Реформа місцевого самоврядування в Україні на часі. Тому в регіонах розпочато обговорення проекту Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні.

Його розглянули та обговорили і в Рівному під час розширеного засідання обласної ради з питань взаємодії місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, в якому взяли участь радник Президента України — керівник Головного управління з питань конституційно-правової модернізації адміністрації Президента України, голова Координаційної ради з питань розвитку громадянського суспільства Марина Ставнійчук, перший заступник директора Львівського регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління при Президентові України Олександр Сушинський.

— Не один рік ми висловлювали своє бачення організації місцевого самоврядування, вносили пропозиції щодо змін у законодавстві, що регулює його діяльність. Переважна більшість цих думок увійшла до проекту концепції, який, на мою думку, здатен змінити систему місцевого самоврядування, — сказав голова Рівненської ОДА, депутат Рівненської обласної ради Василь Берташ (на знімку). — Поряд з цим на практиці в межах чинного законодавства робимо чимало, щоб допомогти місцевим громадам уже сьогодні розробити механізми розв’язання багатьох життєво важливих питань. Насамперед концепція ставить за мету максимальне залучення населення до прийняття управлінських рішень. Унаслідок реформи має з’явитися свідома громада, яка не чекатиме на державну милість, а буде здатна ставити питання розвитку територій, знаходити шляхи їх розв’язання самостійно або через кооперацію із сусідами.

В. Берташ наголосив, що Рівненщина — одна з областей, де ефективно працює самоврядування, вона має хорошу традицію із проведення масштабних за проблематикою форумів представників територіальних громад:

— На третьому форумі пріоритетним напрямом на 2013—2015 роки визначено розвиток територіальних громад і сільських територій. Уперше обласна рада прийняла Програму розвитку місцевого самоврядування, яка націлює громади на оцінку своїх можливостей і обрання шляху реалізації власних ініціатив. Кожен населений пункт повинен самостійно визначити перспективи свого розвитку і показати можливість їх реалізації. З початку року перед усіма 438 територіальними громадами області про виконання відповідних повноважень прозвітували сільські, селищні голови, голови районних адміністрацій. Це повністю узгоджується з пропозиціями Концепції щодо надання загальним зборам громадян за місцем проживання широкого права громадського контролю за владою. Участь у сходах узяли і керівники обласних структурних підрозділів. Громадянами внесено і задокументовано майже 600 пропозицій і зауважень. Вони сьогодні опрацьовуються відповідними органами влади області з метою їх реалізації. У цьому має бути чітке розмежування того, що робить громада, де включається район, а що на себе бере область. Третина з них стосується ремонту і будівництва доріг, значна частина — поліпшення транспортного сполучення, енергопостачання, будівництва і ремонту шкіл, дошкільних навчальних закладів, газифікації, відновлення виробництва.

Ні в кого не повинно створюватися враження, що реформи перекладають на громаду чи органи самоорганізації населення всю відповідальність за розвиток територій. Унаслідок реформи ми отримаємо збалансовану й ефективну систему регіонального управління з чітким і логічним розподілом повноважень, сказав В. Берташ.

Ще одна проблема, яка, на його думку, розв’язання прискореного вирішення, — це кардинальний перегляд і вдосконалення бюджетних відношень, фінансові та організаційні умови для забезпечення здійснення органами місцевого самоврядування власних і делегованих державою повноважень. Останні мають бути профінансовані повністю. Водночас має бути зацікавленість і громад у пошуку механізмів і шляхів наповнення власних бюджетів.

Василь Берташ також коротко охарактеризував участь територіальних громад Рівненщини у різноманітних конкурсах із залучення коштів:

— Якщо у 2010 році територіальні громади Рівненщини запропонували на різні конкурси 114 проектів, то у 2012-му участь у конкурсних програмах і проектах різних форм і рівнів фактично взяла половина територіальних громад — в область залучено додатково понад 11,5 мільйона гривень. Збільшується кількість міжрегіональних та міжнародних зв’язків. Наприклад, уже кілька років поспіль Костопільська міська рада залучає гроші польського уряду, зокрема, на роздільну утилізацію побутових відходів, на реалізацію проекту з енергозберігаючого освітлення вулиць. Реалізуючи громадські ініціативи, за підтримки органів виконавчої влади територіальні громади області активно долучаються до участі у проекті ЄС/ПРООН «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду». Експертною комісією для реалізації другого етапу цієї програми обрано дев’ять районів, територіальні громади отримали гранти на загальну суму майже два мільйони гривень. На місцях вишукують і внутрішні резерви для активації ініціативності громад. На прикладах всеукраїнського і загальнообласного конкурсів проектів та програм розвитку започатковано районні, зокрема у Здолбунівському, Костопільському і Дубенському районах.

Василь Берташ висловив власне бачення щодо проблеми територіальних громад, органи самоврядування яких не спроможні самостійно здійснювати надані законом повноваження. Для розв’язання цієї проблеми в концепції закладено норми щодо реалізації права територіальних громад на добровільне об’єднання. Насправді це зовсім не ефективний і дуже тривалий у часі процес, який може загубити всі позитивні настрої і результати реформування. Він вважає, що варто передбачити на законодавчому рівні право на місцеве самоврядування лише для спроможних укрупнених громад.

Але, як правильно підмітив у своєму виступі Острозький міський голова Олександр Шикер, важливо, щоб реформа місцевого самоврядування не затягнулася на довгі роки, бо навіть тісто прокисне, якщо перестоїть.

Рівне.