Завершився 22-й саміт країн Азійсько-Тихоокеанського економічного співробітництва, що проходив у Пекіні. «Ми зобов’язані втілити в життя азійсько-тихоокеанську мрію для наших народів», — заявив китайський лідер Сі Цзіньпін.

Головною інтригою саміту було запитання: чи зустрінуться президенти США та РФ. У декого навіть склалася думка, що Обама не тільки не прагне, а й волів би уникнути цієї зустрічі. В перший день їхні шляхи перетнулися тільки, щоби привітатися. На другий — вони могли зустрітися вранці, коли починався Діловий форум, але Обама, як і прем’єр-міністр Австралії Тоні Ебботт, не прийшов на початок. Путін там палко переконував в основному китайських бізнесменів у стабільності російської економіки, перевагах Євразійського союзу та перспективах розрахунків між двома країнами в рублях та юанях.

І все-таки зустріч Обами та Путіна «на полях», а точніше в кулуарах, відбулася. Експерти переконані, що в розмові головною була тема України. Чи варто чекати позитивних зрушень «у голові» російського президента, побачимо.

Володимиру Володимировичу навряд чи було затишно в Пекіні, навіть з огляду на те, що він перебував у країні «ключового партнера». Тема України його переслідувала постійно. Прем’єр Японії Шіндзо Абе під час зустрічі сказав йому, що «Москва повинна зіграти конструктивну роль у конфлікті на Донбасі та забезпечити продовження режиму припинення вогню». Австралійський прем’єр Тоні Ебботт заявив: якщо не в Пекіні, то на саміті «двадцятки» в Брісбені російського президента точно запитають і про справи в Україні, і про перепони, які чинять російські найманці в Донецькій області комісії із розслідування причин загибелі малайзійського «Боїнга». «Відігратися» Путін спробував під час зустрічі з президентом Малайзії, якому, за свідченням російських інформагентств, вкотре намагався «нав’язати» свою улюблену байку про те, що розслідуванню причин аварії літака заважають виключно українські військові, які постійно обстрілюють ділянку, де впав «Боїнг».

Зате на правах господаря впевнено себе почував лідер Китаю Сі Цзіньпін. Президент Обама заявив після зустрічі з китайським очільником, що «процвітаючий, мирний, стабільний Китай» відповідає інтересам його країни, а якщо «Китай і США працюватимуть разом, у виграші опиниться весь світ». Однією із домовленостей перемовин стало збільшення терміну нових віз для громадян обох країн до 10 років, тоді як нині вони максимум однорічні. Крім того, Китай та США вперше погодилися скоротити викиди парникових газів.

 

Токіо.

До речі

Нинішня зустріч була свого роду ювілейною. Країни Азійсько-Тихоокеанського басейну оформили свій союз 25 років тому. Нині до складу АТЕС входять 19 країн (Австралія, Бруней, Індонезія, Канада, Малайзія, Нова Зеландія, Сінгапур, США, Таїланд, Філіппіни, Південна Корея, Японія, КНР, Мексика, Папуа Нова Гвінея, Чилі, Росія (з 1998 року), В’єтнам, Перу, а також — території Гонконгу та Тайбею), офіційні заявки на вступ подали ще більше десяти держав. Саміти відбуваються щорічно. За юридичними канонами, АТЕС не може вважатися організацією. У нього немає установчих документів — його швидше можна назвати міжнародним консультативним центром. Але вельми впливовим. Достатньо сказати, що на долю учасників АТЕС припадає 57% світового ВВП, 48% обігу торгівлі, понад 40% обсягу прямих іноземних інвестицій. Однак ці цифри стосуються переважно чотирьох країн — США, Китаю, Японії та Південної Кореї.

Переваги асоціації з ЄС

Угодою про асоціацію передбачено допомогу ЄС українському транспортному сектору. Зокрема, велику увагу приділено зменшенню кількості фатальних випадків на автошляхах. Автокатастрофа — одна з 10 найпоширеніших причин смертності в Україні. Стандартні заходи можуть допомогти подолати чи послабити деякі фактори, що сприяють фатальним випадкам та травмуванню унаслідок ДТП. Угодою про асоціацію передбачено заходи, які допоможуть Україні зробити дороги безпечнішими для своїх громадян. Зокрема, це:

 запровадження пристроїв з обмеження швидкості для великотоннажних автомобілів;

 тестування автомобілів на придатність до експлуатації;

 нові правила щодо транспорту, який перевозить небезпечні речовини;

 запровадження записуючих пристроїв у вантажівках;

 забезпечення правил щодо часу перебування за кермом та часу відпочинку — це означатиме кращу захищеність водія та більшу безпеку на дорогах;

 забезпечення вищої кваліфікації водіїв та тренінгів для них;

 обмін інформацією та консультаціями стосовно успішного досвіду держав-членів ЄС, спрямування до України ключових експертів та організація тренінгів для українських фахівців у Євросоюзі.