-- Розуміючи те, що пільговики з цією ситуацією стикаються вперше і що  попередні 30 років вони фактично отримували пільги в зовсім іншому механізмі , ми разом з Міністерством регіонального розвитку і житлово-комунального господарства підготували інформаційне повідомлення, яке фактично отримують у нас усі споживачі житлово-комунальних послуг для того, щоб пільговики розуміли ситуацію і порядок реалізації права на пільги. Але підсумовуючи все, що тут написано, я б хотів звернути увагу на таке: починаючи з платіжок за жовтень, усі пільговики, як і субсидіанти раніше, будуть отримувати повний розмір платіжки без урахування пільг і субсидій.

Паралельно з цим відповідні кошти перераховуватимуть або на їх обліковий запис в Ощадному банку, або  на той банк чи Укрпошту, якщо вони виявили бажання і звернулися до органу соцзахисту щодо отримання відповідних виплат у готівковій формі. Після цього пільговик, який надав інформацію про номер мобільного телефону, щомісяця отримуватиме від банку смс-повідомлення про те, яка сума пільги йому нарахована і яким чином відбулися взаєморозрахунки між банком і постачальниками послуг. Хотів би звернути увагу на те, що і пільги, і субсидії зазвичай покривають  тільки частину платежу. В цьому разі ці соціальні гарантії базуються на тому, що частину платежу оплачує держава у вигляді пільги або субсидії, а частину платежу оплачує споживач. Тому пільговик, який отримує кошти готівкою, має самостійно забезпечити оплату комунальних послуг з урахуванням  розміру пільги, яку він отримав у пільговому вигляді. Ті пільговики, які отримують свою знижку у безготівковій формі, тобто через державний Ощадний банк,  отримавши смс-повідомлення від банку, мають зрозуміти, яку суму коштів не профінансував Ощадбанк. Тому що ми знаємо, що пільга це лише часткова оплата відповідних сум платежів. Якщо ми беремо, приміром, таку категорію, як учасник війни, то там знижка становить 50%, якщо це учасник бойових дій -- знижка становить 75%  тощо.  Тобто цю частину, яку і раніше сплачувала держава, вона буде сплачувати уже або в готівковій, або в безготівковій формі. Вибір форми, яким чином отримувати відповідну соціальну гарантію, на сьогодні делеговано самому пільговику. Якщо йому зручніше отримувати ці кошти готівкою і самостійно розраховуватися з постачальниками послуг, то, будь ласка, він може це реалізувати. Якщо пільговику зручніше отримувати її у безготівковій формі, щоб Ощадний банк самостійно за нього розраховувався з постачальниками послуг, будь ласка, це його вибір. Але, для того, щоб усі одержувачі пільг могли це отримати, було реалізовано, що за замовчанням надання пільг відбувається у грошовій безготівковій формі. Тобто органи соціального захисту населення самостійно, підкреслюю, відкривають облікові записи в Ощадбанку, проводять розрахунки розмірів пільг і перераховують відповідні кошти на Ощадний банк. На сьогодні, враховуючи ситуацію, що відбувається вперше, по суті, за історію України, зміну механізму фінансування пільг, існують випадки невчасного або не в повному обсязі розрахунку розміру пільг. Елементарно, реєстр, на базі якого сьогодні відбувається розрахунок пільг,  створювався ще в 2003 році. Частина пільговиків і організацій надавачів послуг невчасно подавали інформацію про зміну відповідних реквізитів. Починаючи, наприклад, від зміни паспортних даних, зміни інших показників, закінчуючи номерами особових рахунків, на які сплачуються відповідні платежі у надавачів послуг. На сьогодні доручення органам соціального захисту населення: максимально зібрати цю інформацію від надавачів послуг і оновити її. Це вже відбувається з початку жовтня і триває до сьогодні. Але, якщо у пільговика виникають якісь конкретні питання стосовно предмету надання пільг, вони можуть в будь-якому разі звернутися до місцевого органу соціального захисту населення і самостійно уточнити інформацію, яка на сьогодні застаріла. Або звернутися за роз`ясненням, в якому порядку надаються пільги чи в якому розмірі. Тому ми хотіли би звернути увагу пільговиків, що наразі відбувається відповідна зміна. Суми пільг будуть розраховуватися починаючи з жовтня місяця і навіть якщо в листопаді не всі пільговики одночасно їх отримають на обліковий запис в Ощадбанку або в готівковому вигляді -- в будь-якому разі ці суми будуть дораховані й доплачені в наступному місяці. Ми звертаємо увагу на те, що система надання пільг змінюється і пільговики повинні розуміти, яким чином тепер відбувається оплата житлово-комунальних послуг і цих соціальних гарантій.

Тепер щодо ситуації взагалі з нарахуванням пільг і субсидій. Перші результати за підсумками жовтня і розрахунок в перші дні листопада показав, що жовтень -- це лише частина опалювального періоду -- середній розмір розрахованих пільг приблизно становить 420 гривень на одного пільговика. Середній розмір субсидій  за жовтень місяць знову ж таки, враховуючи те, що це лише частково опалювальний місяць, становив приблизно 540 гривень на  одне домогосподарство.  Але тут я б хотів звернути увагу на таку ситуацію -- оскільки жовтень місяць виявився достатньо теплим і набагато теплішим від кліматичної норми, то реальне опалення в містах почали включати в кінці двадцятих чисел. Якщо брати основні міста, то це було реально  27--28 жовтня і далі. Враховуючи таку ситуацію, а також те, що пільги і субсидії розраховані фактично з 15 жовтня, те що людям увімкнули опалення, то в цьому разі ми говоримо про те, що є реальна економія щодо отримання пільг і субсидій конкретними домогосподарствами. Тобто, якщо платіжка в межах норм становить в межах 350 гривень (орієнтовно 300--350 гривень), а розмір субсидій в межах цих само соціальних нормативів становив десь 540 гривень, то орієнтовно домогосподарство, яке отримує субсидію, має можливість уже в жовтні, за рахунок теплої погоди, звичайно, і в окремих випадках завдяки економному використанню енергоресурсів, зекономити 150--200 гривень. Звичайно, в кожному індивідуальному випадку ця сума буде різна, але орієнтовні цифри в середніх показниках ми маємо приблизно такі. Звичайно, на листопад місяць розміри пільг і субсидій будуть збільшуватись, враховуючи те, що це вже повні місяці опалювального періоду,  я хочу нагадати, що в минулому опалювальному періоді середній розмір субсидій за повний місяць опалювального  періоду становив приблизно півтори тисячі гривень.  В цьому опалювальному періоді ця сума буде близько до цього ж показника. Тому в листопаді і в наступних місяцях опалювального періоду буде зроблений розрахунок і пільги і субсидії з урахуванням повного опалювального місяця і, відповідно, розміри субсидій будуть збільшуватись. Ті домогосподарства чи пільговики, які раціонально використовують енергоресурси, мають можливість більше зекономити.

Хотів би нагадати, які проблеми вирішує питання переходу до надання пільг і субсидій в грошовій формі. Якщо раніше наші одержувачі цих соціальних гарантій не могли управляти сумами коштів, які їм надавала держава. Тому що держава, по суті, оплачувала розмір певного ресурсу. На сьогодні, переходячи на грошову форму реалізації відповідних соціальних гарантій, громадяни мають можливість самостійно ними управляти через споживання, через контроль якості надання цих послуг, через перерахунки. В цьому разі це питання стимулює і впроваджує елементи енергоефективної поведінки і також дає більше можливості громадянам управляти та керувати тими розмірами підтримки, які надає їм держава.  Це основні моменти, на яких я би хотів зосередитися, і якщо є якісь питання по темі сьогоднішнього брифінгу, будь ласка, я готовий відповісти на них.

-- Якщо говорити про зміну розміру платежу. На сьогодні базове співвідношення передбачає те, що сім`ї, у яких два прожиткові мінімуми, сплачуть 15 відсотків. Але за рахунок того, що система субсидій зосереджена, в основній своїй масі, на категорію, яка має менше дохід, ніж два прожиткових мінімуми, реально в минулий опалювальний період сплата середнього відсотка від доходу становила 9,8 %. Тобто далеко не 15%. Враховуючи таку ситуацію і те, що ми передбачаємо необхідність підтримки саме більш незахищених верств населення, було передбачено, що з травня наступного року, підкреслюю -- не в цьому опалювальному періоді, а з  травня наступного року буде змінено відсоток у відповідній формулі.  І це далеко не означає, що всі будуть платити на 5% менше.  Знову ж таки, формула побудована таким чином, що домогосподарства, у яких менше цей відсоток, буде і менше донарахування. Тобто припустимо, пенсіонер, проживаючи в квартирі, сплачував до цього з пенсії дві тисячі гривень на рівні 9 чи 8 відсотків від доходу, то нині він буде платити не 8, а 10 відсотків доходу. І в абсолютних цифрах це виглядає таким чином: раніше він, умовно, платив 200 гривень від свого доходу, то буде платити 240 гривень. Це абсолютно не критичні величини. Навпаки, ті домогосподарства, які мали вищий дохід, скажімо їх дохід становив 608 тисяч гривень на особу, то звичайно для таких домогосподарств збільшення відсотку буде більше. Тобто, якщо раніше у них цей відсоток був 15%, то дійсно, вони будуть сплачувати 20%. Але давайте не будемо забувати, що система субсидій, програма субсидій має на меті забезпечити підтримку тих домогосподарств, які реально не мають можливості за рахунок своїх доходів сплачувати житлово-комунальні послуги. Тому ці зміни сфокусовані на те, щоб посилити адресність цього виду соціальної підтримки. Якщо говорити про суми коштів,  які передбачаються на наступний рік щодо фінансування субсидій, дійсно, якщо порівнювати січень до січня, то там відбувається зменшення обсягу коштів, але ще в травні-- квітні цього -- 2019 року вже за підсумками минулого опалювального періоду ми провели аналіз реальної потреби в коштах на надання субсидій. І в цьому році при чотирьох мільйонах одержувачів житлової субсидії відповідна сума становить трошки більше, ніж 47 млрд гривень. Рівно таку ж суму закладено на наступний рік. Відповідно мати якісь перестороги, що буде кардинально зменшуватись або обсяги, або кількість одержувачів субсидій на сьогодні неправильно, враховуючи те, що є ще інша тенденція стосовно підвищення розмірів доходів громадян. Тому в цьому випадку ми можемо абсолютно чітко сказати, що коштів на наступний рік закладено не менше, ніж в цьому році. І на субсидію всім фінансування вистачить.

Соціальні нормативи ні в цьому опалювальному періоді, ні в наступному  зменшувати на сьогодні не передбачено. І ми не плануємо цього робити в наступний період.

Стосовно верифікації. Давайте таке страшне слово, яким всіх лякають , назвемо по-іншому -- перевірка. Перевірка здійснювалася і 10 років тому, і 5 років тому, і сьогодні здійснюється. Тобто перед тим, як визначити право на одержання субсидії. Я б хотів нагадати, що людина на сьогодні в загальному випадку подає два документи -- це заява і декларація. Всю решту інформації збирає орган соціального захисту населення. Що він робить? Він робить перевірку розміру доходів, перелік житлово-комунальних послуг, тарифів, складу домогосподарства. Вже сьогодні, як і раніше, проводиться перевірка інформації для визначення права на отримання субсидії. Нічого нового, по суті, не запроваджується. Але, ця перевірка здійснюється за  тими параметрам і характеристиками, які передбачені відповідною постановою Кабінету Міністрів, яка регламентує порядок надання житлової субсидії. Тобто, якщо ми визначаємо субсидію на підставі доходів, то відповідно перевіряються  доходи. Якщо передбачено, що наявність автомобіля молодше 5 років є критерієм для ненадання субсидії в загальному випадку,  відповідно перевіряється цей показник тощо. Тому додаткових якихось перевірок не буде, тобто, що хтось когось буде ходити перевіряти, то це абсолютно не відповідає дійсності.