часом продовження принаймні на чотири місяці зернової ініціативи підігріває попит на цей тип рухомого складу, хоча й так рівень їх використання за останній квартал перевищує 90%. Тому відповідно до чинного порядку, повідомив Валерій Ткачов, плата за вагон "Укрзалізниці" з 28 листопада має зрости до офіційно затвердженої максимальної ставки у 4300 гривень за добу. При цьому нагадав: УЗ контролює тільки 27-29% наявного в країні парку зерновозів і виставляє їх усі на відкриті аукціони (Прозорро.Продажі). За результатами торгів, приміром, 22 листопада середня ставка перевищувала 5 тис. грн/доба. Тому зростання фактичної до 4300 грн, яка лише є початковою ставкою на аукціонах, відповідає динаміці зміни ринкової вартості вагона в нинішніх умовах.