У Києві та на Черкащині днями було презентовано факсимільне видання першого за хронологією із чотирьох альбомів малюнків Тараса Шевченка, що зберігаються в архіві Інституту літератури ім. Т. Шевченка НАН України. Альбом містить ескізи, етюди, замальовки та начерки, зроблені у 1841—1843 роках у Петербурзі та під час першої подорожі Кобзаря в Україну 1843 року.
Це видання унікальне тим, що альбом Шевченка відтворено у його первісному вигляді, тобто таким, яким він був до вилучення із нього трьох аркушів. Так, з альбому було вилучено спочатку два аркуші, очевидно, самим Шевченком, який за власними рисунками на них виконав офорти «У Києві» та «Видубицький монастир». Третій аркуш із ескізом композиції до офорту «Судня рада» на лицьовому боці та рисунком «Батьківська хата в Кирилівці» на звороті було вирвано для експонування на одній із виставок у радянську епоху. Нині оригінали цих сторінок зберігаються у Національному музеї Тараса Шевченка у Києві.
«Ми хочемо показати Тараса Шевченка ще й як геніального художника, дослідника, людину, що пропагує історію і традиції України. Під час роботи над цим альбомом вдалося зробити багато наукових відкриттів, починаючи з датування альбому і закінчуючи поверненням малюнків, які в певні часи було вилучено з альбому. Тобто ми видали альбом у тому вигляді, з яким Шевченко мандрував у 1841—1843 роках та в який записував, замальовував і занотовував побачені враження», — зазначив ініціатор ідеї, народний депутат Микола Томенко (на знімку).
Цей альбом унікальний тим, що одночасно він є й записником Тараса Шевченка, адже він містить не тільки графічні зображення та малюнки, а й нотатки, фрагменти текстів народних пісень, записані рукою Пантелеймона Куліша. Усі тексти пісень подаються у тій послідовності, в якій вони були записані та з дотриманням мовних особливостей того регіону, звідки були виконавці пісень, та особливостей правопису, який виробляв тоді П. Куліш — так званої кулішівки.
На думку дослідників, підписи до уривків цих пісень є історичним свідченням спільної подорожі письменників по Дніпру до Межигір’я, де вони слухали і записували український фольклор.
В альбомі можемо знайти краєвиди Києва, Києво-Печерської лаври, Видубицького монастиря, сіл, які пізніше були затоплені під час створення Кременчуцького водосховища, хати Шевченка, його діда тощо.
Це видання, окрім власне альбому, містить також науковий коментар шевченкознавця Сергія Гальченка, який описав та прокоментував кожен аркуш, аргументував і уточнив датування ескізів, зарисовок і начерків. За словами науковця, представлений альбом — доказ того, що навіть більш як за 150 років вивчення Шевченка його спадщина досі залишається тільки частково дослідженою.
Вл. інф.
Фото прес-служби М. Томенка.
Довідково
Факсимільне видання «Альбому малюнків Тараса Шевченка 1841—1843 років» побачило світ завдяки фонду Миколи Томенка «Рідна країна» та видавництву «Веселка» в рамках проекту «Шляхами Тараса Шевченка», приуроченого до 200-річчя поета.